رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

به دلیل کاهش تولید ناخالص داخلی

فرانسه ۹۰۰ میلیون یورو بودجه پژوهش‌های علمی را کاهش داد

دانشمندان در فرانسه به‌شدت از کاهش بودجه تحقیقاتی و آموزش عالی در سال جاری که هفته گذشته توسط دولت فرانسه تأیید شد، ناخشنود هستند.

08 اسفند 1402
کد خبر : 69217
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

این کاهش تنها بخشی از کاهش ۱۰ میلیارد یورویی، برابر ۱۰٫۹ میلیارد دلار در کل هزینه‌های عمومی فرانسه است که هفته گذشته توسط برونو لو مایر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اعلام شد. این تصمیم در پی کاهش پیش‌بینی دولت از رشد تولید ناخالص داخلی فرانسه از ۱٫۴ درصد به یک درصد گرفته‌شده است. فرمان اجرایی این کاهش ۲۲ فوریه به امضای گابریل اَتَل نخست‌وزیر رسید.

این کاهش بودجه منجر به کاهش منابع مالی آژانس‌های تحقیقاتی ملی مانند CNRS، Inserm، Inria و INRAE تا حدود ۳۸۳ میلیون یورو خواهد شد. این به آن معناست که آژانس‌های پژوهشی ۲۵ درصد پول نقد کمتری برای پوشش هزینه‌های تحقیقاتی خود خواهند داشت.

بوریس گرالاک، دبیر کل اتحادیه ملی تحقیقات علمی، اتحادیه پژوهش‌های فرانسه، می‌گوید که این کاهش‌ها یک تناقض کامل با اهداف دولت هستند و به این معناست که فرانسه تا دستیابی به هدف خود برای افزایش مخارج تحقیقات عمومی به یک درصد تولید ناخالص داخلی فاصله زیادی دارد.

بااین‌همه یکی از مقامات وزارت آموزش عالی و تحقیقات به نیچر گفت که بودجه این وزارت برای سال جاری همچنان نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است و به‌طورکلی، منابع عملیاتی همه مؤسسات تحت مسئولیت این وزارتخانه دست‌نخورده باقی‌مانده است.

به گفته این منبع آگاه، حقوق سازمان‌های پژوهشی و منابع آزمایشگاهی حفظ خواهد شد و کاهش‌ها عمدتاً بر ذخایر احتیاطی، خرید تجهیزات تحقیقاتی و نوسازی اماکن تأثیر خواهد گذاشت.

موضوعات :
در همین رابطه