رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم دی ۱۴۰۲

افزایشی شدن نرخ تورم در اتحادیه اروپا، رکوردزنی تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۳ و افزایش نرخ ورشکستگی در آمریکا در کنار پیش‌بینی ضعیف شدن اقتصاد جهانی در سال جدید میلادی از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته بوده‌اند.

17 دی 1402
کد خبر : 68837
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

 ۲٫۸ درصد

رویترز: داده‌های اولیه دولت سنگاپور نشان داد که اقتصاد این کشور در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲٫۸ درصد رشد کرده است که سریع‌تر از انتظار اقتصاددانان بوده است. رشد سه‌ماهه چهارم تولید ناخالص داخلی سریع‌تر از رشد ۱ درصدی در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۲۳ بود. برای کل سال ۲۰۲۳، اقتصاد سنگاپور ۱٫۲ درصد رشد کرد که نسبت به رشد ۳٫۶ درصدی در سال ۲۰۲۲ کاهش‌یافته است. براساس آمارهای فصل‌به‌فصل تعدیل‌شده، تولید ناخالص داخلی این کشور ۱٫۷ درصد در دوره اکتبر تا دسامبر افزایش یافت و رشد ۱٫۳ درصدی در ۳ ماهه سوم را افزایش داد. تورم اصلی سنگاپور در نوامبر سال گذشته از ۵٫۵ درصد در ژانویه و فوریه به ۳٫۲ درصد کاهش یافت. اقتصاددانان معتقدند رشد سال‌به‌سال اقتصاد این کشور بهتر ازآنچه در ۳ ماهه چهارم پیش‌بینی‌شده بوده است.

۴٫۳ درصد

گاردین: قیمت‌های فروشگاه‌ها در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ در انگلیس به ۴٫۳ درصد افزایش یافت، زیرا افزایش قیمت اقلام غیرخوراکی کاهش قیمت مواد غذایی را جبران کرد. خرده‌فروشان هشدار دادند که بازرسی‌های مرزی جدید کالاهای اتحادیه اروپا که وارد انگلیس می‌شوند، که قرار است از ماه آوریل آغاز شود، می‌تواند قیمت‌ها را بیشتر افزایش دهد. از ۳۰ ژانویه، واردات اقلامی ازجمله برخی از محصولات حیوانی، گیاهان و محصولات گیاهی، و مواد غذایی پرخطر با منشأ غیر حیوانی از اتحادیه اروپا به گواهی سلامت نیاز خواهد داشت و پس‌ازآن از آخر ماه آوریل بازرسی فیزیکی این کالاها در مرز انگلیس انجام خواهد شد. تورم قیمت مواد غذایی در دسامبر به ۶٫۷ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از ماه ژوئن ۲۰۲۲ و از ۷٫۷ درصد در نوامبر بوده است. تورم مواد غذایی تازه نیز از ۶٫۷ درصد در ماه نوامبر به ۵٫۴ درصد در دسامبر کاهش یافت.

۱۳٫۲ میلیون

بلومبرگ: میزان تولید نفت خام در آمریکا به رکوردی جدید دست‌یافته است و این افزایش تولید به پایین ماندن قیمت بنزین کمک می‌کند. براساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال گذشته روزانه ۱۳٫۲ میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است. این بالاتر از رکورد ۱۳ میلیون بشکه‌ای است که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در نوامبر ۲۰۱۹ ثبت شد. همچنین میلیون‌ها بشکه بیشتر از تولید روزانه ابر تولیدکنندگان نفت عربستان سعودی و روسیه است. این رکورد به پایین نگه‌داشتن قیمت بنزین کمک می‌کند ، درحالی‌که میانگین ملی در حال حاضر ۳٫۱۱ دلار در هر گالن است. پیش‌بینی می‌شود که قیمت بنزین در پمپ‌بنزین در سال ۲۰۲۴ برای دومین سال متوالی کاهش پیدا کند.

۲٫۹ درصد

یورواستات: تورم منطقه یورو در ماه دسامبر به ۲٫۹ درصد افزایش یافت، و به‌این‌ترتیب ۶ ماه کاهش نرخ تورم در این منطقه وارونه شد. افزایش سالانه قیمت‌های مصرف‌کننده در ۲۰ کشور مشترک یورو در ماه دسامبر از ۲٫۴ درصد در ماه قبل که پایین‌ترین سطح طی بیش از دو سال گذشته بوده است، کمی افزایش یافت. اما این افزایش اندکی کمتر از نرخ ۳ درصدی پیش‌بینی‌شده در نظرسنجی رویترز بود. کاهش یارانه‌های دولتی برای گاز، برق و مواد غذایی که از سال گذشته آغاز شد، باعث شتاب مجدد تورم سالانه در بیشتر اروپا شده است. این امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران احتمال اینکه بانک مرکزی اروپا کاهش نرخ بهره را از اوایل ماه مارس آغاز خواهد کرد، کاهش دهند و این امر باعث کاهش رشد اخیر در بازارهای اوراق قرضه شده است. براساس شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده که توسط مرکز آمار اروپا منتشر شد، قیمت انرژی در منطقه یورو در سال منتهی به دسامبر ۶٫۷ درصد کاهش یافت، درحالی‌که در ماه قبل ۱۱٫۵ درصد کاهش داشت. قیمت مواد غذایی تازه در دسامبر شتاب گرفت و از ۶٫۳ درصد ماه قبل به ۶٫۷ درصد رسید. تورم اصلی هم از ۳٫۶ درصد ماه نوامبر به ۳٫۴ درصد در دسامبر کاهش یافت.

