رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

اتاق ایران آنلاین بر اساس آمارهای جهانی گزارش می دهد

قیمت فوتبالیست ها و ارزش باشگاه های آسیایی چقدر است؟

عربستان با توجه به هزینه‌های نجومی حکومت این کشور در فوتبال، باارزش‌ترین لیگ، باشگاه‌ها و بازیکنان را با اختلاف نسبت به سایر کشورها در آسیا در اختیار دارد.

23 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69865
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وقتی دی‌ماه 1401، کریستیانو رونالدو با امضای قرارداد 200 میلیون یورویی به باشگاه النصر عربستان پیوست، فوتبال باشگاهی آسیا وارد تاریخ جدیدی شد؛ اتفاقی که تاریخ فوتبال آسیا را باید به قبل و بعد از آن تقسیم کرد. یک اتفاق هیجان‌انگیز که نگاه‌های بیشتری را به فوتبال قاره کهن جلب کرد تا ارزش اقتصادی لیگ‌های آسیایی هم با سیاست پول پاشی سعودی‌ها در قرارداد با ستاره‌های فوتبال جهان بالاتر از هر زمانی برود.

در این گزارش بر اساس ارزش‌گذاری سایت‌های معتبر transfermarkt و FootyStats، فهرستی از ارزش لیگ‌ها، باشگاه‌ها و بازیکنان حاضر در فوتبال آسیا تهیه شده که حکایت از پیشتازی عربستان دارد.

لیگ حرفه‌ای عربستان با اختلاف در صدر

در ارزش‌گذاری مالی لیگ‌های فوتبال آسیا توسط سایت transfermarkt، لیگ حرفه‌ای عربستان با فاصله نسبت به مسابقات باشگاهی سایر کشورها در صدر قرار دارد.

ارزش لیگ عربستان با توجه به بازیکنان و مربیان شاغل در این لیگ این کشور بر اساس ارزش‌گذاری سایت ترانسفر مارکت، 993 میلیون و 320 هزار یورو برآورد شده و با اختلاف سه برابری نسبت به سایر لیگ‌های آسیایی در رده اول قرار دارد.

در رده‌های دوم و سوم هم، لیگ برتر امارات باارزش 314 میلیون و 140 هزار یورو و جی لیگ ژاپن باارزش 278 میلیون و 780 هزار یورو، قرار گرفته‌اند و لیگ برتر ایران باارزش 121 میلیون و 860 هزار یورو در رده هفتم قرار دارد.

باوجود پول پاشی عربستانی‌ها در فوتبال باشگاهی آسیا که سبب شده نسبت به گذشته در قاره کهن، پول بیشتری برای فوتبال خرج شود، باارزش‌ترین لیگ آسیایی در رده‌بندی باارزش‌ترین لیگ‌های فوتبال دنیا از مالی در رده دهم قرار دارد. 9 لیگ اروپایی و لیگ آمریکا، در این فهرست بالاتر از لیگ عربستان قرار دارند.

لیگ برتر انگلیس با 11 میلیارد و 90 هزار یورو، باارزش‌ترین لیگ فوتبال جهان است، ارزشی که بیش از 10 برابر باارزش‌ترین لیگ آسیا یعنی لیگ حرفه‌ای عربستان است.

سعودی‌ها در بین باارزش‌ترین‌های آسیا پیشتاز هستند

همان‌طور که لیگ عربستان پرهزینه‌ترین و البته گرانترین لیگ فوتبال آسیاست، باشگاه‌های سعودی هم در صدر گرانترین گروه‌های فوتبال آسیا قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام سایت FootyStats، رده‌های اول، دوم و سوم باارزش‌ترین باشگاه‌های آسیایی در اختیار گروه‌های سعودی قرار دارد.

تیم فوتبال الهلال عربستان با 219 میلیون و 800 هزار یورو، باارزش‌ترین باشگاه آسیاست و تیم فوتبال النصر عربستان با 113 میلیون و 825 هزار یورو و تیم فوتبال الاتحاد عربستان با 64 میلیون و 800 هزار یورو در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

 بر اساس آمار اعلام این سایت، تیم سپاهان با 9 میلیون و 425 هزار یورو، باارزش‌ترین باشگاه ایرانی است که در رده هجدهم قرار دارد.

گران‌ترین‌ها در اختیار عربستانی‌ها

بر اساس اعلام سایت transfermarkt، گران‌ترین و باارزش‌ترین بازیکنان باشگاه‌های آسیایی در لیگ سعودی توپ می‌زنند. نیمار (الهلال عربستان) با 45 میلیون یورو گران‌ترین فوتبالیست شاغل در باشگاه‌های فوتبال آسیایی است، فوق‌ ستاره‌ای که به دلیل مصدومیت بیشتر مسابقات فصل جاری را از دست داده است.

کریستیانو رونالدو نیز که دی‌ماه 1401 با قرارداد 200 میلیون یورویی به باشگاه النصر عربستان پیوست، در حال حاضر بر اساس ارزش‌گذاری سایت ترانسفرمارکت در رده چهاردهم باارزش‌ترین بازیکنان فوتبال باشگاهی آسیا قرار دارد و ارزش او برای نقل و انتقال فقط 15 میلیون یورو (سالانه) است.

روبن نوس (الهلال عربستان) با 40 میلیون یورو، فابینیو (الاتحاد عربستان) با 35 میلیون یورو، سرگئی میلیونکوویچ ساوویچ (الهلال عربستان) با 35 میلیون یورو، مایکون (الهلال عربستان) با 30 میلیون یورو، اوتاویو (النصر عربستان) با 30 میلیون یورو، الکساندر میتروویچ (الهلال عربستان) با 28 میلیون یورو، ایمریک لاپورته (النصر عربستان) با 25 میلیون یورو، رنان لودی (الهلال عربستان) با 20 میلیون یورو و سادیو مانه (النصر عربستان) با 20 میلیون یورو، به ترتیب در رده‌های دوم تا دهم گران‌ترین بازیکنان باشگاه‌های فوتبال آسیا قرار دارند.

نکته قابل تأمل اینکه از در بین 20 بازیکن اول گران فوتبال آسیا، تنها یک بازیکن خارج از لیگ عربستان است. مایکل اولونگا، مهاجم کنیایی باشگاه الدحیل قطر باارزش 9 میلیون یورویی، نفر نوزدهم لیست است.

حسین کنعانی‌زادگان، مدافع باشگاه پرسپولیس، باارزش‌ترین بازیکن باشگاه‌های ایران است که باارزش 2 میلیون یورویی، هفتاد و دومین بازیکن گران فوتبال باشگاهی آسیا است.

در همین رابطه