شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 12 اردیبهشت 1403

افق اقتصاد ایران در سال جدید

فعالان اقتصادی درباره اقتصاد در سال 1403 چه می گویند؟

فعالان اقتصادی در آستانه سال جدید، از دغدغه‌های بزرگ خود می‌گویند؛ از لزوم تغییر نگاه حکمرانی به توسعه اقتصادی، ضرورت اصلاح سیاست‌گذاری‌های ارزی، تجدیدنظر در سیاست قیمت‌گذاری و البته شنیدن صدای بخش خصوصی.

28 اسفند 1402
کد خبر : 69401
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

فعالان اقتصادی در متن اقتصاد حضور دارند و نتیجه برنامه‌ها و سیاست‌های حاکمیتی و دولتی را خوب باشد یا ناخوشایند، با عمق جان درک می‌کنند. اگر از نگاه آنها به سیاست‌گذاری‌ها، اهداف و نتایج آن نگاه شود، تصویری متفاوت از آنچه دولت برای جامعه ترسیم می‌کند، به دست خواهد آمد و توجه به آنها می‌تواند راهگشا باشد.

در آستانه سال نو، فعالان اقتصادی مقابل دوربین پایگاه خبری اتاق ایران آنلاین از دغدغه‌ها، پیشنهادات و هشدارها سخت می‌گویند. به نظر آنها مداخله دولت در اقتصاد به‌جای نظارت بر امور اقتصادی، نه‌تنها کمکی به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی نکرده بلکه به رانت، فساد و رکود دامن زده و عرصه را بر فعالان اقتصادی واقعی تنگ‌تر کرده است.

آن‌ها خواستار ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاران و تأمین مالی پروژه‌ها هستند و امیدوارند مالیاتی که از مردم و فعالان بخش خصوصی وصول می‌شود، در مسیری متعالی و کارشناسی، صرف بهبود همین فضای سرمایه‌گذاری و تقویت رفاه و امید شود.

فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، باوجود امیدواری برای بهبود شرایط، سال 1403 را سالی سخت، توأم با نگرانی‌ها پیش‌بینی می‌کنند؛ چراکه سیاست‌های مالی دولت به‌ویژه در حوزه مالیات و اخذ عوارض‌های چندگانه، به منبع اصلی برای جبران کسری بودجه دولت تبدیل شده و از شواهد امر، امیدی هم به اصلاح آن نیست.

اتاق ایران آنلاین، هم‌زمان با انتشار تدریجی ویژه‌نامه نوروزی، دیدگاه‌های بخش خصوصی و راهکارهای پیشنهادی فعالان اقتصادی برای رفع یا تسهیل موانع اقتصادی را نیز در قالب پرونده ویدئویی «افق اقتصاد در 1403» منتشر می‌کند و در تلاش است صدای بخش خصوصی را به گوش سیاست‌گذاران اقتصادی و تصمیم‌گیران برساند.

در همین رابطه