رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

حسین سلاح ورزی در مراسم روز ملی کیفیت

برای حضور در زنجیره ارزش اقتصاد بین‌المللی، راهی جز ارتقای کیفیت تولید رقابت‌پذیر نداریم

رئیس اتاق ایران در همایش روز ملی کیفیت، با اشاره به سهم کمتر از نیم درصدی ایران از اقتصاد جهانی، گفت: برای حضور در زنجیره ارزش اقتصاد بین‌المللی، راهی جز ارتقای کیفیت تولید رقابت‌پذیر نداریم.

22 آبان 1402
کد خبر : 68397
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، گفت: اگر می‌خواهیم در زنجیره ارزش اقتصاد بین‌المللی حضور مؤثرتری داشته باشیم، هیچ راهی به جز این نداریم که ارتقای کیفیت تولید رقابت‌پذیر را به صورت جدی دنبال کنیم.

حسین سلاح ورزی، در مراسم روز ملی کیفیت که به همت انجمن مدیریت کیفیت ایران برگزار شد، ادامه داد: وقتی می‌بینیم که 67 درصد ارزش افزوده جهانی فقط به کشورهای عضو OECD (کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)، 9 درصد به چین، 11 درصد به کشورهای تازه صنعتی شده و 12 درصد به بقیه کشورها تعلق دارد، اهمیت موضوع کیفیت در تولید دوچندان می‌شود.

او با اشاره به شعار جهانی «کیفیت؛ دسترسی به ظرفیت رقابتی» در سال جاری، گفت: متأسفانه در شان کشوری مثل ایران نیست که با برخورداری از منابع طبیعی و انسانی و همین‌طور برخورداری از موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک، سهم کمتر از نیم درصدی از اقتصاد جهانی داشته باشد.

سلاح ورزی، تأکید کرد: نه تنها مسئله امروز اقتصاد ایران بلکه مسئله 10 سال آینده اقتصاد کشور، تولید رقابت‌پذیر است و این امر به جز از طریق افزایش کیفیت محقق نخواهد شد.

او با تأکید بر نقش انجمن مدیریت کیفیت ایران به عنوان پرچم‌دار توسعه فرهنگ کیفیت، در افزایش سطح تولید رقابت‌پذیر، افزود: کیفیت یک دستاورد یک‌شبه و ناگهانی نیست و در یک فرایند مستمر از طریق یادگیری در سطح فردی؛ بنگاهی و صنعتی محقق می‌شود.

سلاح ورزی، گفت: بهبود کیفیت در سطح بنگاه‌های اقتصادی ایران علاوه بر اینکه به مدیران سختگیر و دقیق نیاز دارد حتماً به کارکنانی هم نیاز دارد که انگیزه کافی برای یادگیری دانش و مهارت داشته باشند. این میسر نمی‌شود مگر اینکه در سطح کارکنان هم فضای ذهنی مادی و معنوی متناسبی داشته باشیم. اما متأسفانه این روزها وجود تورم این امکان را از جامعه نیروی کار ما سلب کرده است.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: در سطح کارکنان و مدیران و در سطح بنگاه‌ها و صنعت کشور شاهد افزایش مستمر کیفیت باشیم و از این طریق بتوانیم تولیدات رقابت‌پذیر بهتری برای حضور در عرصه جهانی داشته باشیم.

بی‌اعتنایی دولت به طرح تحول کیفیت در زنجیره تأمین صنعت قطعه‌سازی کشور

فرشید شکر خدایی، نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران، هم در این نشست با اشاره به اقدامات این انجمن در زمینه ارتقای کیفیت، بیان کرد: کار حرفه‌ای و کارشناسی شده مهمی درباره تحول کیفیت در زنجیره تأمین صنعت قطعه‌سازی کشور، انجام دادیم اما باوجود پیگیری‌های زیاد از طریق مجلس و دولت، همچنان مورد استفاده قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد چون پولی برای آن پرداخت نکرده‌اند از آن استفاده نمی‌کنند. درحالی که اگر قرار بود وزارت صمت همین کار را انجام دهد احتمالاً باید 20 میلیارد تومان برای آن هزینه می‌کرد.

او ادامه داد: ما معتقدیم چالش کیفیت خودروی کشور در قطعه‌سازی حل می‌شود و نه در خودروسازی. به همین دلیل انجمن دو سال و نیم کار کارشناسی عمیق بر روی این طرح پژوهشی انجام داده و نتیجه بسیار حرفه‌ای است. امیدواریم از سوی دولت مورد استفاده قرار بگیرد.

او با بیان اینکه انجمن مدیریت کیفیت در مجامع مختلف صاحب کرسی است، افزود: اعضای ما از طریق انجمن به این کرسی‌ها ورود پیدا می‌کنند و بسیاری از استانداردهای موجود با مشارکت انجمن مدیریت کیفیت تدوین شده‌اند. ما میزبان کمیته‌های فنی بسیاری هستیم و استاندارد مدیریتی در کشور تدوین نمی‌شود مگر اینکه انجمن کیفیت بر روی آن اظهار نظر کرده باشد.

او همچنین از تصویب طرح مدیریت کیفیت صادرات در شورای صادرات خبر داده و گفت: این طرح هم توسط انجمن و با مشارکت سازمان توسعه تجارت انجام شد. همچنین انجمن بر روی استراتژی توسعه کیفیت در اسناد بالادستی هم مطالعات خود را انجام داده است.

در همین رابطه