روز جهانی کارگر و روز معلم گرامی باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

شاخص مدیران خرید اروپا به 47 رسید

روایت شامخ اروپا از رکود در اقتصاد منطقه یورو

نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که اقتصاد منطقه اروپا تقریباً به‌طورقطع در وضعیت رکود است و رکود در فعالیت‌های تجاری این منطقه در ماه دسامبر به طرز شگفت‌آوری عمیق‌تر شده است.

26 آذر 1402
کد خبر : 68663
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 نظرسنجی‌ها نشان داد که با رو به وخامت گذاشتن فعالیت در بخش خدمات و تولید در آلمان و فرانسه، فعالیت تجاری منطقه اروپا کاهش گسترده‌ای داشته است.

داده‌های رسمی نشان می‌دهد در ۳ ماهه گذشته، اقتصاد منطقه یورو ۰٫۱ درصد منقبض‌شده است و شاخص مدیران خرید، PMI، دسامبر که به‌عنوان معیاری برای سنجش سلامت اقتصادی تلقی می‌شود، نشان می‌دهد که فعالیت تجاری در هرماه از این سه‌ماهه کاهش‌یافته است. این دومین فصل متوالی انقباض اقتصادی در اروپا است که با تعریف فنی رکود مطابقت دارد.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه پیش‌بینی رشد خود را برای سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش داد. PMI ترکیبی اولیه، در این ماه از ۴۷٫۶ نوامبر به ۴۷ سقوط کرد که فاصله زیادی با نتیجه ۴۸ نظرسنجی رویترز دارد. به گفته اقتصاددانان کاهش شاخص PMI ترکیبی منطقه یورو در ماه دسامبر شواهد بیشتری از رکود اقتصادی را نمایش می‌دهد.

وخامت اقتصادی در آلمان هم به رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در پایان سال اشاره دارد. در همین حال، فعالیت‌های اقتصادی در فرانسه سریع‌تر از حد انتظار کاهش‌یافته است، زیرا نرخ تقاضا برای کالاها و خدمات در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو هم رو به وخامت گذاشته است. بوندس‌بانک هم در اوایل روز جمعه اعلام کرد، اقتصاد آلمان در سال جاری اندکی کوچک می‌شود و در سال آینده هم به دلیل ضعف تقاضای خارجی به‌سختی رشد خواهد کرد.

بااین‌حال، شرکت‌های بخش خدمات انگلیس شاهد افزایش دیگری در رشد در این ماه بودند که نشان می‌دهد اقتصاد به‌اندازه کافی حرکت دارد تا دست‌کم در حال حاضر از رکود جلوگیری کند.

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه، نرخ بهره خود را در حالت تعلیق قرارداد و با تأیید مجدد اینکه هزینه‌های استقراض در بالاترین حد خود باقی خواهد ماند، امیدها برای کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره را ناامید کرد. فرانسوا ویلروی دی گالهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه روز جمعه گفت که اقدام بعدی بانک مرکزی اروپا باید کاهش نرخ بهره باشد، اما این کاهش نرخ بهره قریب‌الوقوع نیست.

در همین رابطه