رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

هامان هاشمی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

تعطیلی پنجشنبه، اقتصاد ایران را منزوی می کند

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران معتقد است: تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران در مقابل تعطیلی جمعه و شنبه یا شنبه و یکشنبه در بسیاری از کشورهای دنیا، اقتصاد ایران را منزوی می‌کند.

11 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69710
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به مصوبه افزایش تعطیلات پایان هفته در کشور، گفت: اگر برخلاف دیگر کشورها، روزهای پنجشنبه و جمعه را تعطیل اعلام کنیم، اقتصاد ایران منزوی خواهد شد.

هامان هاشمی در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، افزود: تعطیلی پنجشنبه، علاوه بر تشدید چالش‌های بانکی و لجستیکی، ارتباط بین شرکت‌های تجاری را محدود می‌کند و با اثر منفی بر راندمان تجارت، صادرات را کاهش می‌دهد.

او ادامه داد: اگر قدرت اقتصادی کشور به شکلی بود که پول ملی از ارزهای مسلط بر بازارهای بین‌المللی بود، تعطیلی روز پنجشنبه هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کرد؛ اما در شرایطی که ریال ایران از ارزهای بسیار ضعیف محسوب می‌شود، این نوع تصمیم‌گیری‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، ساعات اداری و بانکی خود را با بازارهای جهانی تنظیم می‌کنند، افزود: تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران و شنبه و یکشنبه در بسیاری از کشورهای دنیا، اقتصاد ایران را منزوی می‌کند.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تأکید بر این نکته که با تعطیلی روز پنجشنبه در عمل دست به فرصت‌سوزی زدیم، افزود: در حال حاضر فقط ۴ روز با دنیا در تعامل هستیم؛ اگر قرار به توسعه مراودات اقتصادی است، بنابراین تعطیلی روز پنجشنبه از اساس اشتباه است.

هاشمی با بیان این مطلب که متأسفانه این نوع تصمیم‌گیری‌ها در کشور کم نیستند، تصریح کرد: درست مثل بحث عدم تغییر ساعات کشور که بدون امکان‌سنجی و بررسی‌های دقیق اجرایی شد، تعیین روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته، اثرات نامناسبی در پی دارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: کشورهای همسایه سعی کرده‌اند برای بهره‌برداری حداکثری از شرایط اقتصاد جهانی خود را با اصول بین‌المللی هماهنگ کنند؛ اما با چنین تصمیماتی به عقب برمی‌گردیم.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران تأکید کرد: اگر پیشرفت اقتصادی را دنبال می‌کنیم چاره‌ای جز تطبیق حداکثری با اقتصاد جهانی نداریم؛ اما اگر به دنبال اقتصاد بسته و بدون تعاملی باشیم، با این روش‌ها به دنبال یک انزوای خودخواسته می‌رویم.

او تأکید کرد: بخشی از مشکلاتی که در زمینه کاهش شاخص‌های اقتصادی داریم به همین تصمیم‌گیری‌های نادرست باز می‌گردد. نمی‌شود با این استدلال که چون برخی ادارات و سازمان‌ها پنجشنبه‌ها تعطیل هستند یا نیمه‌وقت فعالیت می‌کنند، به طور رسمی کل ادارات را پنجشنبه‌ها تعطیل کنیم، این یک تفکر اشتباه است.

هاشمی تصریح کرد: تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» الزاماتی دارد که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن توجه به نظرات بخش خصوصی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار است، بنابراین باید نسبت به انتخاب روز پنجشنبه برای تعطیلی پایان هفته، تجدیدنظر شود.

در همین رابطه