رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو مطرح شد

بدهی دولت به شرکت‌های آب‌شیرین‌کن از سال 1400 پرداخت نشده است

در تازه‌ترین نشست کارگروه شورای گفت‌وگو، مجدد تسویه نشدن بدهی‌های معوق دولت در خرید تضمینی آب از شرکت‌های آب‌شیرین‌کن مربوط به سال‌های 1400 و 1401 و دیگر مشکلات موجود، بررسی شد.

سارا ترابی

خبرنگار
19 دی 1402
کد خبر : 68870
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای کارگروه شورای گفت‌وگو از آنجایی که مصوبات نشست مردادماه این کارگروه بدون دریافت پاسخی از سازمان برنامه‌وبودجه بلاتکلیف باقی مانده بود، مجدد موضوع را در دستورکار قرار دادند و مقرر شد، دبیرخانه شورای گفت‌وگو، گزارش از امکان سخت‌تر شدن روند تولید آب شرب موردنیاز مناطق جنوبی کشور را به شورای عالی امنیت ملی و سازمان بازرسی کل کشور ارسال کند.

همچنین قرار شد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، گزارشی درباره تبعات بی‌توجهی به مشکلات شرکت‌های آب‌شیرین‌کن و فراهم نبودن زمینه اجرای آنچه در برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های اقتصاد دریامحور آمده است، تهیه و برای سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس ارسال کند.

در این جلسه استفاده از ظرفیت استانداران استان‌های درگیر با مسائل به منظور حل سریع‌تر مشکلات و همکاری انجمن شرکت‌های آب‌شیرین‌کن، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و وزارت نیرو در تکمیل پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای که به همت انجمن درباره فعالیت آب‌شیرین‌کن‌ها تهیه شده است، تأکید شد.

نکته قابل توجه در نشست کارگروه شورای گفت‌وگو این بود که نمایندگان سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که به طور مستقیم با مشکلات این حوزه درگیر بودند، حضور پیدا نکردند.

بر اساس اطلاعاتی که در این نشست عنوان شد، مجموع مطالبات شرکت‌های آب‌شیرین‌کن از دولت بابت خرید تضمینی آب مربوط به سال‌های 1400 و 1401 بالغ‌بر 1.135 میلیارد تومان و مطالبات آنها از ابتدای سال 1402 تا پایان آذر، برابر با 770 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

نکته اینجاست که وزارت نیرو قبل تصویب قانون بودجه 1402 برای این بخش به سازمان برنامه‌وبودجه رقم 5.800 میلیارد تومان را پیشنهاد می‌کند و در نهایت بودجه اختصاصی به رقم 3.135 میلیارد تومان کاهش می‌یابد. در حالی که این رقم نه تنها معوقات سال‌های قبل را پوشش نداد، برای مدیریت تولید آب در سال جاری نیز کافی نبود.

طبق اطلاعات موجود از بودجه 3.135 میلیارد تومانی تا به امروز 1.585 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

علاوه بر مسئله معوقات، تغییر گروه کالایی تجهیزات آب‌شیرین‌کن موجب شده تا پرداخت تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی از نرخ 28 هزار و 500 تومان به 38 هزار تومان برسد که مورد اعتراض بخش خصوصی است. به نظر می‌رسد این تغییر گروه کالایی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون در نظر گرفتن اهمیت تأمین آب شرب مردم خطه جنوب کشور صورت گرفته است.

در همین رابطه