رادیو مجازی اتاق ایران - 12 تیرماه 1403

در نشست صمد حسن‌زاده و سفیر ازبکستان در تهران مطرح شد

ازبکستان می‌خواهد از ظرفیت بندر چابهار برای صادرات استفاده کند

رئیس اتاق ایران در دیدار با سفیر ازبکستان در تهران با اشاره به توجه ازبکستان به توسعه زیرساخت‌ها، گفت: ایران می‌تواند در زمینه خدمات فنی و مهندسی در همه استان‌های ازبکستان سرمایه‌گذاری کند.

12 تیر 1403
کد خبر : 70302
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر ظرفیت‌های صنعتی در کشورمان، گفت: ایران در زمینه تولید برق، سدسازی، الکترونیک، صنایع داروسازی، تجهیزات پزشکی و بهداشتی ظرفیت بزرگی دارد و  اتاق ایران می‌تواند زمینه تعامل و همکاری این شرکت‌ها را با همتای ازبکستانی فراهم کند.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نشست با فریدالدین نصریف، سفیر ازبکستان در ایران، اشتراکات، تاریخی، قومی، دینی و فرهنگی دو کشور را زمینه مناسبی برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دانست و افزود: باید روابط اقتصادی دو کشور، همپای روابط سیاسی و فرهنگی رشد کند؛ البته اقتصاد ایران ظرفیت بالایی دارد و این ظرفیت در نمایشگاه اکسپو که هیات تجاری ازبکستان در آن شرکت کرد، نمایان بود.

حسن‌زاده با تأکید بر آمارها بیان کرد: با توجه به نیاز ازبکستان بر توسعه در حوزه زیرساخت‌ها، ایران می‌تواند در زمینه خدمات فنی و مهندسی در همه استان‌های کشور ازبکستان سرمایه‌گذاری کند.

حسن‌زاده با تأکید بر علاقه‌مندی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ازبکستان، ادامه داد: ما در صنایع دارویی امکانات زیادی داریم و بهترین داروها با استانداردهای بین‌المللی در ایران تولید می‌شود. ما آماده‌ایم که علاوه بر صادرات دارو، با سرمایه‌گذاری مشترک به انتقال تکنولوژی و تولید در ازبکستان نیز اقدام کنیم.

حسن‌زاده درباره خانه نوآوری و فناوری ایران در تاشکند گفت: در سال‌های اخیر تأسیس شده ولی از طرف ازبکستان خیلی مورد استقبال قرار نگرفته است. خانه نوآوری و فناوری ایران در تاشکند ظرفیت بالایی برای همکاری دارد. از طرفی در حوزه مسائل دانش‌بنیان قبلاً تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده که بعد از تغییرات در سطح وزارتخانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

 او در ادامه به ظرفیت شرکت‌های بزرگی صنعتی ایران اشاره کرد که در زمینه تولید برق، سدسازی، الکترونیک، صنایع داروسازی، تجهیزات پزشکی و بهداشتی ظرفیت بزرگی دارند و اتاق ایران می‌تواند زمینه معارفه، تعامل و همکاری این شرکت‌ها را با همتای ازبکستانی فراهم کند.

رئیس اتاق ایران به زمینه‌های متعدد برای سرمایه‌گذاری مشترک تاکید کرد و گفت: فنی و مهندسی، تولید انواع مصالح ساختمانی، داروسازی، پتروشیمی، ساختمان و جاده‌سازی، صنایع غذایی، چرم و پوشاک ازجمله حوزه‌های موردعلاقه شرکت‌های ایرانی برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک با ازبکستان است. مزیت ترانزیتی ایران برای ازبکستان در مسیر دسترسی به اروپا، از دیگر نکات مورد اشاره رئیس اتاق ایران بود.

او یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری را حوزه صنعت ساختمانی عنوان کرد و افزود: در ایران فرصت‌های بزرگی در حوزه صنعت ساختمان وجود دارد. در این حوزه ایران محصولاتی با استانداردهای جهانی و قیمت پایین تولید می‌کند. همچنین ایران ظرفیت بزرگی در زمینه کاشی و سرامیک دارد که در این صنعت از تکنولوژی بالای جهانی استفاده می‌شود.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در حوزه تولید محصولات کشاورزی و تولید گلخانه‌ای در ایران پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده؛ ایران می‌تواند در این زمینه با ازبکستان همکاری کند.

شرکت‌های ایرانی در ازبکستان خط تولید داروی با کیفیت راه‌اندازی کنند

 فریدالدین نصریف، سفیر ازبکستان در تهران نیز در این نشست با اشاره نمایشگاه ایران اکسپو، گفت: سال قبل 10 شرکت از ازبکستان در نمایشگاه شرکت کرده بودند و امسال این لیست چندین برابر شده بود و از الآن برای ایران اکسپوی آینده تدارک می‌بینیم. سعی می‌کنیم حدود 200 شرکت ازبک در نمایشگاه آینده شرکت کنند.

 نصریف افزود: در این دوره از نمایشگاه اکسپو ایران، به دلیل اهمیت موضوع و علاقه‌مندی بالای فعالان اقتصادی ازبکستان به حضور در بازار ایران، یک هیات 80 نفری به سرپرستی معاون اول وزیر انرژی عازم تهران شد تا از نزدیک توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران را ببینند.

او همچنین از برگزاری یک همایش سرمایه‌گذاری در ازبکستان که به‌زودی انجام خواهد شد، خبر داد و گفت: از همه فعالان اقتصادی ایران دعوت می‌شود در این همایش که در دهم ماه سپتامبر برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند تا از نزدیک با توانمندی‌های ازبکستان آشنا شوند. در این فروم وزیر و معاون وزرای ازبکستان شرکت خواهند کرد. از شرکت‌های ایرانی برای حضور در این همایش تجاری دعوت می‌کنیم.

او ادامه داد: ما در تشریح ظرفیت بازار ازبکستان شفاف هستیم. در سال حدود 900 میلیون دلار دارو به ازبکستان وارد می‌شود؛ حجم واردات دارو به ازبکستان بالاست و ما علاقه داریم شرکت‌های ایران در ازبکستان خط تولید داروی با کیفیت راه‌اندازی کنند. همچنین با یکی از شرکت‌های ساخت تجهیزات پزشکی دیدار کرده‌ایم.

سفیر ازبکستان در تهران گفت: در حال حاضر ما قراردادی را با یکی از شرکت‌های بزرگ دارویی ایران امضا کرده‌ایم و سعی بر گسترش این همکاری‌ها داریم. برای گسترش روابط می‌خواهیم هیات تجاری ایرانی از ازبکستان دیدار کرده و با وزیر بهداشت ما دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

سفیر ازبکستان در تهران از نیاز دارویی در این کشور سخن گفت و افزود: زمینه برای صادرات محصولات دارویی از ایران وجود دارد و حتی امکان تأسیس خطوط تولید دارو در ازبکستان مهیاست. ما جمعیت 36 میلیون نفری داریم و بازار بزرگ آسیای میانه که دسترسی به آن از طریق ازبکستان ممکن است.

او ادامه داد: ما سیاست سنجیده و متوازنی را در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک دنبال می‌کنیم. خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان در حال ساخت است و علاقه‌مند هستیم از ظرفیت بندر چابهار استفاده کنیم تا شرکت‌های ازبکستانی از بندر چابهار، صادرات انجام دهند. در این زمینه با مقامات هندی که در چابهار برای مدت 10 سال زمین اجاره کرده‌اند در حال گفت‌وگو هستیم. امیدواریم زمینه همکاری با تهران بیش از پیش فراهم شود.

در همین رابطه