۴۴۵ هزار و ۱۸۶

بلومبرگ: داده‌های جدید پایگاه اطلاعات ورشکستگی Epiq AACER در آمریکا نشان می‌دهد که با توجه به نرخ‌های بهره بالاتر، استانداردهای سخت‌تر وام‌دهی و تداوم تبعات دوران کرونا، تعداد پرونده‌های ورشکستگی در سال گذشته میلادی ۱۸ درصد افزایش‌یافته است، اگرچه حجم پرونده‌های ورشکستگی بسیار پایین‌تر از سطح مشاهده‌شده قبل از شیوع کرونا بوده است. براساس داده‌های جدید مجموع پرونده‌ها، شامل ورشکستگی‌های تجاری و شخصی در سال گذشته از ۳۷۸ هزار و۳۹۰ در سال ۲۰۲۲ به ۴۴۵ هزار و ۱۸۶ افزایش‌یافته است. در این گزارش آمده است که پرونده‌های سازمان‌دهی مجدد کسب‌وکار فصل ۱۱ تجاری با ۷۲ درصد افزایش از ۳ هزار و ۸۱۹ در سال قبل به ۶ هزار و ۵۶۹ رسیده است. پرونده‌های مصرف‌کننده از ۳۵۶.۹۱۱ در سال ۲۰۲۲ با ۱۸ درصد افزایش به ۴۱۹.۵۵ رسید. در ماه پایانی سال، مجموع پرونده‌ها از ۳۷ هزار و ۸۶۰ در نوامبر به ۳۴ هزار و ۴۴۷ کاهش یافت، اگرچه نسبت به سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته است. انتظار می‌رود که تعداد پرونده‌های ورشکستگی در سال ۲۰۲۴ به افزایش خود ادامه دهد، اگرچه هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به ۷۵۷ هزار و ۸۱۶ ورشکستگی ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹، سال قبل از شیوع همه‌گیری وجود دارد.

۸٫۵ هزار میلیارد دلار

فوربس: براساس داده‌های منتشرشده در گزارش جدید موسسه مالیات عادلانه برای آمریکا، تعدادی از  آمریکایی‌ها باارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲  به سود ۸٫۵ هزار میلیارد دلاری بدون مالیات دست‌یافته‌اند؛ پولی که ممکن است هرگز مشمول مالیات نشود مگر اینکه کنگره حفره‌ای را که به‌واسطه آن از سرمایه‌گذاری فوق ثروتمندان محافظت می‌شود را ببندد. براساس داده‌های فدرال این سِنتی میلیونرها، افرادی که دارایی‌های قابل سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برخوردارند، و میلیاردرها تنها ۰٫۰۵ درصد از کل خانوارهای آمریکایی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل داده‌اند. اما هم‌زمان آن‌ها یک‌ششم از به‌اصطلاح سود سرمایه‌ای محقق نشده در کشور را در اختیار داشته‌اند. سودهای محقق نشده منبع درآمد اصلی بسیاری از خانوارهای مای نخبه است. براساس قانون فعلی، رشد ارزش دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق قرضه، سرمایه‌گذاری، املاک یا مشاغل تا زمانی که شناسایی نشوند یا فروخته نشوند مشمول مالیات نمی‌شود. بااین‌حال، این ثروتمندان می‌توانند با گرفتن وام‌های کم‌بهره در برابر ثروت گزاف خود، از این دستاوردها استفاده کنند و هنگامی‌که ثروت آن‌ها به ارث تبدیل می‌شود، سود آن‌ها دیگر مشمول مالیات نخواهد بود.

۲٫۴ درصد

سازمان ملل: در گزارش‌های جدید سازمان ملل هشدار داده‌شده است که جهان با دوره طولانی رشد اقتصادی ضعیف روبرو است که پیشرفت در توسعه پایدار را تضعیف خواهد کرد. ارزیابی سالانه سازمان ملل متحد از وضعیت اقتصاد جهانی، چشم‌انداز تأسف‌باری را برای رشد اقتصادی نشان می‌دهد، زیرا جهان با هزینه‌های استقراض بالاتر، تنش‌های ژئوپلیتیکی و افزایش خطر بلایای آب‌وهوایی دست‌وپنجه نرم می‌کند. طبق پیش‌بینی‌های اعلام‌شده در دو گزارش «وضعیت اقتصاد جهانی» و «چشم‌انداز»، رشد جهانی از ۲٫۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲٫۴ درصد کاهش می‌یابد، که تا حد قابل‌توجهی کمتر از روند ۳ درصدی قبل از همه‌گیری کرونا است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تورم جهانی از حدود ۵٫۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳٫۹ درصد در سال جاری کاهش خواهد یافت و به کاهش فشار بر خانوارها و مشاغل کمک خواهد کرد. بااین‌حال، این گزارش هشدار می‌دهد که فشار قیمت‌ها همچنان بالاست، درحالی‌که زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد که هرگونه تشدید بیشتر درگیری‌های ژئوپلیتیکی خطر یک انفجار تورمی مجدد را به صدا درمی‌آورد.

موضوعات :
در همین رابطه