رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان مطرح شد

برای تحقق توسعه باید ظرفیت‌های استانی تلفیق شود

رئیس اتاق کرمان با اشاره به ظرفیت‌های بالای این استان در حوزه اقتصاد، پایین بودن سهم این استان در تولید ناخالص داخلی را متناسب با این ظرفیت‌ها نداست و بر ضرورت تلفیق همه ظرفیت‌های استانی برای تحقق توسعه تأکید کرد.

21 آبان 1402
کد خبر : 68374
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با طرح این پرسش که چگونه استان کرمان می‌تواند به لحاظ شاخص‌های توسعه پایدار در کشور مطرح شود؟ گفت: همه ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری و توسعه در استان وجود دارد؛ اما باید بتوان همه این امکانات را تلفیق و یک استان توسعه‌یافته در تراز بین‌المللی ایجاد کرد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان در نمایشگاه بین‌المللی کیش اینوکس، افزود: استان کرمان 7 میلیارد مترمکعب آب، 18 میلیارد کیلووات ساعت برق و حدود 40 میلیون تن ماده معدنی مصرف می‌کند و نیروی اشتغال زیاد، نهادهای کشاورزی و ... نیز دارد اما فقط 4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده که این رقم با ظرفیت‌های استان تناسب ندارد.

وی تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های توسعه و زنجیره ارزش در حوزه‌های مختلف اقتصادی استان تکمیل شود، لیست بلندی از پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری در استان تعریف خواهد شد.

طبیب زاده، به برگزاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان (کرمان آیدکس) در اردیبهشت سال آینده اشاره و بیان کرد: مجموعه‌های مختلف در استان کرمان به توافق رسیده که محوریت فعالیت‌های اقتصادی را بخش خصوصی قرار دهد و به سمت تکمیل زیرساخت‌ها حرکت کند که این توافق‌ها، رتبه فضای کسب‌وکار استان را به یازدهم رسانده است.

برای تأمین مالی پروژه‌ها بانک‌های توسعه منطقه‌ای ایجاد شود

در ادامه رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، در پاسخ به این پرسش که استان‌ها قادر به چه‌کاری برای تحقق توسعه هستند، اظهار کرد: اتاق ایران مدلی را فراهم کرده که بر اساس آن استانداران به‌عنوان فرمانده استان در قالب فعالیت دستگاه‌های تخصصی مانند سازمان برنامه‌وبودجه و شورای برنامه‌ریزی استان با هدف رفع موانع و بدون مداخله در توجیه‌پذیری طرح‌ها که باید مبنای آن توجیه اقتصادی و بازدهی داشته باشد، به جذب سرمایه کمک کنند.

محمد قاسمی، با تأکید بر اینکه مدل مالی جذب سرمایه بسیار مهم است، افزود: آنچه مغفول مانده بانک‌ها هستند، باوجوداینکه تعداد بانک‌ها را تابو می‌دانند اما باید صدها و هزاران بانک توسعه منطقه‌ای در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذاری منطقه‌ای وجود داشته باشد. وی تصریح کرد: درخواست می‌کنیم برای ایجاد پیوندهای سرزمینی، مرزهای جغرافیایی را کنار بگذاریم و منطقه‌ای کار کنیم که کرمان می‌تواند در این زمینه موفق عمل کند.

صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری حمایت می‌شود

استاندار کرمان نیز با تأکید بر اینکه نباید برای سرمایه‌گذاران مانع باشیم، گفت: وظیفه ما در صدور مجوزها و پشتیبانی‌هاست و باید این مهم به‌خوبی انجام شود.

محمدمهدی فداکار، در نشست تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان در نمایشگاه بین‌المللی کیش اینوکس با حضور سرمایه‌گذاران، جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان و اساتید اقتصاد ایران افزود: مجموعه استان از سال گذشته برای بهبود فضای کسب‌وکار سخت تلاش کرده و خوشبختانه رتبه استان در فضای کسب‌وکار کشور را از 31 در سال گذشته با رتبه یازدهم در حال حاضر رسانده است.

