رادیو مجازی اتاق ایران - 10 تیرماه 1403

رئیس اتاق کرمان در رویداد استارتاپی صنعت 04

چاره‌ای جز تغییر مسیر به اقتصاد مبتنی بر دانش نداریم

سیدمهدی طبیب زاده، رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه بخش عمده درآمد این استان ناشی از منابع تجدیدناپذیر است، گفت: برای روزی که این منابع وجود نداشته باشد ناگزیر به تغییر مسیر به اقتصاد مبتنی بر دانش هستیم.

19 خرداد 1403
کد خبر : 70079
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با تأکید بر اینکه ایجاد ثروت و ارزش‌افزوده شرط اصلی حفظ آینده استان است، گفت: یکی از پیام‌های مهم کرمان آیدکس 2024 ثروت آفرینی از محل فناوری است.

سیدمهدی طبیب زاده در رویداد استارتاپی صنعت 04 افزود: اتاق کرمان همراه هر رویداد استارتاپی مبتنی بر فناوری خواهد بود زیرا قصد دارد پیام مهم ایجاد ارزش‌افزوده را منتقل کند.

وی ادامه داد: ارزش کالاهای وارداتی استان 10 برابر ارزش صادراتی استان است که اگر این نسبت برابر شود می‌توان 32 میلیارد دلار ارزش‌افزوده ایجاد کرد و در این رابطه باید به دنبال خلق ایده باشیم.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: اعداد و ارقام به‌ظاهر ناامیدکننده در استان می‌توانند فرصت مناسبی برای ایجاد تحول باشند زیرا چاره‌ای جز تغییر مسیر از اقتصاد مبتنی بر منابع تجدیدناپذیر بر اقتصاد مبتنی بر دانش وجود ندارد.

طبیب زاده، با اشاره به اینکه 75 درصد مالیات وصولی استان مربوط به 10 شرکت بزرگ است، تصریح کرد: سالانه بیش از 170 هزار میلیارد تومان تحت عناوین حقوق دولتی، بهره مالکانه، مالیات و سود شرکت‌ها از استان خارج می‌شود، بدون اینکه سرمایه‌گذاری در استان انجام شود.

وی در ادامه خواستار تدوین نقشه راه ایجاد صنایع نسل 4 شد و گفت: باید پدیده «میانه گمشده» و فاصله بین صنایع بزرگ و صنایع کوچک استان را جدی گرفت و به این فکر کرد اگر روزی به هر دلیل صنایع بزرگ استان از مدار اقتصاد خارج شدند، اداره استان چگونه خواهد بود؟

در ادامه این رویداد رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق کرمان گفت: در سال‌های 1400 و 1401 پروژه‌ای توسط اتاق کرمان در صنایع استان انجام شد که بر اساس آن قرار بود آمادگی صنایع برای ورود به صنعت 04 ارزیابی شود.

محمدجواد رستمی زاده، افزود: در اجرای این پروژه برای 20 شرکت متقاضی مدل ارزیابی استاندارد 5 سطحی را انتخاب کردیم که اکثر آنها در سطح یک و دو جای گرفتند و 5 صنعت مورد ارزیابی عمقی قرار گرفتند که تجربیات آنها در قالب رویدادی به فعالان اقتصادی منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال 1400 این‌گونه مطرح می‌شد که صنعت 04 یک انتخاب نیست بله یک ضرورت است درحالی‌که اکنون عنوان می‌شود که این صنعت شرط بقای صنایع است.

در این رویداد طرح‌های برتر با اهدای لوح و تندیس موردتقدیر قرار گرفتند.

موضوعات :
در همین رابطه