رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

ورودی آب به سدهای کشور ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد

حجم ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا هفتم بهمن، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

11 بهمن 1402
کد خبر : 69025
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نزدیک به پنج ماه از آغاز سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا آخر شهریور ۱۴۰۳) می‌گذرد و وضعیت بارش‌های کشور باوجود بارندگی‌های اخیر بهبود نیافته است. این امر سبب شده تا کشور به گفته فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب، وارد چهارمین سال خشک شود.

روزهای اخیر معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به متناسب نبودن میزان بارش با نیاز آب کشور گفته است: تداوم خشکسالی و پدیده الگوی نامنظم بارش، وضعیت منابع آب کشور را در شرایط بسیار سخت قرار داده است.

بر اساس گزارش اخیر مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور وضعیت ورودی آب به سدها نامطلوب بوده و با کاهش روبه‌رو شده است.

بر این اساس و از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) میزان آب ورودی به سدها به رقم ۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این میزان آب ورودی در هم‌سنجی با مدت مشابه در سال گذشته که ۷ میلیارد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب بوده ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

با وجود کاهش ۱۰ درصدی ورودی آب به سدها میزان خروج آب برای مصارف مختلف ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد یافته است.

بر اساس این گزارش از ابتدای سال آبی جاری ۸ میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدها برای مصارف مختلف خارج شده است.

این میزان خروج آب در حالی است که سال گذشته در همین بازه زمانی ۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف گوناگون استفاده شده است.

حجم آب موجود در سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا هفت بهمن‌ماه به عدد ۲۰ میلیارد و ۳۱۰ میلیون مترمکعب افزایش‌یافته است.

این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه در سال گذشته که ۲۰ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سدها موجود بوده رشد یک‌درصدی را نشان می‌دهد، البته همچنان ۵۹ درصد حجم سدهای کشور خالی مانده است.

در همین رابطه