رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل در نشست خبری مطرح کرد:

عرضه و کشف قیمت سهام مؤسسه اعتباری ملل از فردا در بازار دوم فرابورس

مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل با اشاره به کفایت سرمایه 660 میلیارد تومانی این مؤسسه گفت: سهام این شرکت مالی و اعتباری از فردا 24 بهمن در بازار دوم فرابورس عرضه و کشف قیمت می‌شود.

23 بهمن 1395
کد خبر : 6933
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نوزدهمین نشست از سلسله نشست‌های «یک دیدار یک عرضه» شرکت فرابورس ایران که به موضوع عرضه اولیه سهام مؤسسه اعتباری ملل در بازار دوم فرابورس اختصاص داشت، با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره این مؤسسه اعتباری در محل فرابورس ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدامین جوادی مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل (عسکریه) در این نشست با اشاره به عرضه سهام این مؤسسه در روز 24 بهمن و کشف قیمت سهام این شرکت در همان روز عرضه، گفت: این شرکت تا پیش از ورود به بازار دوم فرابورس،‌ در بازار پایه قرابورس به عرضه سهام پرداخته بود که هم اکنون یا کفایت سرمایه 660 میلیارد تومانی وارد بازار سرمایه شده و از فردا در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.

وی با اشاره به سابقه سی ساله مؤسسه اعتباری ملل با عناوین و کارکردهای گوناگونی چون مؤسسه قرض‌الحسنه و تعاونی اعتبار، ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در 5 سال آینده این مؤسسه به عنوان‌های مختلفی چون حضور در جمع 10 بانک و مؤسسات خدمات بانکی برتر کشور،‌ حضور در جمع 7 برند برتر بانکی ایران، حضور در جمع 7 بانک برتر در حوزه نوآوری در بستر خدمات الکترونیکی و آی‌تی و حضور در جمع 3 بانک برتر رعایت‌کننده مسئولیت‌های اجتماعی دست یابد.

نایب‌رئیس هیئت مدیره مؤسسه اعتباری ملل با تأکید بر رعایت قوانین بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا از سوی مدیران و برنامه‌ریزان این مؤسسه افزود: تمام تلاش مؤسسه اعتباری ملل بر ارائه سود مباح و بدون شبهات شرعی به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران آن است. ضمن اینکه در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی نیز اخیرا تفاهم‌نامه‌ای با استاندار کرمان مبنی بر انجام برخی موارد اقتصاد مقاومتی منعقد کرده‌ایم.

وی با اشاره به راه‌اندازی کمیته فقهی مستقل از کمیته فقهی بانک مرکزی در مؤسسه اعتباری ملل برای تطبیق برنامه‌ها و خدمات بانکی این مؤسسه با شرع مقدس که در آن علاوه بر حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان عضو کمیته فقهی بانک مرکزی، یکی از علما و فقهای عضو مجلس خبرگان رهبری نیز عضویت دارد، تصریح کرد: در استان‌ها با همکاری حوزه‌های علمیه آموزش‌هایی به تعدادی از روحانیون در حوزه مسائل بانکی ارائه داده‌ایم تا به عنوان ناظر شرعی در بخش‌های تسهیلات و سپرده‌های کوتاه و بلندمدت بر شرعی بودن قراردادها نظارت کنند.

جوادی نسبت تسهیلات به سپرده‌های مؤسسه اعتباری ملل را 52 درصد دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که این مؤسسه در بخش‌های مختلف تولید، ساختمان، گردشگری،‌ درمان و ... دارد، این نسبت به 75 درصد افزایش می‌یابد. ضمن اینکه مردم 11 هزار میلیارد ریال (هزار و 100 میلیارد تومان) در شرکت اعتباری ملل سپرده گذاشته‌اند. همچنین 13 درصد مطالبات جاری داریم که رقم بسیار مناسبی نسبت به سایر شرکت‌های مالی، مؤسسات اعتباری و بانک‌هاست.

وی تعداد سهامداران مؤسسه اعتباری ملل را 3 هزار و 98 نفر عنوان کرد و اظهار داشت: 25 درصد این تعداد، سهامداران شناور هستند. همچنین قیمت تمام شده پول در این مؤسسه 22 ونیم درصد است که علت بالا بودن آن، وجود تعداد زیادی سپرده بلندمدت با نرخ سودهای قبل از دستورالعمل اخیر بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌ها به 15 درصد است که با توجه به عدم اتمام قراردادهای آنها، به سختی می‌توانیم این ارقام سود را تهیه کنیم. به همین دلیل قیمت تمام شده پول در این مؤسسه فعلا رقم بالایی است.

مدیرعامل مؤسسه اعتباری ملل با تکذیب احتمال ادغام این مؤسسه با مؤسسه اعتباری افضل توس گفت: با یک بانک اروپایی مذاکره کرده‌ایم که ما 51 درصد سهام آنها و این بانک نیز حداکثر 30 درصد سهام مؤسسه ملل را معامله کنیم که اجرای آن احتمالا به ابتدای سال آینده موکول خواهد شد.

وی 65 درصد درآمد مؤسسه ملل را از محل سود تسهیلات و 35 درصد را از محل سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودآور ذکر کرد و در خصوص توجیه شرعی بودن اخذ جریمه دیرکرد از تسهیلات‌گیرندگان علی‌رغم منع مؤکد مراجع معظم تقلید، گفت: بر اساس قانون بانکداری بدون ربا، اخذ جریمه دیرکرد در صورتی که به عنوان شرط ضمن عقد در قرارداد ذکر شده و به اطلاع مشتری رسانده شود، منع قانونی ندارد. از آنجایی که این قانون به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده، همه نظارت‌های شرعی بر آن انجام و تأیید شده است.

گفتنی است مؤسسه اعتباری ملل 320 شعبه در سراسر کشور دارد که 40 درصد آنها ملکی و 60 درصد مابقی استیجاری است همچنین این شرکت حدود 2 هزار نفر (هزار و 980 نفر) نیرو و کارمند دارد.

در همین رابطه