رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین سلاح‌ورزی در دیدار با اعضای هیات نمایندگان اتاق قم

حافظ آرای بخش خصوصی و تابع نظر مرجع صالحه درباره مرّ قانون هستیم

رئیس اتاق ایران، گفت: آنچه بر اتاق ایران می‌گذرد صرفاً یک اختلاف‌نظر حقوقی بین اتاق و بخشی از دولت است و تقابلی در کار نیست. ما از آرای بخش خصوصی صیانت می‌کنیم و تابع نظر مرجع صالحه هستیم.

سارا ترابی

خبرنگار
14 آبان 1402
کد خبر : 68313
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با اعضای هیات نمایندگان اتاق قم، گفت: آنچه بر اتاق ایران می‌گذرد، برخلاف داستان‌ها و روایت‌های رسانه‌ای، صرفاً یک اختلاف‌نظر حقوقی بین اتاق ایران با بخشی از دولت است و به‌هیچ‌عنوان تقابلی وجود ندارد و اصلاً بحث تقابل با نظام و دولت و حتی با کسانی که حرف زور می‌زنند، مطرح نیست.

حسین سلاح‌ورزی در دیدار با اعضای هیات نمایندگان اتاق قم، افزود: منتخبان اتاق ایران از آرای بخش خصوصی در این نهاد 140 ساله صیانت می‌کنند. مانند هر دوره دیگری به‌نظام و کشور پایبند هستند و حتماً اگر مرجع صالحه تشخیص دهد که مر قانون چیست، آن‌را می‌پذیریم.

تلاش برای استفاده از ظرفیت همه واحدهای فعال اقتصادی در استان

در ادامه این نشست، محمد ایرانی، رئیس اتاق قم با اشاره به رویکرد تشکل‌گرایی و تأکیدی که بر این اصل در راستای توسعه‌گرایی وجود دارد، گفت: اتاق قم دوره جدید خود را با محور قرار دادن تشکل‌گرایی شروع کرده و در تلاش است با بهره‌گیری از ظرفیت بیش از ۲ هزار واحد اقتصادی فعال به بهبود اوضاع اقتصاد کمک کند.

این فعال اقتصادی یکی دیگر از ظرفیت‌های قابل‌توجه استان قم را قرار گرفتن در مسیر تردد شمال-جنوب کشور دانست و ادامه داد: در حال حاضر این استان جزو استان‌های صنعتی است و توانسته در حوزه‌های مختلف صنعتی سرآمد باشد.

او در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: پرداخت منابع سه‌درهزار و چهاردرهزار به اتاق تهران توسط واحدهای اقتصادی که کارخانه آنها در سایر استان‌ها مستقر بوده و دفاتر مرکزی آنها در تهران است و کارت بازرگانی خود را از اتاق تهران دریافت کردند، ناعادلانه است. در واقع این واحدها خدمات خود را از استان‌ها می‌گیرند و هزینه عضویت و کارت‌های بازرگانی را به اتاق تهران می‌پردازند.

ایرانی همچنین لغو تعهد ارزی برای صادرات فرش و کفش را مورد توجه قرار داد و افزود: در این دوره هیات نمایندگان، فعالیت خود را با برنامه‌محوری شروع کردیم و قدم اول را به شناسایی چالش‌ها و مشکلات اختصاص دادیم. از طرفی به این دغدغه‌ها رتبه دادیم و اولویت‌بندی کردیم، این اطلاعات کمک می‌کند تا برای رفع آنها بهتر برنامه‌ریزی کنیم.

بر اساس اظهارات او زمانی، استان قم پایگاه تولید موتورسیکلت بود؛ اما با سیاست‌های نادرست، چراغ این صنعت خاموش شد و ایران به واردکننده موتورسیکلت از چین تبدیل شد. بنابراین آسیب‌شناسی و شناخت درست مشکلات و چالش‌های موجود به اتخاذ تصمیمات بهتر و مؤثرتر کمک می‌کند.

اوضاع فرش را دریابیم

ابوالفضل رجبیان، نایب‌رئیس اتاق قم نیز با تأیید آنچه درباره استان قم و ظرفیت‌های صنعتی این استان مطرح شد، تأکید کرد: حدود ۱۰۰ سال است که استان قم در حوزه فرش فعال و شناخته شده است؛ اما در همین مدت توانسته خوش بدرخشد هرچند در حال حاضر حوزه فرش با شرایط بسیار نامطلوبی دست‌به‌گریبان است و عوامل مختلفی روی بروز این شرایط دست داشته است. بااین‌حال در تلاشیم برای حفظ بازارهای خود بجنگیم.

روند تمدید کارت‌های بازرگانی طولانی است

جواد کاظمی، عضو هیات رئیسه اتاق قم فرآیند تمدید کارت‌ها را پیچیده و طاقت‌فرسا ارزیابی کرد و خواستار رسیدگی هیات‌رئیسه اتاق ایران به این موضوع شد. بر اساس اظهارات او روند تمدیدها طولانی شده و فعالان اقتصادی را با چالش مواجه کرده است.

دلیل عمده مشکلات اقتصادی نواقص قانونی و مدیریت‌های نادرست است

مجتبی حاج‌حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق قم عمده دلایل مشکلات اقتصادی حاکم را مربوط به نواقص قانون، شیوه اجرای آنها و مدیریت‌های نادرست دانست و تصریح کرد: در روند صادرات با صدور انواع بخش‌نامه‌ها مواجه هستیم و همین روند، مانع صادرات شده است.

