رادیو مجازی اتاق ایران - 29 خرداد 1403

پیش‌بینی جدید آژانس بین‌المللی انرژی

جهان تا سال ۲۰۳۰ مازاد عرضه نفت خواهد داشت

آژانس بین‌المللی انرژی IEA در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرد که احتمالاً جهان تا سال ۲۰۳۰ «مازاد عمده» نفت خواهد داشت؛ زیرا همزمان با کاهش تقاضا به واسطه انتقال به انرژی پاک، تولید افزایش خواهد داشت.

25 خرداد 1403
کد خبر : 70126
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: انتظار می‌رود تقاضای جهانی تا پایان این دهه به ۱۰۶ میلیون بشکه در روز کاهش یابد، درحالی‌که ظرفیت عرضه کلی می‌تواند به ۱۱۴ میلیون بشکه در روز برسد که درنتیجه مازادی خیره‌کننده از ۸ میلیون بشکه در روز ایجاد می‌کند که بازارهای نفت باید خود را برای آن آماده کنند.

این پیش‌بینی چند روز پس‌ازآن صورت می‌گیرد که گروه تولیدکنندگان عمده نفت خام اوپک پلاس کاهش تولید را که در تلاش برای حمایت از قیمت‌ها در برابر ترس از تضعیف تقاضای جهانی اعمال‌شده است تا ابتدای پاییز امسال تمدید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود اشاره کرد که کشورهای آسیایی درحال‌توسعه سریع مانند چین به همراه بخش‌های هوانوردی و پتروشیمی همچنان تقاضای نفت را که در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۲ میلیون بشکه در روز رسیده است، افزایش خواهند داد.

اما افزایش گرایش به سمت خودروهای برقی در کنار افزایش بهره‌وری سوخت برای خودروهای معمولی و کاهش استفاده از نفت توسط کشورهای خاورمیانه برای تولید برق، منجر به محدود شدن افزایش تقاضای کلی به حدود ۲ درصد تا سال ۲۰۳۰ خواهد شد.

هم‌زمان به نظر می‌رسد ظرفیت تولید نفت به رهبری آمریکا و سایر کشورهای قاره آمریکا در حال افزایش است که منجر به پیش‌بینی مازاد ۸ میلیون بشکه‌ای می‌شود، سطحی از مازاد که تنها در طول قرنطینه دوران کرونا در سال ۲۰۲۰ به دست آمد.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت که ظرفیت مازاد در چنین سطوحی می‌تواند پیامدهای مهمی برای بازارهای نفت ازجمله برای اقتصادهای تولیدکننده اوپک و فراتر از آن و همچنین برای صنعت شیل آمریکا داشته باشد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس در بیانیه‌ای گفت که با از بین رفتن روند بازگشت همه‌گیری، انتقال انرژی پاک و تغییر ساختار اقتصاد چین، رشد تقاضای جهانی نفت کند می‌شود و قرار است این کندی تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.

به گفته او شاید نیاز باشد شرکت‌های نفتی از آماده بودن استراتژی‌ها و برنامه‌های تجاری خود برای تغییرات در حال وقوع اطمینان حاصل کنند.

موضوعات :
در همین رابطه