رادیو مجازی اتاق ایران - 8 اردیبهشت 1403

به دلیل گرم بودن زمستان

قیمت گاز طبیعی آمریکا به پایین‌ترین رقم در ۳ دهه اخیر رسید

یکی از گرم‌ترین زمستان‌های ثبت‌شده در آمریکا، منجر به ایجاد مازاد گاز طبیعی شده و قیمت‌ بنچمارک گاز را به پایین‌ترین سطح خود در ۳ دهه اخیر رسانده است.

02 اسفند 1402
کد خبر : 69183
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گرم شدن هوا و کاهش قیمت گاز طبیعی در آمریکا باعث شده است تا تولیدکنندگانی که رکورد جدیدی در استخراج گاز طبیعی ثبت کرده بودند، وادار به کاهش فعالیت حفاری شوند.

قیمت بنچمارک ماه اول آمریکا در «هنری هاب» در روز جمعه به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۵ تاکنون رسید. رکورد زنی تولید گاز طبیعی داخلی نیز به مازاد تولید افزوده است؛ اما اکنون برخی از تولیدکنندگان بزرگ در واکنش به قیمت‌های پایین و ناپایدار گاز طبیعی، فعالیت‌های حفاری و تکمیل را متوقف کرده و تعداد دکل‌ها را کاهش داده‌اند.

به‌جز مدتی کوتاه در اواسط ماه ژانویه، تقاضا برای گاز طبیعی برای تأمین برق و گرمایش در زمستان امسال به دلیل دمای گرم‌تر از حد نرمال بسیار کمتر از همیشه بوده است. درنتیجه گرم‌تر شدن هوا، برداشت‌ها از ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز کمتر از حد معمول بوده است و ذخایر در این زمان از سال بالاتر از حد متوسط است.

در آخرین هفته گزارش منتهی به ۹ فوریه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، برداشت خالص از ذخایر گازی به ۴۹ میلیارد مکعب فوت رسید که بسیار کمتر از میانگین برداشت خالص ۵ ساله ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، یعنی برابر با ۱۴۹ میلیارد فوت مکعب و برداشت خالص سال گذشته برابر ۱۱۷ میلیارد فوت مکعب بوده است.

ذخایر گاز طبیعی در حال برداشت درمجموع به ۲۵۳۵ میلیارد فوت مکعب رسید که ۱۶ درصد بیشتر از میانگین ۵ ساله و ۱۱ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته بوده است.

براساس برآورد سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین نرخ برداشت از  مخازن ذخیره گاز ۱۲ درصد کمتر از میانگین ۵ ساله بوده است. سطوح بالای ذخیره‌سازی نشان می‌دهد که آب‌وهوا می‌تواند عامل کم‌تاثیرتری در افزایش قیمت گاز طبیعی آمریکا تا پایان فصل زمستان باشد.

در همین رابطه