رادیو مجازی اتاق ایران - 16 اردیبهشت 1403

احمدرضا فرشچیان در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

تعطیلات هفتگی با رویکرد تطبیق بیشتر با بازارهای جهانی ساماندهی شود

رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران بر ضرورت تطبیق روزهای تعطیل هفته با بازارهای جهانی و منطقه‌ای تأکید کرد و خواستار تصویب تعطیلی روزهای جمعه و شنبه شد.

سارا ترابی

خبرنگار
25 آذر 1402
کد خبر : 68657
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به دنبال موافقت اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی روزهای جمعه و شنبه از یک طرف و احتمال قرار گرفتن این موضوع در دستورکار صحن اصلی مجلس، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران بر ضرورت تصویب لایحه تغییر تعطیلات پایان هفته و تعیین روزهای جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل، تأکید کرد.

در ابتدای امر دولت در لایحه‌ای که تقدیم مجلس کرد، اجازه تعطیلی دو روز در هفته را درخواست کرده بود و هیچ روز خاصی را برای تعطیلی مطرح نکرده بود؛ با این وجود کمیسیون اجتماعی در اصلاحات خود به طور مشخص تعطیلات پایان هفته را در روزهای جمعه و شنبه تعیین کرد.

اواخر خرداد سال جاری، کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی روزهای شنبه و کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرد و بدین ترتیب اولین گام در این زمینه برداشته شد.

پیشنهاد تعطیلی روز شنبه با این توجیه ارائه شد که ساماندهی تعطیلات پایان هفته موجب هماهنگی بیشتر ایران با بازارهای جهانی و منطقه‌ای و جلوگیری از فرصت‌سوزی تجاری شود.

در این راستا احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، تداوم تعطیلی‌ها به منوال کنونی را به معنای از دست رفتن 60درصد روزهای هفته برای ایرانیان در تبادلات جهانی توصیف کرد و گفت: امروز که دولت و مجلس، ساماندهی تعطیلات هفتگی را در دستورکار قرار دادند باید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند که بیشترین منفعت را برای اقتصاد کشور داشته باشد. بنابراین پیشنهاد فعالان اقتصادی حداقل تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه است.

به اعتقاد او اگر شنبه به جای پنجشنبه تعطیل شود، هماهنگی بیشتری با بازارهای جهانی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود.

این فعال اقتصادی هم‌پوشانی روزهای تعطیل بین ایران و سایر کشورها را در تجارت و فعالیت‌های اقتصادی مهم دانست و افزود: این روزها حتی در کشورهای اسلامی هم تلاش می‌شود روزهای تعطیل از بین روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه تعیین شود تا این هم‌پوشانی در روزهای تعطیل بین همه کشورها زمینه تبادلات بیشتر را مهیا کند.

به باور فرشچیان باید به گونه‌ای روزهای تعطیل هفته را تعیین کنیم تا حداقل بتوان از 50 درصد روزهای هفته در حوزه تبادلات تجاری بهره برد.

موضوعات :
در همین رابطه