رادیو مجازی اتاق ایران 22 اردیهشت 1403

صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین

ارزش تجارت ایران و چین می‌تواند به 50 میلیارد دلار برسد

رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و چین که در نمایشگاه اکسپو برگزار شد، ظرفیت تجارت دو کشور را بسیار بیش از 30 میلیارد دلار فعلی دانست و تحقق تجارت 50 میلیارد دلاری ایران و چین را ممکن عنوان کرد.

11 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69771
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

ششمین نمایشگاه ایران اکسپو 2024، میزبان برگزاری همایش تجاری ایران و چین بود. همایشی که رئیس اتاق ایران، حضور انبوه فعالان بخش خصوصی در آن را نشانه بارز علاقه‌مندی دو کشور به توسعه روابط دوجانبه‌عنوان کرد.

صمد حسن‌زاده، با تأکید بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و چین با توجه به بسترسازی‌های صورت گرفته، افزود: تجارت ایران و چین بیش از 30 میلیارد دلار است؛ اما ما اعتقاد داریم این تجارت می‌تواند به 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

 متن کامل سخنرانی صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین

با سلام و احترام

مقامات محترم از کشور جمهوری خلق چین و ایران

فعالان اقتصادی دو کشور دوست ایران و چین

خانم‌ها و آقایان

بسیار خوشحالیم که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی میزبان مقامات و هیات‌های مختلف تجاری از کشور دوست، جمهوری خلق چین است که به‌منظور بازدید از توانمندی ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 حضور پیدا کردند.

 مقدم همه میهمانان گرامی در این همایش را که با حضور فعالان اقتصادی دو کشور و با همکاری و تلاش ارزنده سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ترتیب داده شده، گرامی می‌دارم و از همه عوامل برگزارکننده این همایش باشکوه تشکر و قدردانی می‌کنم.

 حضور پرشور فعالان اقتصادی بخصوص حضور برخی از صاحبان صنایع ایران در این همایش نشانه بارز علاقه‌مندی دو کشور به توسعه روابط دوجانبه می‌دانم و این رویداد مهم را به همه فعالان اقتصادی تبریک عرض می‌کنم.

امید دارم این همایش به دستاوردهای مناسبی در راستای توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی و تعاملات دوجانبه منتج گردد؛ تعاملاتی که برای تداوم، تقویت و تعریف همکاری‌های جدید منجر شود.

 خوشبختانه بستر همکاری و مناسبات سیاسی و اقتصادی ایران و چین از سال‌های دور وجود داشته و این زمینه همکاری ظرف یک سال و نیم گذشته با همت و تلاش دولت‌های دو کشور و توافقات جدید تقویت شده است؛ ازاین‌رو انتظار ما گسترش همکاری‌ها با توجه به بسترسازی‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های جدید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود. جهت توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور می‌باشد.

چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از 30 میلیارد دلار و اختلاف زیاد نسبت به کشورهای دیگر، شریک نخست تجاری ایران است. ما اعتقاد داریم این حجم تجارت به 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

 از طرف مقابل، کشور ایران تا چند سال گذشته اولین شریک تجاری چین در منطقه خاورمیانه بوده است اکنون به رتبه بالاتر از 5 رسیده و نیاز است این رتبه بهبود یابد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با سابقه 138 ساله به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی و اتاق ملی که نقش سیاست‌گذاری و راهبردی بخش خصوصی ایران در تجارت و بازرگانی را دارد و با تکیه‌بر 34 اتاق استانی،40 اتاق مشترک و بیش از 200 تشکل اقتصادی ملی در زمینه‌های مختلف زیرمجموعه اتاق ایران، به‌طور کامل و تمام‌قد، آماده همکاری و تلاش جدی برای توسعه همکاری میان دو کشور است و کشور چین اولویت نخست ما برای توسعه تجارت است.

امید است دو کشور بتوانند از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی بخش خصوصی برای توسعه روابط دوجانبه بهره‌مند باشد. کشور ایران شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی ازجمله در مناطق آزاد و شهرک‌های سرمایه‌گذاری فراهم کرده است، شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازار بزرگ منطقه دسترسی داشته باشد و فرصت مناسبی را برای توسعه بازار خود فراهم کرده‌اند.

بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، فناوری، کشاورزی، معدنی و تجاری از نفت و گاز تا داروسازی و تجهیزات پزشکی، محصولات دانش‌بنیان، مصالح ساختمانی و فولادی و همچنین در بخش خدمات در حوزه فنی مهندسی، گردشگری و صنایع‌دستی آماده همکاری است و لازم است بیش‌ازپیش زمینه آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور توسط اتاق‌های بازرگانی فراهم شود.

 برنامه‌های اتاق ایران برای توسعه تجارت دو کشور، تسهیل همکاری و مشارکت در نمایشگاه‌های دو کشور، سرعت بخشی و روان‌سازی جریان حمل‌ونقل و افزایش دسترسی ناوگان حمل‌ونقل ایران به بنادر بیشتری در چین، تسهیل تبادلات مالی با راهکارهای متنوع، تبادل هیات‌های تجاری تخصصی، اجرای صحیح و قانونی کلیه قراردادهای مشارکتی، پیگیری رفع برخی موانع تعرفه‌ای و استاندارد کالاها، اخذ خدمات ضمانت‌های تجاری و تقویت همکاری تشکل‌های تخصصی دو کشور و ارائه و تبادل اطلاعات و ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری به کلیه شرکا تجاری است.

بدین منظور، افزایش رفت‌وآمدهای تجار و هیات‌های اقتصادی دو کشور و تسهیل صدور روادید می‌تواند مشارکت اقتصادی را توسعه دهد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی ایران آماده همکاری در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با حفظ کلیه ارزش‌های بین‌المللی و حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران با حمایت مقامات دو کشور می‌باشد.

از توجه عزیزان حاضر در این همایش ارزشمند، نهایت تشکر و قدردانی را دارم.

در همین رابطه