رادیو مجازی اتاق ایران - 29 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق خرمشهر در شورای گفت‌وگو

مشکل اصلی مالیاتی خرمشهر، اجرای نادرست قوانین مناطق آزاد است

دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شهرستان خرمشهر با هدف بررسی مشکلات و معضلات مالیاتی فعالان اقتصادی و بررسی راهکارهای حل این مشکلات در اتاق خرمشهر برگزار شد

21 بهمن 1395
کد خبر : 6850
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی شهرستان خرمشهر با هدف بررسی مشکلات و معضلات مالیاتی فعالان اقتصادی و بررسی راهکارهای حل این مشکلات در اتاق خرمشهر برگزار شد

هانی فیصلی، رئیس اتاق خرمشهر

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شهرستان خرمشهر، به ریاست معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر و با حضور هیات رئیسه اتاق خرمشهر، نماینده خرمشهر و مینوشهر در مجلس شورای اسلامی، معاون امور مالیاتی خوزستان و جمعی دیگر از مسئولان استانی و فعالان اقتصادی خرمشهر برگزار شد.

رئیس اتاق خرمشهر گفت: دلیل اصلی مشکلات مالیانی بازرگانان و فعالان اقتصادی منطقه، اجرا نشدن صحیح قوانین مالیاتی مناطق آزاد توسط برخی شرکت‌های خصوصی فعال در بندر و گمرک منطقه است.

هانی فیصلی افزود: طبق قوانین منطقه آزاد، بازرگانان از پرداخت  9 درصد ارزش‌افزوده معاف هستند که متأسفانه این قانون توسط یکی از شرکت‌های پیمانکار فعال در امور بازرگانی بندر خرمشهر رعایت نمی‌شود. اعمال ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم فصلی تاکنون به شکل درستی اطلاع‌رسانی نشده و عدم اعمال ماده‌قانونی فرار سرمایه و کاهش میزان فعالیت‌های تجاری - اقتصادی در منطقه را موجب شده است.

اعمال حداکثر معافیت ویژه مشاغل جهت تشویق در به‌کارگیری بنگاه‌های اقتصادی

نائب رئیس اتاق خرمشهر در این نشست ضمن اشاره به سیاست‌های دولت مبتنی بر تأمین منابع درآمدی از طریق اخذ مالیات، اعمال قوانین خاص مالیاتی برای فعالان اقتصادی منطقه را با توجه به شرایط بد محیطی و همچنین شرایط خاص تحریم و رکود اقتصادی حاکم بر کشور گامی مؤثر در جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی در خرمشهر بیان کرد.

سید مصطفی موسوی در تشریح مشکلات صادرکنندگان در شلمچه بیان کرد: تفاوت ارزش گمرکی و ارزش ریالی واقعی کالاهای صادراتی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازرگانان در ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و تعیین ارزش واقعی کالاهای صادراتی است. فروش واقعی کالاهای صادراتی باارزش ریالی آن در کشور متفاوت بوده و این سبب برخی از ناهماهنگی‌ها شده است.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: اعمال حداکثر تخفیف مالیاتی ویژه مشاغل جهت تشویق بنگاه‌های اقتصادی به فعالیتت بیشتر کمک شایانی به فعالیت‌های اقتصادی خواهد کرد. ازجمله این موارد می‌توان به معافیت‌های صادرات از مالیات اشاره کرد که در دولت سابق و با تبدیل اظهارنامه‌های صادراتی به فروش داخلی تمامی صادرکنندگان و فعالان اقتصادی را شامل مالیات‌های سنگین کرده که اعمال این‌گونه قوانین عرصه فعالیت‌های تجاری را تنگ می‌کند.

وی افزود: اتاق خرمشهر پیشنهاد می‌کند با اعمال قوانین و بخشنامه‌هایی چون اعمال 100 درصدی بخشودگی جرائم مالیاتی حقیقی ارزش‌افزوده معاملات فصلی ماده 169 ، لغو بخشنامه ارائه لیست معاملات فصلی ماده 169 تا پایان عملکرد 95 به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب و آموزش کامل صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی جهت ثبت اظهار و فعالیت‌های اقتصادی می‌توان به فعالان اقتصادی خرمشهر یاری رساند.

درنهایت مقرر شد سازمان امور مالیاتی استان خوزستان با برگزاری دوره‌های آموزشی قوانین مالیاتی را به قید قوانین منطقه آزاد به کلیه بازرگانان و فعالان اقتصادی منطقه تشریح کند.

همچنین در بندی دیگر از مصوبات این نشست بر معافیت مالیاتی در منطقه آزاد اروند تأکید و ارائه این تسهیلات ویژه این مناطق منوط به تکمیل اظهارنامه‌های مالیاتی توسط فعالان اقتصادی برشمرده شد.

استقرار نمایندگان سازمان دارائی و امور مالیاتی استان خوزستان در خرمشهر جهت رفع معضلات خاص بازرگانان و فعالان اقتصادی و اطلاع‌رسانی مداوم و مناسب بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های جدید مالیاتی به بازرگانان از دیگر مصوبات این نشست بود.

موضوعات :
در همین رابطه