رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور مطرح شد

اتاق‌ها برای عضویت فراگیر برنامه‌ریزی کنند

روسای اتاق‌های استانی برای بالا بردن سطح خدمت‌رسانی به اعضای اتاق‌ها، تمرکز بر ایجاد کلینیک‌های مشاوره کسب‌وکار، فعالیت‌های نمایشگاهی و پیدا کردن جایگزینی برای کارت بازرگانی را پیشنهاد دادند.

سارا ترابی

خبرنگار
17 دی 1402
کد خبر : 68827
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست صبح امروز (یکشنبه) شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، راه‌های افزایش سطح خدمات‌دهی اتاق‌ها به اعضا و حرکت به سمت عضویت فراگیر مورد توجه قرار گرفت. در این بین ایجاد مراکزی که بتواند مشاوره‌های لازم در رابطه با ایجاد کسب‌وکارها را ارائه دهد و تمرکز بر فعالیت‌های نمایشگاهی از سوی اتاق‌ها پیشنهاد شد.

همچنین رفتن به سمت حذف کارت بازرگانی با الگو گرفتن از تجربه دیگر کشورها از جمله ترکیه و پیدا کردن جایگزینی برای آن، مورد بحث قرار گرفت.

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در ابتدای این جلسه به اتفاق تروریستی اخیر در کرمان اشاره کرد و با محکوم کردن این دست جنایات، این حادثه غم‌انگیز را به ملت ایران تسلیت گفت و با خانواده‌های داغ‌دیده، ابراز هم‌دردی کرد.

او همچنین از ارسال پیام‌های تسلیت تعدادی از اتاق‌های اسلامی و ابراز همد‌ردی خود با مردم ایران و محکوم کردن حمله تروریستی در کرمان، خبر داد.

سلاح‌ورزی در بخش بعدی سخنان به تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای بررسی بودجه ۱۴۰۳ کل کشور و ارسال پیشنهادهای مختلف درباره آن از سوی اعضای اتاق اشاره کرد و افزود: قرار است جمع‌بندی این پیشنهادها به منظور حضور فعال و مؤثر نمایندگان اتاق ایران در جلسات کمیسیون تلفیق مجلس مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس اظهارات او به نظر می‌رسد بخش زیادی از نگاه‌های مالیاتی دولت که تلاش شده بود در برنامه هفتم دیده شود و فعالان اقتصادی با همکاری مجلس مانع از آن شدند، در بودجه سال آینده تکرار شده که این موضوع نگران‌کننده است و در تلاشیم با پیگیری‌های به موقع، مانع تصویب این دست از بندهای بودجه‌ شویم.

رئیس اتاق ایران درباره ضرورت انتخاب روزهای جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل هفته کشور نیز صحبت کرد و افزود: در گذشته گزارش‌های خوبی درباره همین موضوع تهیه شده و تشکل‌ها در کنار اتاق تهران، دیدگاه‌های خود را درباره این الزام، مطرح کردند. بخش خصوص باور دارد که برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورهای دنیا برای چهار روز، بهتر است روزهای جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل هفته تعیین شوند.

سلاح‌ورزی از افتتاح مرکز کارنه‌تیر در خرمشهر به عنوان پنجمین مرکز کارنه‌تیر در کشور نیز خبر داد و در عین حال به برگزاری یک دوره آموزشی برای ۷ هزار راننده در حوزه کارنه‌تیر اشاره و این اقدام را حرکتی روبه‌جلو توصیف کرد.

او در ادامه به تجارت بین ایران و عراق و راه‌حل استفاده از ریال آفشور برای ارتباط تجاری با این کشور که از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده اشاره کرد و افزود: با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم هنوز این سازوکار به طور دقیق تعریف نشده و مسیر اجرای آن مشخص نیست.

رئیس اتاق ایران افزود: ایران در سال جدید میلادی، میزبان مجمع عمومی اتاق‌های اسلامی خواهد بود که رویداد مهمی برای تقویت سطح روابط تجاری با این کشورهاست. بنابراین پیشنهاد می‌شود اتاق‌های سراسر کشور برای استفاده بهینه از این فرصت برنامه‌های خود را در اختیار اتاق ایران قرار دهند.

بر اساس اظهارات سلاح‌‌ورزی ایران همچنین میزبانی اجلاس اتاق‌های کشورهای D8 را نیز ب عهده دارد که این فرصت نیز باید مغتنم شمرده شود.

دفاتر خدمات کسب‌وکار در اتاق‌های کشور راه‌اندازی شود

پیدا کردن راهکارهای افزایش سطح خدمات اتاق‌ها به اعضای خود در راستای عضویت فراگیر، موضوعی بود که از سوی علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراها تشریح شد.

او ضمن تأکید بر ضرورت حرکت اتاق‌های سراسر کشور به سمت خدمات‌محوری، نگاهی به آنچه در اتاق‌‌های دیگر کشورها صورت می‌گیرد، داشت.

بر اساس اظهارات او یکی از نقاط ضعف فعلی اتاق‌های سراسر کشور این است که بسته خدمات منسجمی برای تقویت و رشد واحدهای بخش خصوصی در سطح کوچک و متوسط ندارند. همچنین نیازسنجی لازم انجام نشده تا بر اساس خواسته اعضا، خدمات جدید تعریف شود.

