میلاد امام موسی کاظم علیه‌السلام مبارک باد

رادیو مجازی اتاق ایران - 6 تیرماه 1403

صمد حسن‌زاده در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

دولت آینده، بخش خصوصی را مکمل خود بداند

رئیس پارلمان بخش خصوصی در سیزدهمین نشست هیات نمایندگان دوره دهم اتاق ایران، به تشریح انتظارات و مطالبات بخش خصوصی از دولت جدید پرداخت و بر لزوم تقویت جایگاه بخش خصوصی تأکید کرد.

03 تیر 1403
کد خبر : 70218
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ابراز امیدواری کرد: با مشارکت مردم در انتخابات هشتم تیرماه، بهترین فرد به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و دولت چهاردهم با درک درست از وضعیت کشور و در مسیر بهبود وضعیت، کار خود را آغاز کند.

صمد حسن‌زاده در سیزدهمین نشست دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران، با بیان اینکه انتخابات فرصتی برای نقش‌آفرینی جامعه به‌ویژه بخش خصوصی است، به تشریح دغدغه‌های و مطالبات اولویت‌دار بخش خصوصی پرداخت و بر لزوم توجه دولت چهاردهم به این مسائل تأکید کرد.

متن کامل سخنرانی رئیس اتاق ایران

عرض سلام و خوش‌آمد دارم خدمت اعضای محترم هیات نمایندگان. لازم است که از جانب خودم و اعضای محترم اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، شهادت رئیس‌جمهور فقید آیت‌الله رئیسی و همراهان گران‌قدرشان را تسلیت عرض کنم و قدردانی کنم از زحماتی که طی دوران ریاست جمهوری کشیدند. همچنین اعیاد قربان و غدیر را خدمت مردم ایران و فعالان اقتصادی تبریک عرض می‌کنم.

در پی شهادت رئیس‌جمهور فقید بار دیگر کشور در موقعیت انتخاب سرنوشت سازی قرار گرفته است. انتخابات پیش رو فرصتی است برای نقش‌آفرینی همه آحاد جامعه و ازجمله خانواده بخش خصوصی.

بخش خصوصی امروز بیش از هر زمان دیگری باید در سرنوشت خود مشارکت داشته باشد تا بتواند مطالبات به‌حق خود را با دولت آینده طرح کند. همه ما می‌دانیم که سال‌های گذشته، سال‌های سختی برای فعالان اقتصادی بوده و باید هم‌اکنون و یک‌صدا مطالبات مشخص و اولویت‌دار خود را به گوش کاندیداها و دولت جدید برسانیم.

در این مدت تلاش شده تا با دعوت از کاندیداهای محترم، از نقطه نظرات آنها درباره نحوه اداره کشور و نگاه به بخش خصوصی جویا شویم تا با درک بهتری از دیدگاه‌ها، کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم.

بخش خصوصی از دولت آینده انتظار دارد تا به حل مسائل اقتصادی اولویت دهد و در این جهت نقش بخش خصوصی را درک کند و به لزوم تقویت بخش خصوصی واقعی واقف باشد. بخش خصوصی را مکمل و نه رقیب خود بداند. متأسفانه طی ادوار قبل، دولت‌ها فضای لازم را برای تقویت و رشد این بخش را فراهم نساختند. تلقی و طرز نگاه کاندیداهای محترم به این موضوع، یکی از محورهای تصمیم‌گیری بخش خصوصی برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده است.

موضوع دیگری که برای بخش خصوصی حائز اهمیت است، دیدگاه هر کاندیدا درباره نظام اداری فربه و غیرمتخصص است. نظام اداری، بخش عظیمی از بودجه سالانه را مصرف می‌کند و از طرفی با توجه به اینکه بسیاری از تصمیم‌گیران در آن تخصص کافی و یا تجربه لازم را ندارند، با تصمیم‌سازی‌های غیر کارشناسی، موانع زیادی را برای کسب‌وکار فعالان اقتصادی به وجود می‌آورند. بخش خصوصی امیدوار است که در دولت آینده نگاه کارشناسی و تخصصی در کابینه دولت و زیرمجموعه آن ارتقا یابد و با تعامل سازنده و دائمی با بخش خصوصی، از اخذ تصمیمات خلق‌الساعه، ناهماهنگ و هزینه‌زا جلوگیری شود.

مطالبه دیگر بخش خصوصی بهبود تعامل با دنیا است. تا زمانی که کشور در انزوا به سر برد و ایران در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی جایی نداشته باشد و یا صرفاً در ابتدای زنجیره به خام فروشی بپردازد، اوضاع کشور بهبود نخواهد یافت. هم‌اکنون سهم ارزش‌افزوده ایران از کل جهان کمتر از 1 درصد است. این مسئله جز با دیپلماسی سازنده و صلح‌آمیز دولت آینده میسر نخواهد شد.

یکی دیگر از کانون‌های اثرگذار بر بخش خصوصی، سیاست‌های ارزی است که طی سال‌های اخیر اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، تولید، صادرات و واردات داشته است و الی ماشاالله بخش‌نامه و آئین‌نامه و دستورالعمل در این حوزه صادر شده است که جز سردرگمی و دلسردی فعالان اقتصادی چیزی نداشته است. بخش خصوصی معتقد است هدف اصلی سیاست ارزی باید تقویت تولید و توسعه صادرات باشد.

در همین رابطه