رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

در پنل تخصصی نظام آموزشی و نیازهای بازار کار مطرح شد

بخش خصوصی باید برای سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی ترغیب شود

در پنل تخصصی رویداد کرمان آیدکس ۲۰۲۴ اعلام شد: بسترسازی برای ورود بخش خصوصی به حوزه آموزش و سرمایه‌گذاری با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر، پیش‌نیاز حرکت کشور در مسیر توسعه است.

25 اردیبهشت 1403
کد خبر : 69896
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

در نشست تخصصی با موضوع نظام آموزشی، نیازهای بازار کار و هماهنگی دستگاه‌های مهارت آموز که در حاشیه رویداد کرمان آیدکس ۲۰۲۴ برگزار شد، نیازهای سیستم آموزشی و شکافی که بین آن و نظام کاری کشور وجود دارد، بررسی شد.

در این نشست مقصود فراست‌خواه، عضو هیات علمی موسسه پژوهش آموزش عالی به شاخص جهانی دانش اشاره و تصریح کرد: بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که وضعیت رشد علمی ایران خوب است؛ اما شاهد اثرگذاری اندک علم در سطح جامعه هستیم و از این منظر رتبه ۱۳۰ از بین ۱۵۴ کشور را به خود اختصاص می‌دهیم.

بر اساس اظهارات این اقتصاددان ایران از منظر شاخص محیط توانمندساز برای یادگیری دانش‌آموزان نیز در انتهای جدول قرار دارد. این در حالی است که نرخ رشد کشورهای درحال‌توسعه نظیر امارات، اندونزی و … ازنظر این شاخص بسیار تغییر مثبت داشته است.

او با بیان اینکه شاخص جهانی رقابت‌پذیری استعدادها هم شاخص بسیار دقیقی است و سطح اشتغال تحصیل‌کردگان عالی را نشان می‌دهد، گفت: متأسفانه بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که ایران از این منظر و ازنظر شاخص جذب استعدادها نیز رتبه مناسبی نداشته و در انتهای جدول قرار دارد.

فراست‌خواه سرمایه انسانی که در ایران وجود دارد را سرمایه‌ای آموزش‌پذیر، توسعه‌پذیر و تجدیدپذیر با بالاترین نرخ میل به موفقیت نسبت به آمارهای جهانی ارزیابی کرد و افزود: علی‌رغم همه این ویژگی‌ها ازنظر شاخص‌های آموزشی شرایط مناسبی نداریم. درواقع یکی از آسیب‌های جدی این است که به فرزندان خود هم‌کرداری با طبیعت را آموزش نمی‌دهیم و به علم و آگاهی نگاه حرفه‌ای نداریم، در حقیقت برنامه‌های درسی را با حرفه‌ها همراه نکردیم.

این عضو هیات علمی موسسه پژوهش آموزش عالی، تحویل دانشگاه به دانشگاهیان، تبدیل آن و به قلمروی مستقل، سیاست‌زدایی از دانشگاه و تعیین اعضای هیات امنای دانشگاه‌ها از بین مردم، بازاریان و تولیدکنندگان، ارزیابی و استفاده از نتایج آموزش‌ها در اعتبارسنجی‌ها، افزایش اختیارات گروه‌های دانشگاهی، تشکیل کنسرسیوم‌های دانشگاهی، اتخاذ روش تدریس تیمی، حمایت از دانشگاه‌ها در سرمایه‌گذاری علمی و درسی را از پیشنهادهایی دانست که با اجرای آنها می‌توان بهبود وضعیت آموزشی کشور را دنبال کرد.

 پیگیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آموزش هستیم

احمد میدری، مدیر اندیشکده مقابله با فقر و نابرابری از اقدامات مشترک با اتاق ایران در حوزه آموزش سخن گفت و تصریح کرد: ارتقای مهارت‌ها و حرفه‌ها برای تأمین نیروی انسانی ماهر بسیار مهم است. برای گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با مشارکت اتاق ایران ورود کردیم چون بسیاری از استان‌ها از منظر نیروی انسانی ماهر دچار چالش هستند.

او تأکید کرد: برقراری ارتباط سازنده و مؤثر بین اتاق ایران با سیستم آموزش‌وپرورش یک ضرورت است تا بتوان از همان ابتدای ورود دانش‌آموزان به نظام آموزشی، نیروهایی را تربیت کنیم که با مهارت‌ها نیز آشنا هستند.

بر اساس اظهارات میدری، نظام آموزشی در ایران جدا از نظام کاری و مهارتی کشور حرکت می‌کند. این شکاف باید با مشارکت نهادهایی مانند اتاق ایران و آموزش‌وپرورش برطرف شود. باید شرایطی مهیا شود تا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش مهارت‌ها رغبت پیدا کند. دراین‌بین آموزش معلم‌ها ضمن خدمت آنها نیز بسیار مؤثر و الزامی است.

موضوعات :
در همین رابطه