رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

به دلیل ابهامات بسیار بالا در سومین اقتصاد جهان

بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره را ثابت نگه داشت

بانک مرکزی ژاپن همان‌طور که انتظار می‌رفت در نشست نهایی سیاست‌گذاری خود در سال جاری، سیاست پولی فوق‌العاده سست خود را بدون تغییر رها کرد، زیرا سومین اقتصاد بزرگ جهان تحت تأثیر «ابهامات بسیار شدید» قرار دارد.

29 آذر 1402
کد خبر : 68685
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 بانک مرکزی ژاپن در آخرین نشست سال ۲۰۲۳ خود به‌اتفاق آرا تصمیم گرفت که نرخ بهره را روی ۰٫۱- درصد نگه دارد، درحالی‌که به سیاست کنترل منحنی بازدهی خود که حد بالای بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت ژاپن را به‌عنوان مرجع روی ۱ درصد نگه می‌دارد، پایبند باقی خواهد ماند.

بانک مرکزی ژاپن در بیانیه خود اعلام کرد که باوجود عدم قطعیت‌های بسیار زیاد پیرامون اقتصادها و بازارهای مالی در داخل و خارج کشور، بانک با صبر و حوصله به تسهیلات پولی خود ادامه می‌دهد و درعین‌حال به تحولات فعالیت‌های اقتصادی و قیمت‌ها و همچنین شرایط مالی واکنش نشان می‌دهد.

ین ژاپن پس از تصمیم بانک مرکزی ژاپن تضعیف شد و در حدود ۱۴۳٫۵ در برابر دلار در معاملات ظهر معامله شد، درحالی‌که شاخص بورس Nikkei  ۲۲۵ حدود ۱ درصد رشد کرد. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله دولت ژاپن تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند.

با توجه به اینکه احتمال بازگشت از سیاست پولی فوق‌العاده ضعیف ژاپن توسط بانک مرکزی این کشور به‌واسطه کندی اقتصاد و نرخ تورم به چالش کشیده شده است، بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند که کازوئو اوئدا رئیس بانک مرکزی تا سال آینده تغییراتی ایجاد نکند؛ یعنی زمانی که مذاکرات سالانه دستمزد بهاره روند افزایش معنی‌دار دستمزدها را تائید کند.

چشم‌انداز تورم

روز جمعه، بانک مرکزی ژاپن همچنین گفت که انتظار دارد تورم اصلی تا سال مالی ۲۰۲۴ بالای ۲ درصد باقی بماند. علیرغم اینکه تورم اصلی برای ۱۹ ماه متوالی از هدف ۲ درصد فراتر رفته است، بانک مرکزی اعلام کرده است که با صبر و حوصله به سیاست پولی فوق‌العاده تطبیقی خود ادامه خواهد داد.

برای بانک مرکزی ژاپن، ترجیح این است که تورم ناشی از تقاضای داخلی باشد که تورمی پایدارتر است. این بانک بر این باور است که افزایش دستمزد به یک مارپیچ معنی‌دارتر تبدیل می‌شود و مصرف‌کنندگان را تشویق به خرج می‌کند.

اتحادیه کارگری ژاپن، رنگو، در ماه اکتبر اعلام کرد که در مذاکرات دستمزد بهار سال آینده، حداقل ۵ درصد افزایش دستمزدها را درخواست خواهد کرد. این اتحادیه در مذاکرات امسال در ماه مارس موفق شد بیشترین افزایش دستمزد در ۳ دهه اخیر را به دست آورد.

سیاست پولی بانک مرکزی ژاپن به دلیل ابزارهای مختلف تسهیل کمی که برای بهبود سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه دهه گذشته استفاده کرده است، پیچیده و چندوجهی است. وضعیت فوق‌العاده آسان آن همچنین آن را درزمانی که سایر بانک‌های مرکزی بزرگ نرخ‌ها را برای مبارزه با تورم سرسختانه بالا افزایش داده‌اند، متمایز می‌کند. این واگرایی سیاست تا حدی عامل فشار بر ین ژاپن و اوراق قرضه دولتی بوده است.

موضوعات :
در همین رابطه