رادیو مجازی اتاق ایران - 17 اردیبهشت 1403

با افزایش تقاضای رایانش ابری

هوش مصنوعی، درآمد مایکروسافت و گوگل را افزایش داد

شرکت‌های مایکروسافت و آلفابت، مالک گوگل، روز گذشته با انتشار داده‌های درآمدی خود پیام روشنی را به سرمایه‌گذاران ارسال کردند و نشان دادند سرمایه‌گذاری آنها در حوزه هوش مصنوعی و محاسبات ابری در حال نتیجه دادن است.

07 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69684
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 آلفابت و مایکروسافت،‌دو غول فناوری آمریکایی با انتشار آخرین نتایج سه‌ماهه خود، و با افزودن درآمد بخش محاسبات ابری، تخمین‌های وال‌استریت را زیر پا گذاشتند و بخش زیادی از این افزایش درآمد مدیون رونق بالای استفاده از خدمات هوش مصنوعی بوده است.

انتشار داده‌های جدید باعث شد سهام این دو شرکت در اواخر معاملات روز افزایش یابد، به‌طوری‌که آلفابت تا ۱۷ درصد و مایکروسافت ۶٫۳ درصد افزایش ارزش سهام را تجربه کردند.

این دو رقیب مدت‌ها است که در نبردی سخت برای دستیابی به سلطه در حوزه هوش مصنوعی گرفتارشده‌اند؛ و در همین راستا مایکروسافت برای به چالش کشیدن دو دهه سلطه گوگل بر جستجوی اینترنتی جهانی، به استارت‌آپ OpenAI پیوست. اما درنهایت آخرین نتایج سه‌ماهه آن‌ها نشان داد که فضای کافی برای رشد هر دو شرکت وجود دارد.

سیلیکون ولی  سال ۲۰۲۴ را به‌عنوان سالی آغاز کرده است که شرکت‌ها شروع به استقرار هوش مصنوعی مولد خواهند کرد؛ فناوری‌ باقابلیت ایجاد متن، تصاویر و ویدئو از طریق درخواست‌های ساده. مدیران آلفابت و مایکروسافت در گزارش‌های اخیر خود اعلام کرده‌اند هوش مصنوعی باعث بهبود رونق تقاضا برای واحدهای محاسبات ابری آن‌ها شده است.

تحلیلگران فناوری باور دارند که افزایش درآمد مبتنی بر هوش مصنوعی مایکروسافت و گوگل به‌وضوح نشان می‌دهد که تقاضای زیرساخت ابری در حال عادی شدن است. افزایش تقاضای رایانش ابری برای گوگل است که مدت‌هاست در بازار از آمازون و مایکروسافت عقب‌مانده است، فرصتی خوشایند است.

محاسبات ابری گوگل در سه‌ماهه اول سال ۹۰۰ میلیون دلار آمریکا سود به دست آورده است  که بسیار بالاتر از پیش‌بینی ۶۷۲٫۴ میلیون دلاری تحلیلگران بوده است. این واحد به‌عنوان یکی از بهترین اهرم‌های گوگل برای رشد در نظر گرفته می‌شود، زیرا تجارت اصلی این شرکت یعنی تبلیغات را بهبود می‌بخشد.

مایکروسافت هم اعلام کرده است که فروش پلتفرم رایانش ابری Azure این شرکت در سه ماه اول سال ۳۱ درصد افزایش‌یافته است که فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران به شمار می‌رود. پلتفرم کد نویسی GitHub مایکروسافت هم درحالی‌که رونق یافتن است و ۱٫۸ میلیون مشتری را بازه زمانی مشابه ثبت کرده است که نسبت به ۱٫۳ میلیون در سه‌ماهه گذشته افزایش خوبی به شمار می‌رود.

موضوعات :
در همین رابطه