رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

مهدی طبیب‌زاده در حاشیه نمایشگاه کیش‌اینوکس۲۰۲۳

بازار سرمایه بهترین راه تامین مالی برای سرمایه‌گذاری است

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: تامین مالی مهم‌ترین لازمه سرمایه‌گذاری بوده و در حال حاضر بهترین روش تامین مالی استفاده از ابزارهای بازار سرمایه است.

سارا ترابی

خبرنگار
17 آبان 1402
کد خبر : 68351
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق کرمان با حضور در غرفه اتاق ایران در نمایشگاه کیش‌ اینوکس۲۰۲۳ به لازمه‌های توسعه سرمایه‌گذاری در کشور اشاره و مهم‌ترین مسئله در این حوزه را تامین سرمایه عنوان کرد.

مهدی طبیب‌زاده در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، تاکید کرد: مهم‌ترین لازمه سرمایه‌گذاری، تامین مالی است، هر چند عوامل دیگری مانند زیرساخت‌های قانونی، لجستیک، خدمات و ... نیز در جذب سرمایه‌ها به حوزه تولید نقش مهمی دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران خاطرنشان کرد: برای تامین سرمایه لازم، راه‌های مختلفی وجود دارد. در این بین می‌توان استفاده از منابع بانکی را مطرح کرد که در حال حاضر بنابر تورم بالا در اقتصاد، بانک‌ها سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته و به جز تسهیلات تکلیفی که جنبه توسعه‌ای ندارند از پرداخت سایر تسهیلات دوری می‌کنند.

بر اساس اظهارات طبیب‌زاده راه دیگری که همواره به عنوان یک راهکار مهم برای تامین سرمایه پیشنهاد می‌شود، جذب سرمایه خارجی است که در شرایط تحریمی حال حاضر، استفاده از آن ممکن نیست.

رئیس اتاق کرمان تاکید کرد: یک سرمایه‌گذار  بخش خصوصی هیچ‌گاه صد درصد منابع لازم برای سرمایه‌گذاری را از جیب تامین نمی‌کند و بعد از تامین بخشی از آن به سراغ سایر بزارهای تامین مالی می‌رود. از سویی با توجه به محدودیت‌های تحریمی، دولت نیز به عنوان یک سرمایه‌گذار، توان مالی لازم را ندارد. در نتیجه تنها راه‌حل موجود، تامین سرمایه از طریق بورس است.

او تصریح کرد: نمایشگاه کیش اینوکس از این منظر که می‌تواند همه فعالان بخش تامین مالی را دور هم جمع کند، اهمیت بالایی دارد. در این چارچوب می‌توان ابزارها و مدل‌های جدید تامین مالی را پیدا کرد و به کار گرفت.

این فعال اقتصادی میزان سرمایه سالانه لازم برای تحقق رشد ۸ درصدی مورد نظر سند چشم‌انداز و سایر قوانین بالادستی را بالغ بر۲۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد که در حال حاضر درآمد دولت از نفت و مواد معدنی به ۱۰۰ میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین بر لزوم شفافیت مالی در شرکت‌ها برای تعریف پروژه‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌‌های بین‌‌المللی، تاکید کرد و گفت: اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق بیفتد باید استانداردهای آن رعایت شود که در این بین توجه به شفافیت مالی و قابلیت اجرای طرح‌ها اهمیت بالایی دارد.

او با بیان اینکه باید پیش از هر چیز پروژه‌ها و هرآنچه قابلیت تبدیل به طرح را دارد، شناسایی و مطالعه کنیم، گفت: در اتاق کرمان حدود۲۰۰ طرح و ۳۸ مگاپروژه را تعریف کردیم و مطالعات اولیه آن را انجام دادیم. بنابراین در صورت تامین مالی لازم، امکان اجرای این طرح‌ها وجود دارد.

در همین رابطه