رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

قاسم رضائیان در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

تمرکز بر رونق تولید و مهار تورم، به حل مشکلات کمک می‌کند

رئیس اتاق رشت معتقد است: برای حل چالش‌های حوزه سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت، فقط باید لازمه‌های رونق تولید و مهار تورم که برای تصمیم‌سازان و دولتمردان مشخص است، مهیا و اجرا شود.

سارا ترابی

خبرنگار
23 آبان 1402
کد خبر : 68404
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت با توجه به نیازی که کشور به سرمایه‌گذاری جدید دارد، گفت: اگر دولت آنچه برای رونق بخشیدن به تولید و مهار تورم نیاز است را اجرایی کند، مشکلات موجود برطرف می‌شود؛ مهم این است که دولت قصد حل چالش‌ها را داشته باشد، چراکه همه راه‌حل‌ها موجود است.

قاسم رضائیان، در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: همه چالش‌ها و مشکلاتی که امروز در مسیر سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و تجار قرار دارد، برای تصمیم‌سازان و دولتمردان، مشخص است و راه‌حل هم در اختیارشان قرار دارد، فقط لازم است تا تصمیم بگیرند این مشکلات را برطرف کنند.

او خاطرنشان کرد: امروز همه به این امر واقفند که دولت باید کوچک و چابک شود؛ کشوری که دولت بزرگ و بخش خصوصی کوچک داشته باشد، اقتصاد در آن معنادار نیست. از طرف دیگر خط مشی اصلی در اقتصاد گذاشته شد و همه قوای کشور باید در راستای رونق تولید و مهار تورم برنامه‌ریزی و عمل کنند؛ متأسفانه به این راهبری‌ها توجه نمی‌شود و برای همین نمی‌توانیم اقتصاد کشور را نجات دهیم.

رئیس اتاق رشت از ناهماهنگی سیستم دولتی با برنامه‌های توسعه‌ای کشور سخن گفت و تأکید کرد: اینکه برنامه‌های توسعه تدوین می‌شوند؛ اما به مرحله اجرا نمی‌رسند، موضوع عجیبی است. اینکه به دلیل شرایط حاکم، شاهد فرار مغزها هستیم، آزاردهنده است و اینکه در کنار مهاجرت نخبگان کشور، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی هم در حال ترک کردن کشورشان هستند، نگران‌کننده است؛ رفتن این افراد یعنی بیکاری. حال سئوال اینجاست چرا در چنین وضعیتی که تحریم‌ها بر کشور حاکم شده و باید به فکر راه‌های جدید برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد باشیم، موانع متعدد در مسیر این چرخ می‌گذاریم؟

این فعال اقتصادی ادامه داد: در نمایشگاهی که عنوان سرمایه‌گذاری دارد، عمدتاً شاهد حضور بانک‌ها هستیم؛ غافل از اینکه هر چه ساختمان بانک‌ها بالا برود دیوار تولید کوتاه می‌شود.

او درباره صدور بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض، گفت: فعالان اقتصادی کشور با معضلی به نام صدور بخش‌نامه‌ای خلق‌الساعه، متناقض و متعدد مواجه هستند. این روند باید متوقف شود و بعد از این، کارگروهی با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط تشکیل شود و به بازبینی این بخش‌نامه‌ها بپردازد؛ تناقض‌ها را شناسایی کرده، آن‌ها را ساماندهی و به‌روز کند. وجود این همه بخش‌نامه و دستورالعمل، سردرگمی عجیبی را هم برای متولیان و هم برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.

رضائیان از سیاسی شدن اقتصاد انتقاد کرد و افزود: متأسفانه این رویکرد در همه دوره‌ها بوده و فقط محدود به امروز نمی‌شود. این درحالی است که باید از اقتصاد به عنوان ابزاری برای مقابله با تنش‌ها و جریان‌های آسیب‌زای سیاسی استفاده کرد. در این راستا برقراری ارتباط با سایر کشورها بسیار مهم است و باید برای آن فکری کنیم.

رئیس اتاق رشت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رفع تعهد ارزی و مشکلاتی که برای صادرات غیرنفتی کشور به وجود آمده اشاره و تصریح کرد: راهی که دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات پیش پای صادرکنندگان قرار داده، موجب شده تا صادرکننده واقعی کنار برود و زمینه برای استفاده از کارت‌های اجاره‌ای مهیا شود.

او همچنین با اشاره به مشخص بودن تبعات سیاست‌های ارزی برای همه، گفت: متأسفانه با این سیاست‌ها به پول ملی خود توهین می‌کنیم و ارزش آن را پایین می‌آوریم. چند نرخی بودن ارز چه معنی دارد؟ آثار و تبعات سیاست‌های جاری برای همه مشخص است؛ اما چرا ادامه پیدا می‌کند؟ چرا زمینه را برای رانت‌خواری مهیا می‌کنیم؟ اگر زیرساخت‌ها را ایجاد کرده و برای حفظ واحدهای فعال اقتصادی تلاش کنیم، سرمایه‌گذاری جدید هم اتفاق می‌افتد. مشکلات امروز قابل حل و همه راه‌حل‌ها وجود دارد.

در همین رابطه