رادیو مجازی اتاق ایران - 30 اردیبهشت 1403

معاونت اقتصادی اتاق ایران بروشور چهاردهم «اقتصاد به زبان ساده» را منتشر کرد

اقتصاد دانش‌بنیان به زبان ساده

معاونت اقتصادی اتاق ایران در جریان سلسله گزارش‌های «اقتصاد به زبان ساده» به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان پرداخته است.

25 بهمن 1395
کد خبر : 6980
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر فعالین اقتصادی با مفاهیم اقتصادی و به‌کارگیری صحیح این موارد در تحلیل‌های اقتصادی محیط کسب‌وکار، ایده تهیه و ارائه بروشورهایی با عنوان «اقتصاد به زبان ساده» در معاونت اقتصادی اتاق ایران طرح شد و توسط مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی به اجرا درآمد.

شماره چهاردهم این بروشور به بحث اقتصاد دانش‌بنیان اختصاص یافته است.

روند پیشرفت جوامع صنعتی در طول تاریخ نشان می‌دهد اطلاعات، فناوری و دانش عواملی هستند که جوامع در حال توسعه را به دوره توسعه‌یافتگی و پساصنعتی رهنمون می‌سازند. امروزه میزان تولید دانش و محصولات دانش‌محور، معیار نوینی برای سنجش قدرت ملی یک کشور در عصر فرا صنعتی شده است. درواقع جهان در دو دهه اخیر با پشت سر گذاشتن اقتصاد سنتی و کشاورزی، وارد مرحله‌ای شده که در آن دانش به‌عنوان مهم‌ترین نهاده تولید، نقش حیاتی بازی می‌کند و اهمیت یافتن روزافزون نقش دانش در اقتصاد منجر به شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان شده است. با توجه به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در رشد و توسعه اقتصادی کشورها، در این نسخه از بروشور به‌ضرورت اقتصاد دانش‌بنیان، ویژگی‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز برای آن پرداخته شده است. در انتها نیز با بررسی شاخص‌های موجود این نتیجه حاصل گردید که برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، مسیر طولانی در پیش داریم. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موفقیت در دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، ناکارآمدی چارچوب نهادی است که این مسئله سبب افزایش سهم فعالیت‌های غیرمولد در اقتصاد و کاهش انگیزه برای ورود به فعالیت‌های تولیدی گردیده است. دانش زمانی موتور محرک کشور می‌شود که اقتصادی با محوریت تولید داشته باشیم. در چارچوب نهادی معیوب، فعالیت‌های غیرمولد رونق می‌گیرند و تقاضایی برای دانش در فعالیت‌های غیرمولد وجود ندارد.

 با توجه به اینکه در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید ویژه‌ای بر پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان صورت گرفته است، لذا یکی از اقدامات اساسی در این مسیر، اصلاح چارچوب نهادی کشور به نفع بخش‌های مولد است.

متن کامل این بروشور را اینجا دریافت کنید.

موضوعات :
در همین رابطه