رادیو مجازی اتاق ایران - 29 خرداد 1403

رئیس اتاق کرج در نشست شورای گفت‌وگوی البرز

تأخیر در تخصیص ارز، صنایع را با کمبود مواد اولیه مواجه می‌کند

رئیس اتاق کرج با اشاره به معطلی 120 روزه برای تخصیص ارز وارداتی به متقاضیان در سال جاری گفت: بروز این مسئله فعالان بخش حوزه تولید و صنعت کشور ازجمله البرز را در فصل تابستان با کمبود مواد اولیه مواجه می‌کند.

22 خرداد 1403
کد خبر : 70114
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، گفت: فعالان بخش خصوصی حوزه تولید و صنعت به‌عنوان بخش مولد اقتصاد کشور انتظار دارند که هرگونه تصمیمی از سوی دولت در اخذ مالیات از بخش‌های مختلف متناسب با نوع فعالیت‌ها باشد.

پرهام رضایی در صد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز، افزود: بخش‌های غیرمولد اقتصاد ازجمله فعالیت‌های مرتبط به حوزه خریدوفروش زمین، مسکن و طلا و ارز بدون آنکه نقش مؤثری در افزایش تولید و ثروت آفرینی در حوزه اقتصادی کشور داشته باشد، سالانه حجم بالایی از منابع مالی کشور را جذب می‌کنند.

وی ادامه داد: این تخصیص‌های مالی در حالی سهم بخش‌های غیرمولد اقتصادی کشور می‌شود که بانک‌ها همواره از کمبود توان تسهیلات دهی به بخش خصوصی گلایه دارند و تولیدکنندگان و صنعتگران نیز با کمبود نقدینگی و منابع مالی مواجه هستند.

لزوم اصلاحات اساسی در سیستم تخصیص ارز

رئیس اتاق کرج در بخش دیگری تأکید کرد: در سال مزین به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نیاز است که دولت ضمن نظارت شفاف و دقیق، سه اصلاح اساسی در سیستم تخصیص ارز و فرآیند آن اعمال کند. نخست سیستمی شفاف و قابل رصد ایجاد شود که تخصیص ارز را به‌طور عمومی و با معیارهای عادلانه و اقتصادی انجام دهد. دوم اینکه نظارت دقیقی بر استفاده از ارز تخصیص یافته وجود داشته باشد تا از سوءاستفاده‌ها و هدر رفت منابع جلوگیری شود. سوم اینکه سیاست‌هایی مانند فراهم کردن زیرساخت‌ها در راستای تقویت تولید داخل و جلوگیری از واردات غیرضروری اعمال شود.

رضایی افزود: مدت‌زمان انتظار فعالان اقتصادی برای تخصیص ارز از ۳۰ روز در سال گذشته به ۱۲۰ روز در سال جاری رسیده است و علی‌رغم اهمیت تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم، عملاً هیچ اقدامی برای این تخصیص صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۶۰ روز از سال جاری مجوز ۸ رقمی ثبت سفارش واردات در اختیار متقاضیان قرار داده شد، افزود: با احتساب معطلی ۱۲۰ روزه برای تخصیص ارز وارداتی، مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی تا اواخر شهریورماه امسال هیچ‌گونه تخصیص ارزی دریافت نخواهند کرد و این مشکل در استانی مانند البرز با نزدیک به ۴ هزار واحد صنعتی بدان معنا است که فعالان حوزه تولید استان در تابستان امسال با کمبود مواد اولیه مواجه خواهند شد.

رئیس اتاق کرج تأکید کرد: وقتی مواد اولیه تولید و صنعت فراهم نباشد و رشد تولید محقق نشود، چگونه انتظار می‌رود که طبق برنامه‌ریزی قبلی عدد صادرات استان در پایان سال جاری به ۲ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به اینکه تحت تأثیر یک بخش‌نامه جدید صادره از سوی وزارت صمت طی ۴۸ ساعت قیمت مواد اولیه تولید ۳۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرد، افزود: بعد از مدتی و در راستای کاهش تنش‌های ایجاد شده در حوزه تأمین مواد اولیه موردنیاز حوزه تولید و صنعت، تعداد اقلام منظور شده به‌عنوان لیست اقلام ضروری واردات از ۷۵۰ قلم اعلامی بیشتر شد، اما مسئله مهم این است که هنوز تخصیص ارزی صورت نمی‌گیرد.

خاموشی صنایع در فصل تابستان با برنامه باشد

وی در بخش دیگری با بیان اینکه به دلیل ضرورت مدیریت مصرف برق در تابستان سال جاری، طرح خاموشی یک روز در هفته در صنایع کشور اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: این تصمیم برای کمک به کاهش تبعات قطعی برق مشترکان خانگی اتخاذ شده است؛ اما خسارت اقتصادی وارده به ماشین‌آلات و یا محصولات تولیدی و صنعتی در اثر اعمال خاموشی‌های مدت‌دار به‌مراتب سنگین‌تر است.

رضایی تأکید کرد: برای کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از قطعی برق در صنایع نیاز است که طبق جدول زمان‌بندی شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این خاموشی‌ها اعمال شود، همچنین تأکید ما بر این است که بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، دولت شیوه‌نامه یا دستورالعملی را برای جبران خسارت وارده به صنایع و واحدهای تولیدی در اثر قطعی برق در نظر بگیرد.

مدت تخصیص ارز به فعالان اقتصادی البرز کاهش یابد

رئیس اتاق کرج با طرح یک درخواست از استاندار البرز، گفت: با توجه به جایگاه مهم صنعت در البرز، نیاز است که مکاتباتی با بانک مرکزی و وزارت صمت صورت گیرد تا مدت‌زمان ۱۲۰ روزه منظور شده برای تخصیص ارز به فعالان اقتصادی البرز، حداقل به ۴۵ تا ۳۰ روز کاهش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه