رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

در نشست هیات نمایندگان اتاق بجنورد با هیات رئیسه اتاق ایران مطرح شد

تقویت زیرساخت‌های فرودگاهی و ریلی استان خراسان شمالی پیگیری شود

اعضای هیات‌رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بجنورد تقویت زیرساخت‌های فرودگاهی و ریلی استان و ایجاد گذرگاه مرزی با ترکمنستان را به عنوان اصلی‌ترین مطالبات خود مطرح کردند.

24 دی 1402
کد خبر : 68900
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بجنورد در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران، پیگیری ایجاد یک گذرگاه مرزی در استان خراسان شمالی با ترکمنستان را خواستار شدند. از طرفی رسیدگی به زیرساخت‌های ضعیف فرودگاهی و ریلی در این استان نیز به عنوان دغدغه‌های اصلی فعالان اقتصادی خراسان شمالی مطرح شد.

در ابتدای جلسه مازیار زند، رئیس اتاق بجنورد با نگاهی به مجموعه فعالیت‌هایی که از سوی این اتاق در حوزه‌های مختلف بازرگانی، معدن، صنعت، گردشگری و ... انجام شده است، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی استان خراسان شمالی، معرفی توانمندی‌های استان است که در سطح قابل‌قبولی صورت نگرفته و برای همین، حرکت در این مسیر را اولویت این دوره اتاق بجنورد قرار دادیم و در تلاشیم ظرفیت‌های استان را به صورت گسترده معرفی کنیم.

او ناکافی بودن بسترهای حمل‌ونقلی و زیرساخت‌های فرودگاهی و ... را مورد انتقاد قرار داد و افزود: خطوط هوایی استان به هیچ عنوان مناسب نیست و باید بهبود پیدا کند.

این فعال اقتصادی به مرز مشترک استان با ترکمنستان اشاره و تصریح کرد: علی‌رغم وجود مرز مشترک با ترکمنستان، استان خراسان شمالی گذر مرزی با این کشور ندارد که خواستار اصلاح این شرایط هستیم.

زهرا معینی، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد  نیزبی‌بهره بودن استان خراسان شمالی از خطوط ریلی و هوایی مناسب را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سطح توسعه‌یافتگی استان قابل دفاع نیست. متأسفانه صنعت‌گران، تجار و فعالان اقتصادی این استان در شرایط ناعادلانه با همتایان خود در دیگر استان‌های کشور رقابت و با وجود نبود امکانات و زیرساخت‌های اولیه به همان اندازه مالیات پرداخت می‌کنند.

او همچنین رسیدگی به وضعیت قانون مشاغل سخت‌وزیان‌آور و لزوم بازنگری در آن را مورد تأکید قرار داد.

در ادامه، محمدرضا الهامی، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد، جلوگیری از قطعی برق صنایع را خواستار شد و تأکید کرد: قطع شدن برق به ویژه در بخش صنایع تبدیلی و صنعت غذا آسیب‌زاست و موجب خراب شدن بخش زیادی از محصولات می‌شود. از طرفی شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی هستیم، چون توجهی به آنچه نیاز دارند، نمی‌شود.

علی جاجرمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد نیز پیشنهاد داد: اتاق‌های استانی باید ظرفیت‌شناسی کرده و داشته‌های استان خود را با دیگر استان‌ها درمیان بگذارند. در کنار این اقدام، برگزاری دوره‌های آموزشی، جدی‌تر دنبال شود.

این فعال اقتصادی تأکید اتاق‌ها بر حرکت صنایع و واحدهای تولیدی به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تجارت الکترونیک را خواستار شد.

فرج‌الله علیزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد، پیگیری بابت ازسرگیری جلسات شورای گفت‌وگو را برای به نتیجه رسیدن چالش‌هایی که لازم است در سطح ملی رسیدگی و حل شود ، ضروری خواند و گفت: برنامه‌ریزی اتاق برای ارائه آموزش‌های کاربردی به دانش‌جویان دانشگاه‌ها و افزایش سطح روابط بین صنایع و دانشگاه‌ها را باید در اولویت قرار دهیم.

محمد محمدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بجنورد تخصیص یارانه‌ها در حوزه تأمین بذر را مورد توجه قرار داد و گفت: دولت باید یارانه‌های موردنظر در حوزه بذر را در زمان مناسب و به صورت هدفمند تخصیص دهد تا تولیدکنندگان بذر داخلی هم متضرر نشوند.

سعید کریمی، عضو هیات رئیسه اتاق بجنورد نسبت به نبود ثبات در قوانین اقتصادی و تداوم پیمان‌سپاری ارزی، انتقاد کرد و تلاش اتاق ایران در این مسیر را خواستار شد.

