رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

منابع مطلع اعلام کردند

اوپک پلاس برای تمدید کاهش تولید تلاش می کند

منابع آگاه از مذاکرات هفته گذشته اوپک پلاس، اعلام کردند که این ائتلاف در حال کار بر روی یک توافق پیچیده برای نشست روز یکشنبه خود برسر کاهش تولید نفت تا سال ۲۰۲۵ است.

11 خرداد 1403
کد خبر : 70037
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲ در بحبوحه افزایش تولید نفت از سوی آمریکا و سایر کشورهای غیر عضو، و نگرانی در موردتقاضا درحالی‌که اقتصادهای بزرگ با نرخ‌های بهره بالادست و پنجه نرم می‌کنند، مجموعه‌ای از کاهش‌ها را انجام داد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت به رهبری عربستان سعودی و متحدانش به رهبری روسیه موسوم به اوپک پلاس، در حال حاضر تولید خود را به میزان ۵٫۸۶ میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند که معادل ۵٫۷ درصد تقاضای جهانی است.

این کاهش‌ها شامل ۳٫۶۶ میلیون بشکه در روز توسط اعضای اوپک پلاس است که تا پایان سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد و ۲٫۲ میلیون بشکه در روز کاهش داوطلبانه برخی از اعضا که در پایان ژوئن منقضی می‌شود. نشست بعدی اوپک پلاس به‌صورت آنلاین از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.

سه منبع آگاه روز پنجشنبه گفتند که توافق یکشنبه می‌تواند شامل تمدید بخشی یا تمام کاهش ۳٫۶۶ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۵ و برخی یا تمام کاهش داوطلبانه ۲٫۲ میلیون بشکه‌ای در روز تا سه‌ماهه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۴ باشد.

دو منبع از این سه منبع هم اعلام کردند تمدید برخی کاهش‌ها تا سال ۲۰۲۵ احتمالاً مشروط به توافق اوپک پلاس با ارقام جدید ظرفیت تولید اعضای جداگانه در اواخر سال ۲۰۲۴ خواهد بود. الجزایر، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، روسیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی کشورهایی هستند که کاهش داوطلبانه بیشتر از توافق با گروه را انجام داده‌اند.

موضوعات :
در همین رابطه