شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

گروهی در تلاش برای تبدیل اتاق ایران به حیاط خلوت دولت هستند

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن معتقد است: در چند سال گذشته رویکرد دولت نسبت به اتاق ایران نه تنها سخاوتمندانه نبوده بلکه تلاش کرده تا هرچه بیشتر آن را کنترل کند.

21 آبان 1402
کد خبر : 68357
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، گفت: شورای عالی نظارت بیش از اندازه و وظایف تعیین شده این شورا در قانون، به موضوع انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران پرداخته است و این امر به ضرر اتاق و بخش خصوصی است.

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»، ادامه داد: قرار بود اتاق ایران محل امنی برای حضور فعالان بخش خصوصی باشد که قصد حفظ تولید و رونق بازار را دارند؛ اما متأسفانه گروهی با مداخلات مختلف در تلاش برای تبدیل اتاق به حیاط خلوت دولت هستند.

او با بیان اینکه شورای عالی نظارت در چهارچوب مقررات و آیین‌نامه موجود مسئولیت نظارت بر عملکرد اتاق را دارد، افزود: شورای عالی نباید از حدود خود فراتر برود و باید اجازه دهد تا مسائل داخلی بخش خصوصی توسط خود نمایندگان اتاق و اعضای این اتاق تصمیم‌گیری شود.

اکبریان با اشاره به اظهارنظر برخی از اعضای هیات نمایندگان برای ابطال انتخابات هیات رئیسه، گفت: متأسفانه در هر صورت اتاق ایران بازنده خواهد بود. دولت باید با تسامح و تساهل برخورد کرده و اجازه بدهد تا بخش خصوصی مسیر خود را برود و به بلوغ فکری خود برسد. حتی اگر انتخاب اشتباهی انجام داده است هم دولت اجازه بدهد بخش خصوصی با تبعات رأی نامناسب خود مواجه شود. این نهاد متعلق به بخش خصوصی است و هر نوع دخالتی در آن از سوی نهادهای دیگر اثرات منفی دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران، با اشاره به تبعات منفی تداوم این کشمکش‌ها بر فعالیت بخش خصوصی و اقتصاد کشور بیان کرد: ما نگران جایگاه اتاق ایران هستیم. نه فقط در موضوع این دوره انتخابات بلکه اتاق در ادوار گذشته هم بارها با دخالت‌هایی مواجه شده که مانع از ایفای نقش واقعی آن در جامعه شده‌اند.

اکبریان با بیان اینکه دلیل بخشی از این وضعیت به نگاه دولت برای کنترل هرچه بیشتر اتاق ایران برمی‌گردد، ادامه داد: اما بخش عمده‌تر آن هم به خود اعضای اتاق و تجار و هیات نمایندگان برمی‌گردد که باید نقش خود را فعالانه انجام می‌دادند و نسبت به آن بی‌توجه بوده‌اند. بیشتر ما تا وقتی بیرون از مسئولیت قرار داریم همیشه منتقد هستیم اما وقتی به عنوان نمایندگان اتاق در موقعیت حقوقی قرار می‌گیریم که باید اظهار نظر فعالانه داشته باشیم، منفعل می‌شویم و وظیفه خود را انجام نمی‌دهیم. این امر آسیب زیادی به اتاق زده است.

او گفت: اغلب کسانی که منتقد اتاق هستند، حتی آن‌هایی که مخالف نتیجه انتخابات و طرفدار ابطال آن هستند با فرد خاصی مشکل ندارند بلکه بیشتر با رویه مخالفت هستند و گمان می‌کنند با قرار گرفتن فرد دیگر در این موقعیت، پرچم اتاق افراشته شده و اتاق قدرت خود را به دست خواهد آورد.

اکبریان با تأکید بر اینکه اتاق ایران باید احیا شود، افزود: این امر به دیدگاه مسئولین ارتباط زیادی دارد. مسئولین بدانند هرگونه برنامه‌ریزی خرد و کلان برای توسعه، بدون مشورت با بخش خصوصی و مشارکت آن‌ها امکان‌پذیر نیست. نمی‌توانیم تمام طرح‌های توسعه کشور را فقط در اختیار دولت قرار دهیم و برای مشارکت بخش خصوصی باید اعتمادسازی صورت گیرد.

در همین رابطه