در بخشی از این نشست، محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، با اشاره به دوگانگی صحنه اقتصادی و صحنه سیاست‌گذاری کشور در بخش مالیات، گفت: از آنجا که وزارت نفت اعلام کرده به سقف تولید و صادرات نفت رسیده است، دولت تمام تمرکز و فشار درآمدزایی خود را روی مالیات‌ها برده و بنابراین شاهد رشد قابل‌توجه درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هستیم.

او ارائه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای را بر اساس تجربیات دیگر کشورها، وظیفه اتاق‌ها دانست و تأکید کرد: اتاق‌ها برای ورود به بخش آموزش فنی حرفه‌ای باید ابتدا نیاز واحدهای خدماتی، صنعتی، تولیدی و … را بشناسند و سپس بر اساس این نیازها، آموزش فنی‌وحرفه‌ای را آغاز کنند.

قاسمی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اتاق ایران، ایجاد مناطقی متشکل از اتاق‌های استانی هم‌جوار و ایجاد صندوق‌ها توسعه منطقه‌ای و نهادهایی از این دست برای حمایت از بخش خصوصی کشور است.

ساسان شاه‌ویسی، دبیرکل اتاق ایران نیز در این نشست، گفت: بر اساس آمار و اطلاعات موجود، استان خراسان شمالی تنها از ۲۷ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند که این روند باید بازنگری شود. استان خراسان شمالی یکی از مناطق هاب لجستیکی کشور به شمار می‌آید و باید بتواند نقش خود را در این جایگاه بازی کند.

او تصریح کرد: این استان باید بر اساس ظرفیت‌هایی که دارد، حرکت کند و داشته‌های خود را تقویت کرده و با تمرکز روی این حوزه‌ها در مسیر توسعه قدم بردارد. اتاق ایران این آمادگی را دارد تا با همراهی اتاق بجنورد به شناسایی ظرفیت‌های استان و تقویت آنها کمک کند.

همچنین پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران یکی از رسالت‌های اتاق‌های استانی را معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناطق مختلف کشور، دانست و تأکید کرد: در مناطق مختلف، عدم توازنی به چشم می‌خورد که به همت اتاق‌ها باید از بین برود. در همین راستا اتاق بجنورد هم باید شناسنامه استان خود را مشخص و در کشور، منطقه و حتی دنیا، معرفی کند. در این راستا اتاق ایران هم آمادگی همراهی دارد.

او ادامه داد: اتاق بجنورد، اتاق مرزی بوده و باید از این ویژگی نیز بهره ببرد. امکانات خوبی در این رابطه وجود دارد، از جمله امکان سرمایه‌گذاری مشترک با ترکمنستان در بخش انرژی و تأمین برق موردنیاز صنایع منطقه.

در ادامه نشست، محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران برنامه‌ریزی برای تقویت سطح روابط تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک با ترکمنستان را نیز مورد تأکید قرار داد.

عبدالله مهاجر، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز گفت: همراهی لازم برای پیشبرد برنامه‌های اتاق بجنورد را داریم. تلاش می‌کنیم برای ایجاد گذرگاه مرزی نیز مذاکرات و رایزنی‌های لازم را انجام دهیم تا این مهم، عملیاتی شود.

در ادامه حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران ترکیب غیرقانونی در هیات‌های حل اختلاف تأمین اجتماعی را مورد توجه قرار داد و گفت: سال‌هاست که حل این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

او در ادامه به ظرفیت‌های استان خراسان شمالی اشاره کرد و افزود: سهم ناچیز استان در تولید ناخالص داخلی، تناسبی با ظرفیت‌های این استان ندارد. البته این شرایط در بیشتر استان‌های مرزی وجود دارد که ناشی از نادیده گرفتن آنهاست.

رئیس اتاق ایران گفت: به عنوان خانه بخش خصوصی، توسعه منطقه‌ای و ضرورت توازن منطقه‌ای را یکی از اولویت‌های خود در این دوره قرار دادیم و در عین حال موضوعات و مسائل مترتب بر محیط کسب‌وکار را پیگیری می‌کنیم.

سلاح‌ورزی پیشنهاد داد: اتاق بجنورد پروژه‌های دارای توجیه برای سرمایه‌گذاری را در قالب یک بسته استخراج کند و در این مسیر از ظرفیت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران بهره ببرد و متناسب با آن رویدادی را در اتاق ایران برگزار کنیم تا در چارچوب آن، پروژه‌های اولویت‌دار، معرفی شود.

او درباره تقویت خطوط هوایی استان هم تصریح کرد: در اتاق ایران زمینه تعامل با شرکت‌های هواپیمایی خصوصی را فراهم می‌کنیم تا به رونق فرودگاه استان کمک شود. البته اتاق بجنورد باید مشوقی هم در این رابطه ببیند تا زمینه توسعه خطوط هوایی استان مهیا شود.

در همین رابطه