علی مسبح، عضو هیات نمایندگان اتاق قم از دغدغه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های آموزشی اتاق قم وجود دارد، صحبت کرد و در ادامه احمد وحیدی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق قم از مشکلات مربوط به کمبود نیروی کار در استان و امکان استفاده از اتباع غیرقانونی سخن گفت.

معضل کمبود نیروی کار جدی است

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، رشد اقتصادی استان قم را با توجه به ایجاد زنجیره فرش، کفش و غیره، قابل‌توجه ارزیابی کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا چند سال آینده معضل نیروی کار بیشتر و عمیق‌تر شود. در کنار آن بحث آموزش است که نیاز امروز بنگاه‌ها و واحدهای صنعتی و تجاری را تأمین نمی‌کند. اتاق‌ها باید روی موضوع آموزش هزینه جدی کنند و درعین‌حال برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای این بخش داشته باشند.

او بر لزوم تدوین برنامه و استراتژی بلندمدت برای اتاق‌ها تأکید و نبود آن را یک آسیب جدی ارزیابی کرد. بر اساس اظهارات کاشفی، برنامه‌محور شدن و پایش‌های فصلی را باید سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم.

فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی باید بازبینی شود

عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران به چالش‌های مترتب بر حوزه صدور و تمدید کارت بازرگانی اشاره کرد و از اهمیت اصلاح فرآیندهای تعریف شده سخن گفت.

او در ادامه توضیحاتی درباره بودجه و تعهدهایی که در مواجه با اتاق‌های استانی وجود دارد، ارائه داد.

ورود ربات به حوزه فرش نگران‌کننده است

صمد حسن‌زاده، نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به ورود ربات به هنر صنعت فرش و نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، خواستار پیگیری این مسئله شد. به اعتقاد او فرش ربات‌بافت، هنر فرش در ایران را تهدید می‌کند.

او افزود: از طرف دیگر با مهاجرت هنرمندان فرش‌باف به سایر کشورها به‌ویژه ترکیه مواجه هستیم که شرایط نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد این کشور سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در بخش فرش انجام داده و شرایط جذابی را برای فعالان این عرصه به وجود آورده است.

اتاق‌ها روی ظرفیت‌های استانی خود متمرکز شوند

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران تمرکز بر توانمندی‌های هر استان را امری مهم عنوان کرد و گفت: استان قم باید برای رشد و توسعه روی بخش لجستیک، انرژی‌های تجدید پذیر، هنر، صنعت فرش و کفش متمرکز شود.

او ادامه داد: در دوره دهم، نگاه هیات رئیسه اتاق ایران این است که از ظرفیت هیات نمایندگان در بستر کمیسیون‌های تخصصی بهره ببرد. در این راستا بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون‌ها منوط به برقراری ارتباط زنده و مؤثر بین کمیسیون‌های اتاق ایران و سایر اتاق‌هاست.

ظرفیت نمایشگاهی استان قم قابل‌توجه است

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران، معتقد است: استان قم می‌تواند از ظرفیت نمایشگاهی خود استفاده کند چون ویژگی‌های قابل‌توجهی در این بخش دارد.

بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد، خدمات اتاق‌ها را هدفمند می‌کند

ساسان شاه‌ویسی، دبیر کل اتاق ایران نیز در ادامه به ۱۰۰۰ واحد راکد مستقر در استان قم اشاره و تصریح کرد: اتاق قم می‌تواند برای حل مشکلات حاکم بر این بخش و در قدم اول برای فعال شدن ۱۰۰ واحد از این تعداد، برنامه‌ریزی کند. اتاق ایران هم آمادگی کمک در این بخش را دارد.

او ادامه داد: اتاق ایران باید بسترساز باشد و نیازهای اتاق‌های استانی را تأمین کند. برای این منظور لازم است اتاق‌ها مطالبه‌گر باشند. اتاق ایران اصرار دارد بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد را در اتاق ایران و تک‌تک اتاق‌ها عملی کند. بر این اساس کمک و ارائه خدمات به اتاق‌ها، هدفمند، مؤثرتر و دقیق‌تر خواهد شد.

دبیر کل اتاق ایران تأکید کرد: استان‌ها برای تولید دانش و مطالعات پژوهشی خود می‌توانند از ظرفیت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران استفاده کنند.

تقسیم‌کار ملی به توانمندسازی اتاق‌ها منجر خواهد شد

در ادامه نشست، رئیس اتاق ایران در پاسخ به مباحث مطرح شده، به جایگاه و اثرگذاری بالای استان قم در موضوعات اقتصادی و سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: در این دوره از هیات نمایندگان، اعضای منتخب اتاق قم علاوه بر وجه منتخبی استانی، تشکلی هم هستند که این تبلور مفهوم واقعی اتاق است.

حسین سلاح ورزی اتاق قم را یک اتاق بهره‌ور توصیف کرد و افزود: موضوعی که درباره پرداخت درآمد حاصل از سه‌درهزار و چهاردرهزار واحدهای مستقر در استان‌ها به اتاق تهران مطرح است، نقص جدی است و با توجه به انتقادهایی که از قبل دریافت کرده بودیم، نشستی درباره همین موضوع ترتیب دادیم. حل‌وفصل موضوع و پیدا کردن راهکاری عادلانه برای آن در دستور کار است.

توانمندسازی اتاق‌ها و انجام مأموریت‌های قانونی اتاق در راستای بهبود اقتصاد در قالب تقسیم‌کار ملی اولویت دیگری است که در دستور کار هیات رئیسه اتاق ایران قرار گرفته و به جد دنبال می‌شود.

در همین رابطه