به اعتقاد چاغروند در مسیر بهبود خدمات لازم است منابع و توانمندی‌ها و خدماتی که امروز ارائه می‌شود را ا‌ولویت‌بندی کنیم و این اولویت‌بندی به نظام‌مند شدن امور کمک می‌کند.

او از ایجاد کمیته مدیریت خدمات به ریاست معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شوراها و مدیریت فاوای اتاق ایران با همکاری سایر واحدها خبر داد و گفت: این کمیته، اردیبهشت سال جاری شکل گرفت و در تلاش است ساختار خود را بر اساس اولویت‌ها، نیازها و منابع موجود شکل دهد؛ در واقع سعی دارد به کمک هم‌افزایی سطح خدمات‌دهی اتاق‌ها با اعضا را بالا ببرد.

به باور معاون کمیسیون‌های اتاق ایران، ایجاد باشگاه بازرگانان، شرکت مدیریت صادرات، راه‌اندازی شرکت نمایشگاه‌های اتاق ایران، پلتفرم B2B بین‌المللی مجموعه نمونه‌های قابل اجرای خدمات‌رسانی در اتاق ایران و راه‌اندازی کلینیک‌های مشاوره به کسب‌وکارها و پنجره واحد فیزیکی کسب‌وکار نمونه‌های قابل اجرا در اتاق‌های استانی هستند.

چاغروند لازمه افزایش سطح خدمات را ایجاد دفتر خدمات کسب‌وکار در اتاق ایران و اتاق‌های استانی دانست.

مشکلات مترتب بر کارت بازرگانی در اسرع وقت برطرف شود

محمدصادق حمیدیان، رئیس اتاق شیراز نسبت به جدا شدن کارت‌های عضویت و بازرگانی از یکدیگر و حل نشدن مشکلات مربوط به فرآیند صدور و تمدید کارت‌ها و روی هم جمع شدن آنها انتقاد کرد و خواستار کاهش زمان رسیدگی‌ها به مشکلات موجود شد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: درباره کارت‌های بازرگانی باید تکلیف امضای تعهدآور را مشخص کنیم تا فرآیند صدور و تمدید کارت‌ها شفاف شود.

ایجاد کارگروه برای بسترسازی و حرکت اتاق‌ها به سمت عضویت فراگیر

محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران به موضوع عضویت فراگیر و راه‌های پیش‌رو مانند الگوبرداری از کشورهای موفق در این حوزه از جمله ترکیه اشاره کرد.

بر اساس اظهارات او لازم است در این دوره به سمت منتفی کردن کارت بازرگانی و آنچه می‌توان جایگزین آن کرد، برویم.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: کارگروهی را درباره مشارکت فراگیر و پیدا کردن جایگزین کارت بازرگانی، تشکیل دهیم.

به اعتقاد او تمرکز روی موضوع نمایشگاه و در اختیار گرفتن آن از جمله سایت نمایشگاهی سئول و شهر آفتاب که درباره آن اعلام آمادگی شده است نیز باید در دستورکار قرار بگیرد.

تجربیات اتاق کرمان در حوزه تنوع‌بخشیدن به خدمات

مهدی طبیب‌زا‌ده، رئیس اتاق کرمان از راه‌اندازی مرکز کسب‌وکار در اتاق کرمان با یک شماره تماس چهاررقمی مستقل به منظور دریافت مشکلات و ارائه‌ مشاوره‌های آنلاین به متقاضیان خبر داد. بر اساس اظهارات او این مرکز با ستاد تسهیل، قوه قضائیه و سایر ستادهای مربوطه در ارتباط است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین درباره تشکیل چندین سامانه به همت اتاق کرمان برای ارتباط مؤثر بین دستگاه‌های موردنیاز و دخیل در فرآیند شروع کسب‌وکار با هدف کوتاه کردن مسیر دریافت مجوزها و استعلام‌ها صحبت و برای انتقال این تجربه‌ها به سایر اتاق‌ها اعلام آمادگی کرد.

نگاه حقوقی درباره انتخابات اتاق ایران

در ادامه این نشست، وحید آگاه، وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره وضعیت پیش آمده در اتاق ایران و آنچه به دنبال انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران شاهد آن بودیم، توضیحات حقوقی و قانونی ارائه داد.

بر اساس دیدگاه‌های حقوقی مطرح شده توسط او که برگرفته از بررسی‌های یک تیم حقوقی مستقل از اتاق ایران است، انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران و تشریفات آن با تأیید انجمن نظارت انجام شده و نتیجه این انتخابات بر اساس چند نامه‌نگاری صورت گرفته بین شورای عالی نظارت و اتاق ایران قابل ابطال نیست. از طرفی تنها مرجعی که می‌تواند درباره ابطال انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران نظر بدهد، دستگاه قضا بوده و هر کس نسبت به این انتخابات، اعتراض دارد باید از دادگاه، حکم بگیرد. در واقع مسیر برای احقاق حق باز بوده و معترض باید به دستگاه قضا مراجعه کند.

از طرفی انجمن نظارت بر انتخابات هم مستقل بوده و تحت نظارت شورای عالی نظارت فعالیت نمی‌کند، بنابراین موردی به عنوان احیای انجمن نظارت قبلی موضوعیت ندارد و باید در صورت نیاز، انجمن نظارت جدید شکل بگیرد.

درباره تعیین اهلیت نامزدهای انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران هم تنها مرجع دارای صلاحیت، وزارت اطلاعات بوده و حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه صلاحیتی ندارد.

در همین رابطه