امروزه با گذر از جوامع سنتی و ورود به دنیای مدرن استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی برای توسعه صادرات و مراودات تجاری کشورها اهمیت زیادی پیدا کرده است. در همین زمینه به تازگی شاهد رونمایی از سامانه ۲۰ زبانه معرفی محصولات بودیم. این سامانه میتواند در شناخت فعالان بازرگانی دنیا از اقتصاد ایران نقش بسزایی داشته باشد و در نتیجه به توسعه صادرات در بخشهای مختلف منجر میشود. در حال حاضر که گشایشهای بینالمللی هم صورت گرفته است، ما باید تمام تلاش خود را در پیش بگیریم و از تمام فرصتها به نفع اقتصاد کشور بهره ببریم تا بتوانیم در بازارهای جهانی نفوذ داشته باشیم. اکنون نقش ابزارهای نوین تا حدی افزایش یافته است که بدون استفاده از اینها ارتباطات کشورها در همه زمینهها دچار اخلال میشود. سامانهای هم که جدیدا در ایران راهاندازی شده است، دسترسی ما به بازارهای مختلف را تسهیل میکند و حتی هزینههای حمل و نقل را به کمترین میزان خود میرساند. در واقع این سامانه تمامی خدمات و امکانات مورد نیاز اعضای زنجیره تامین کالاهای ایرانی را در هر مقیاس کسبوکاری که باشد، برای فروش اینترنتی داخلی و بینالمللی و صادرات خرد و کلان کالا در سراسر جهان فراهم میآورد. البته ما نباید توسعه فناورانه خود را به ویژه در حوزه صادرات و بازرگانی به همین جا محدود کنیم و لازم است همچنان گامهای موثرتری در این زمینه برداریم، اما نکته ای که بیش از هر چیزی اهمیت دارد، کیفیت محصولات است. ما اگر نتوانیم همسطح با نیازهای جهانی به کیفیت کالای تولیدی خود بیفزاییم، به قطع راهاندازی این سامانهها و استفاده از مدرنترین ابزار هم هیچ کمکی به ما نمیکند. رقابتپذیر شدن کالا در بازارهای فرامنطقهای موضوعی نیست که به راحتی بتوان آن را به دست آورد. امروزه کشورهای جهان تلاش میکنند باکیفیتترین محصول خود را با متعادلترین قیمت به دیگر کشورها صادر کنند، اما به دلیل اینکه هزینه تولید در کشور ما همچنان بالاست، تولیدکنندگان از از کیفیت محصول خود صرف نظر میکنند و یا برای متوازن شدن دخل و خرج خود چارهای جز افزایش قیمت نهایی محصول ندارند. استفاده از چنین ابزارها و سامانههایی زمانی موثر واقع میشود که محصولی در بازار وجود داشته باشد و ما برای آن بازاریابی انجام دهیم. زمانی که محصولات ایران هنوز نتوانستهاند آنطور که لازم است به بازارهای بینالمللی عرضه شوند، برای چه کالایی بازاریابی صورت میگیرد؟ اگر رفتارهای اقتصادی کشورها در حوزه بینالملل سنجیده و با بررسی دقیق اتفاق نیفتد، به قطع این کشورها محکوم به شکست میشوند و غیر از آسیبهای مالی فراوان نتیجه دیگری کسب نمیکنند. در کنار موضوعاتی که در رابطه با توجه به تولید محصول اشاره شد، باید به لزوم تک رقمی کردن نرخ ارز هم اشاره داشت. تا زمانی که این موضوع در اقتصاد ایران حل نشود، نمیتوان به آینده اقتصاد، صادرات و واردات ایران امید داشت. همچنین بهرغم رفع تحریمها، هنوز مشکلاتی در حوزه بانکی وجود دارد که نقل و انتقال دارایی را برای خرید و فروش آنلاین و اینترنتی دچار مشکل میکند.