رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

آرش نجفی در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین»

احداث پارکینگ های عمومی به رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا کمک می کند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران درباره حل معضل ترافیک و آلودگی هوا، عنوان کرد که بخش خصوصی می‌تواند با همکاری شهرداران کلان‌شهرها، در ساخت و احداث پارکینگ عمومی سرمایه‌گذاری کند.

06 آذر 1402
کد خبر : 68528
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به معضلات کلان‌شهرهایی مانند تهران، گفت: ترافیک و آلودگی هوا، دو معضل جدی و اثرگذار در سلامتی و اقتصاد کلان‌شهرهاست ولی برای حل این مسائل هیچ چاره‌اندیشی جدی‌ای نشده و در گزارش‌های شهرداران کلان‌شهرها هم از این مسائل غفلت شده است.

آرش نجفی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: معضلات کلان‌شهرها جدی است، برای همین در ابتدای مسئولیت آقای زاکانی، درباره کاهش ترافیک، آلودگی هوا و مصرف انرژی از طریق انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی ایران پیشنهاد‌هایی به آقای زاکانی، شهردار تهران، ارائه شد اما شهرداری تهران هیچ واکنشی به این مسئله نشان ندادند.

نجفی ادامه داد: یکی از دلایل جدی ترافیک تهران، پارک خودروها در کلیه معابر شهری است که عملاً این فرایند به دلیل عدم تأمین پارکینگ در ساختمان‌ها و عدم وجود پارکینگ‌های عمومی، غیرقابل استفاده‌شده است.

او تصریح کرد: اگر شهرداری تهران نقشه راهبردی و سیاست حمایتی برای احداث پارکینگ‌های عمومی اتخاذ کند، قطعاً بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به این حوزه ورود می‌کند. با روان شدن تردد معابر، هم از بار ترافیک کاسته می‌شود و هم میزان آلایندگی هوا به دلیل عدم ایستایی بیش‌ازحد خودروها در ترافیک کاهش می‌یابد. همچنین زمان اتلاف شده برای شهروندان، صرفه‌جویی می‌شود که این قطعاً در راندمان و پویایی اقتصادی نقش جدی را ایفا می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران افزود: این فرایند باعث می‌شود تا حدی آسایش شهروندان از بابت جای پارک افزایش‌یافته و ضمن افزایش ایمنی خودروها، برای سرمایه‌گذاران این حوزه نیز ضمن اشتغال پایدار، درآمد پایدار را نیز فراهم کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: امیدوارم شهردار تهران، برنامه‌های استراتژیک پایتخت را برای یک چشم‌انداز ده‌ساله تبیین کنند و برای اداره شهر، سلامت شهروندان را در اولویت قرار دهند و برای اداره شهر، درآمدهای پایدار تعریف کنند؛ درنتیجه درآمد پایدار بهتر می‌توان جلوی تراکم‌فروشی و انواع دیگر آسیب‌های این‌چنینی را گرفت.

در همین رابطه