وی با اشاره به اینکه باید طرح نو و جدیدی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در استان در نظر گرفته شود، تصریح کرد: اتاق کرمان در اقدامی مناسب کتابچه‌ای را از پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در استان با نرخ دلار فعلی تهیه کرده که بازدهی 26 تا 60 درصد با بازگشت سرمایه 3 تا 6 سال، برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

 استاندار کرمان، به معرفی ظرفیت‌های استان برای سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت: با توجه به اینکه معتقدیم فناوری اطلاعات باید زیرساخت توسعه و تکنولوژی در تولید، فروش، بازاریابی و ... باشد به همین دلیل سند اقتصاد دیجیتال استان با هدف در اختیار داشتن 10 درصد اقتصاد دیجیتال کشور و با کمک استارتاپ‌های موفق در حال آماده‌سازی است.

فداکار، تصریح کرد: زیرساخت اصلی اجرای این سند، احداث فیبر نوری است که عملیات احداث آن از ابتدای آذرماه آغاز می‌شود و امیدواریم تا دهه فجر امسال، شهر کرمان به فیبر نوری مجهز شود.

وی بیان کرد: اولین شرکت هوش مصنوعی کشور در رفسنجان ایجاد شده و چون فعالیت آن مبتنی بر داده است نیاز به سرور دارد تا بتواند با افزایش داده‌ها، بیشتر کار کنند که از اتاق کرمان درخواست می‌شود نشستی را برای معرفی بیشتر فعالیت‌های این شرکت برای فعالان اقتصادی برگزار کند.

وی در بخش دیگری به آماده بودن سه پروژه گردشگری برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: مجموعه آبشار، ارگ تاریخی و بومگردی‌های راین، مجموعه تاریخی و آبی روستای کشیت در دل کویر و آبگرم سیرچ ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری استان هستند.

فداکار افزود: در گردشگری یکی از زیرساخت‌های اصلی ما احداث هتل و برقراری پروازهاست که باید برای آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدام کرد.

استاندار کرمان ادامه داد: همچنین استان کرمان ظرفیت‌های صنعتی و معدنی بسیاری دارد اما بخشی از آنها مانند فولادها به‌زودی تمام می‌شوند و برخی مانند تولید کاتد مس ازنظر اقتصادی منطقی نیستند و باید به فکر سرمایه‌گذاری‌های جدید در این حوزه‌ها باشیم.

فداکار، اظهار کرد: نقش استان در تولید ناخالص داخلی فرار از آمارهای مطرح شده است زیرا حجمی از صادرات استان از گمرکات سایر استان‌ها اتفاق می‌افتد و برخی درآمدها مانند درآمدهای حاصل از مس، درآمد خارج از استان محاسبه می‌شود.

وی بیان کرد: واگن سازی در زرند برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، احداث نیروگاه خورشیدی، احداث بیمارستان، سرم‌سازی و سایر خدمات حوزه سلامت و درمان از سایر ظرفیت‌های استان کرمان برای جذب سرمایه‌گذار است.

 کاهش سرمایه‌گذاری گردشگری در ایران به دلیل تعطیلات کم

در ادامه این نشست سردبیر روزنامه فردای اقتصادی گفت: کرمان نیز از مسائلی که سرمایه‌گذاری کشور با آن روبروست، جدا نیست و بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار دارند برای سرمایه‌گذاری‌ها امتیازات خاصی به آن‌ها داده می‌شود.

علی میرزاخانی، به فرصت‌های گردشگری استان کرمان برای جذب سرمایه‌گذار پرداخت و افزود: باوجوداینکه ایران را کشوری با تعطیلات زیاد می‌دانند، اما همه کشورهای دنیا به‌جز سه کشور دو روز تعطیلات پایان هفته دارند و به دلیل کم بودن تعطیلات در کشور تقاضای گردشگری نیز کم است.

وی ادامه داد: اگر بتوان تعطیلات را به دو روز در هفته رساند که در 20 سال گذشته مدام به آن پرداخته شده، اما نتیجه‌بخش نبوده است، تقاضای سرمایه‌گذاری نیز با توجه به افزایش تقاضای گردشگری افزایش خواهد یافت.

میرزاخانی خاطرنشان کرد: رفع موانع سرمایه‌گذاری، فراتر از استان است و در کل کشور این موانع وجود دارد؛ اما پیش‌قدم شدن کرمان در این زمینه می‌تواند به‌کل کشور نیز کمک کند.

در این نشست گزارش‌هایی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌های گردشگری، نیروگاه‌های خورشیدی، فولاد، ماشین‌آلات استخراج سنگ‌آهن، تولید زغال‌سنگ، واگن سازی و ... ارائه شد.

موضوعات :
در همین رابطه