رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

معاون اقتصادی اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

منابع مالی موجود با هدف رشد 8 درصدی اقتصاد هم‌خوانی ندارد

معاون اقتصادی اتاق ایران گفت: بر اساس گزارش مؤسسه مکنزی، در صورت سرمایه‌گذاری هزار و 500 میلیارد دلاری در بخش زیرساخت‌های ایران، سرمایه‌گذاری خارجی مناسبی به ایران وارد خواهد شد.

21 بهمن 1395
کد خبر : 6896
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مرتضی الله‌داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره احتمال تحقق پیش‌بینی سرمایه‌گذاری خارجی یک تریلیون دلاری در ایران تا سال 2035،‌ بر اساس پیش‌بینی مؤسسه مکنزی گفت: وقتی مؤسسه معتبری مانند مکنزی گزارشی درباره آینده اقتصاد ایران منتشر می‌کند، قطعا فی‌نفسه اقدام مثبتی است؛ اما اینکه «وضعیت پایدار سیاسی ایران» را از این گزارش حذف کرده و اثرگذاری جایگاه و آینده سیاسی کشور بر بخش اقتصادی را نادیده گرفته است نشان می‌دهد که اقتصاد سیاسی بر اقتصاد ایران حاکم بوده و علت عقب‌ماندگی کشور نیز همین دخالت دولت در اقتصاد است.

معاون اقتصادی اتاق ایران ادامه داد: ممکن است به سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری تا سال 2035 دست نیابیم؛ اما مکنزی در گزارش خود راه‌حل‌هایی ارائه داده که در صورت اجرای آنها، بخش مهمی از اقتصاد کشور سامان‌دهی خواهد شد؛ به خصوص لزوم تقویت زیرساخت‌ها که مکنزی بر آن تأکید داشته و اعلام کرده که با سرمایه‌ای هزار و 500 میلیارد دلاری بر روی اصلاح زیرساخت‌ها و بازسازی اساسی آنها، سرمایه‌های بسیار بالایی می‌توان در ایران جذب کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به برخی پیشنهادات اساسی گزارش مکنزی درباره اقتصاد ایران مبنی بر لزوم اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری و درآمدزایی از بخش نفت، ارتقای بهره‌وری نیروی کار، حذف دخالت‌های دولت در اقتصاد و تحرک بیشتر بخش خصوصی، تصریح کرد: این آیتم‌ها، راه‌حل‌های اصلی مؤسسه مکنزی برای افزایش قدرت اقتصادی ایران در دهه آینده است.

الله‌داد درباره برنامه ششم توسعه نیز خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ایرادی که به برنامه ششم توسعه وارد است، حاکم بودن نگاه رشد اقتصادی 8 درصدی بر سیاست‌گذاران و طراحان این برنامه است. اینکه کشور در 5 سال آینده و در هر سال بتواند 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشد، با این میزان منابع مالی که برای دست‌یابی به این میزان رشد دیده شده، قطعا همخوانی ندارد و دست‌یابی به این میزان رشد غیر ممکن است.

در همین رابطه