شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

حسن حسینقلی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

دولت، مسائل انتخابات اتاق ایران را به هیات نمایندگان واگذار کند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: دولت باید مسائل انتخابات اتاق ایران را به هیات نمایندگان واگذار کند و به جای هیات نمایندگان بر سرنوشت بخش خصوصی تصمیم نگیرد.

17 آبان 1402
کد خبر : 68306
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: اتاق بازرگانی، نهاد و تشکلی مختص بخش خصوصی است که قواعد، ضوابط و آیین‌نامه خاص خود را دارد و اگر به اصل دموکراسی که یکی از اضلاع جمهوری اسلامی ایران است، پایبند باشیم، باید به رأی و انتخاب و نظر اکثریت اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران احترام بگذاریم.

حسن حسینقلی، به «اتاق ایران آنلاین» گفت: انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران، براساس آیین‌نامه موجود -خود تشکل‌ها به دلیل محدودیت‌هایی که برای آنها در این آیین‌نامه، دیده شده، نقدهایی به آن دارند- انجام شده، اما دولت درنهایت در امور بخش خصوصی دخالت کرده است.

او ادامه داد: وظیفه انجمن نظارت، برگزاری و نظارت بر انتخابات بود و در روز 28 ام خردادماه رئیس هیات نظارت بر انتخابات اجازه برگزاری انتخابات را داد و آقای سلاح‌ورزی با رأی اکثریت هیات نمایندگان انتخاب شد.

حسینقلی تصریح کرد: به هر حال انتخابات اتاق ایران با حضور و مشارکت اکثریت نمایندگان حاضر در آن جلسه، برگزار شد اما برخی نمی‌خواستند اتاق ایران را مستقل، قدرتمند و کاردان ببینند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران تصریح کرد: حالا بعد از گذشت چند ماه از انتخابات قانونی اتاق ایران، دولت درباره اتاق ایران تصمیمی گرفته که اصلاً منصفانه نیست. چون هیات عالی نظارت، انتخابات را تأیید کرده و صلاحیت آقای سلاح‌ورزی را هم تا موقع برگزاری انتخابات، کسی رد نکرده بود. اما مدتی بعد کارشکنی در کار اتاق ایران شروع شد و این کارشکنی‌ها اتاق ایران را دچار تشتت کرده است.

او تصریح کرد: اتاق ایران با دخالت دولت دچار تشتت شده است. یک عده از هیات نمایندگان نمی‌خواهند در اتاق ایران حضور داشته باشند، یک عده به دنبال تحریم انتخابات مجدد هستند و یک عده بسیار ناامید از وضیت هستند. جو خیلی بدی با دخالت دولت در انتخابات اتاق ایران ایجاد شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: ممکن است که وزارت اقتصاد و دارایی بگوید چون درآمد سه در هزار و چهار در هزار به اتاق داده می‌شود باید در امور اتاق هم نظارت انجام شود. اتقا ایران منکر و مخالف نظارت نیست. به هر حال تحقیق و تفحص هم به این حوزه ورود کرده و حتماً در صورت تخلف به آن رسیدگی خواهد شد.

به‌گفته حسینقلی وضعیت اتاق بازرگانی ایران را با اتاق بازرگانی ترکیه مقایسه کنید. در پژوهش‌های انجام شده درباره اتاق ترکیه آمده که رئیس جمهور ترکیه در همه سفرهای خود، رئیس اتاق بازرگانی و هیات همراه‌اش را با خود در همه سفرها در کنار خود دارد. این به معنای این است که اتاق بازرگانی در ترکیه پرقدرت است.

او تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم هستیم و از طرفی مسئله مالیات، پیمان‌سپاری ارز که از طرف دولت برای بخش خصوصی تحمیل شده، وضعیت را برای فعالان اقتصادی دشوار کرده است. دولت و وزیر اقتصاد و دارایی، به جای حل این مشکلات، بار دیگر مشکلات انتخابات را درست کرده‌اند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: بهتر است آقای خاندوزی مشکلات اقتصادی کشور را حل کند نه اینکه صورت جلسه‌ای را بیرون از جلسه و به صورت دست‌گردان امضا کند. دولت باید مشکل انتخابات اتاق ایران را به هیات نمایندگان واگذار کند و به جای هیات نمایندگان بر سرنوشت بخش خصوصی تصمیم نگیرد.

در همین رابطه