رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

در جریان حضور هیات تجاری روسیه در اتاق ایران مطرح شد

کانال‌های ارتباطی دست‌نخورده برای تقویت روابط ایران و روسیه وجود دارد

هیات تجاری روسیه شامل نمایندگانی از 8 شرکت فعال در بخش کشت و صنعت، در جریان سفر به کشورمان در اتاق ایران حضور پیدا کردند و با فعالان اقتصادی و تجار کشور به رایزنی و مذاکره پرداختند.

21 خرداد 1403
کد خبر : 70103
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اتاق ایران با هدف تقویت سطح مناسبات تجاری با روسیه، میزبان هیات تجاری از این کشور بود. اعضای این هیات، نمایندگانی از 8 شرکت فعال در بخش کشت و صنعت بودند که با حضور در اتاق ایران توانستند با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار و مذاکره کنند. در این نشست از کانال‌های ارتباطی برای تقویت روابط تجاری ایران و روسیه صحبت شد که همچنان دست نخورده باقی ماندند.

این هیات تجاری با همکاری اتاق ایران، اتاق مشترک ایران و روسیه و نمایندگی تجاری روسیه در ایران سفر کردند و به دنبال آن هستند که در راستای تقویت حجم تجاری بین دو کشور و رسیدن به مرز 40 میلیارد دلار، قدم بردارند.

پیش از نشست‌های رودرروی اعضای هیات با فعالان اقتصادی ایرانی، نیلوفر اسدی، مدیر آسیا و اقیانوسیه اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران و روسیه در روند تجارت، تأکید کرد: اگر قرار باشد شاهد افزایش حجم تجاری بین ایران و روسیه باشیم به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تر نیاز است.

او بیشترین میزان مشکلاتی که در همکاری‌های تجاری بین دو کشور وجود دارد را مربوط به حوزه گمرک، حمل‌ونقل و انتقال پول دانست و تأکید کرد: همه با این چالش‌ها آشنا هستیم؛ اما طبق مطالعات انجام شده رسیدن به حجم تجاری 40 میلیارد دلار در سال بین ایران و روسیه با توجه به ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌هایی که در هر دو طرف وجود دارد؛ امکان‌پذیر است.

اسدی ابراز امیدواری کرد: به دنبال نهایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا، تحقق اهداف تعیین شده در ارتباط بین ایران و روسیه راحت‌تر دنبال شود.

در ادامه ماکسیم پتروچنکوف، سرپرست هیات تجاری روسیه با تأکید بر اینکه روابط بین ایران و روسیه فقط به حوزه تجارت و اقتصاد محدود نمی‌شود، گفت: سطح روابط و همکاری‌های مشترک بین دو کشور در طول سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است و همچنان فعالان اقتصادی روسیه علاقه دارند این روابط را بیشتر کنند و امروز با همین رویکرد، در قالب یک هیات تجاری به ایران سفر کردند.

او ادامه داد: حجم تجاری بین ایران و روسیه از مرز 4 میلیارد دلار گذشته و این روند هرچند رضایت‌بخش نیست؛ اما امیدوارکننده است چراکه ظرفیت‌ها برای ارتباط تجاری بین دو کشور بیش از این است.

به اعتقاد پتروچنکوف مشکلات فنی زیادی پیش‌روی فعالان اقتصادی دو طرف در مسیر تجارت و سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد؛ اما باید توجه داشت که برای رفع آنها راهکار وجود دارد.

در بخش دیگری از این نشست روشنعلی یکتا، نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ضمن اشاره به حضور یک تیم جوان در نمایندگی تجاری روسیه در ایران تأکید کرد: بدون شک حضور این گروه جوان می‌تواند دور جدیدی از فعالیت‌های تجاری مشترک بین ایران و روسیه را شروع کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: همه از چالش‌هایی که مقابل تجار دو کشور وجود دارند، با خبر هستیم؛ اما در برابر ما کانال‌های ارتباطی جدید وجود دارند که همچنان ناشناخته و دست نخورده باقی ماندند. به کمک شناسایی دقیق مشکلات، امکان استفاده از این کانال‌های جدید را داریم که تنها با همکاری دو طرف قابل اجراست.

در ادامه نشست رودررو بین اعضای هیات تجاری روسیه و فعالان اقتصادی ایرانی برگزار شد.

در همین رابطه