رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کف‌پوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته

رفع تعهد و پیمان‌سپاری ارزی، مهم‌‌ترین مشکل صنعت فرش ماشینی است

رئیس اتاق ایران گفت: شرایط دشوار بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان فرش ماشینی و تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان فرش ماشینی، دو چالش اصلی فعالان این صنعت است.

05 آبان 1402
کد خبر : 68212
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، امروز و در جریان بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کف‌پوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته به میزبانی انجمن صنایع نساجی، به تشریح دو مشکل اصلی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ماشینی پرداخت.

حسین سلاح‌ورزی در دیدار با تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه فرش ماشینی، گفت: اولین مشکل تولیدکنندگان فرش ماشینی ، رفع تعهد و پیمان‌سپاری ارزی است. شرایط سختی که بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی تعیین کرده است، فعالان این حوزه را با چالش‌های جدی مواجه می کند.

او ادامه داد: مسئله دیگر نحوه تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه فعالان صنعت فرش ماشینی است. به نظر می‌رسد با همکاری تشکل‌های مرتبط با این بخش و رایزنی با بانک مرکزی باید برای این موضوع راه حلی پیدا کرد.

سلاح‌ورزی حضور پرتعداد تولیدکنندگان فرش ماشینی و کف‌پوش در این نمایشگاه را فرصت مغتنمی برای انتقال تجربه و انعکاس ظرفیت‌های این حوزه ارزیابی کرد و افزود: این نمایشگاه نمونه بسیار خوبی از الگوی همکاری تشکل‌های مختلف در فعالیت‌هایی این‌چنینی است.

روش‌های تعریف‌شده برگشت ارز، برای صادرکنندگان فرش ماشینی عملیاتی نیستند

مرتضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون  فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران هم ضمن بازدید از این نمایشگاه، گفت: تفاوت نرخ ارز برای تامین مواد اولیه با نرخ ارز نیمایی، صادرکنندگان این حوزه را مانند حوزه‌های دیگر با چالش جدی مواجه کرده است.

او همچنین تاکید کرد: متاسفانه روش‌های برگشت ارز که از سوی بانک مرکزی تعریف شده، برای صادرکنندگان فرش ماشینی عملیاتی نیست و از این جهت هم آن‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در بازدید امروز رئیس اتاق ایران از این نمایشگاه، آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران، فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق ایران، محمدعلی کریمی، مشاور ارتباطات و رسانه رئیس اتاق ایران، محسن ملایی، مدیر امور کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، محمود تولایی نایب رئیس اتاق کاشان، علی اکبر عبدالملکی رئیس اتاق سنندج و تعدادی از فعالان اقتصادی، او را همراهی کردند.

فرش فرهی، قالی سلیمان، قیطران، آرشام، فرش مشهد، شاهرخی، سورنا، زمرد، اوپال، اخوان، الماس کویر، خاطره کاشان، افشار زرینه، یلدای کویر کاشان، ستاره ترنم بافت، نگین، فرش بهشتی، نگین مشهد، نقش کهن، پردیس، ریشه و آرتا برخی از برندها و تولیدکنندگان فرش ماشیی، موکت و کف پوش بودند که حسین سلاح ورزی ضمن بازدید از آنها در جریان مشکلاتشان برای صادرات و تولید و تهیه مواد اولیه قرار گرفت.

در همین رابطه