رادیو مجازی اتاق ایران - 9 تیرماه 1403

رئیس اتاق بیرجند در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی

غیبت نمایندگان مجلس در شورای گفت‌وگو منجر به افت رتبه آن می‌شود

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به اینکه رتبه شورای گفت‌وگوی استان خراسان جنوبی 3 پله نسبت به سال گذشته افت کرده است، دلیل این اتفاق را غیبت نمایندگان مجلس عنوان کرد و حضور آنها در جلسات را خواستار شد.

06 تیر 1403
کد خبر : 70249
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، با اشاره به اعلام نتایج و ارزیابی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استانی توسط وزارت کشور گفت: خراسان جنوبی با کسب امتیاز 80.84 در رتبه 10 و در گروه عملکرد شایسته و در حد انتظار قرار گرفته است.

علیرضا خامه زر در پنجاه و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با اشاره به شاخص‌های ارزیابی یکی از دلایل کاهش 3 پله‌ای رتبه شورای استان نسبت به سال گذشته را عدم حضور نمایندگان مجلس در جلسات شورای گفت‌وگو اعلام کرد و خواستار حضور نمایندگان استان در این جلسات شد.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به ارائه پیشنهاد‌های اصلاحی در خصوص آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، افزود: پیش‌نویس گمرک ایران و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور در جلسات کارشناسی شورای گفت‌وگو بررسی و پیشنهاد‌های اصلاحی بر اساس فرم کارشناسی اعلام شده است که در انتها پیشنهاد‌های جلسه کارشناسی جهت پیگیری در سطح ملی مصوب شد.

وی با تأکید بر حضور پرشور در انتخابات ریاست جمهوری، ابراز امیدواری کرد: رئیس‌جمهور منتخب برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌های اقتصادی را با توجه هرچه بیشتر در دستور کار قرار دهد.

خامه زر همچنین با اشاره به ترکیب اعضای شورای استانی بر اساس دستورالعمل تشکیل و نحوه اداره جلسات شوراهای استانی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی (موضوع تبصره ماده 13 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب 16/11/90) در خصوص نحوه انتخاب و عضویت اعضای بخش خصوصی شورای استان توضیحاتی ارائه کرد و در ادامه انتخابات بخش خصوصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از میان کاندیداهای پیشنهادی سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف انجام و با رأی اعضای شورای گفت‌وگوی استان، آقایان لشکری و یوسفی از اتاق تعاون، آقای اکبرپور از اتاق اصناف و آقایان فروزانفر، زارعی، سنایی فر و خوشنام از اتاق بازرگانی جهت عضویت در بخش خصوصی شورای گفت‌وگوی استان به مدت یک سال انتخاب شدند.

سید حسین خیریه، رئیس کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه بهترین گزینه برای تعیین قیمت مرغ فرمول پیشنهادی در جلسه کارشناسی شوراست، اظهار کرد: در این فرمول میانگین قیمت مرغ زنده در استان‌های مجاور (یزد، کرمان و خراسان رضوی) برای استان ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم حوزه دام و طیور استان فعال باشد باید این صنعت به سود برسد، افزود: در حال حاضر مرغداران استان سود آن‌چنان و وضعیت خوبی ندارند.

خیریه با اشاره به اینکه اگر قرار است وضعیت مرغداران بهتر شود باید کیفیت سالن‌ها و پرورش بهتر شود، گفت: سهمیه صادرات تخم‌مرغ باید استانی شود.

 مهدی جعفری، سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس آخرین ارزیابی شوراهای استانی توسط وزارت کشور، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ با کسب رتبه دهم در بین شوراهای گفت‌وگوی کشور در گروه عملکرد شایسته و در حد انتظار قرار گرفته که رسیدن به این جایگاه مرهون تعامل مسئولین دولتی و بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در مسیر توسعه استان، گفت: حضور شخص مدیران ادارات و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی مرتبط با امر در جلسات این شورا، لازم و ضروری است.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری افزود: حضور شخص مدیر در این جلسات باعث می‌شود تا بتوان در آن تصمیمات مناسب با رفع مشکلات را اتخاذ کرد.

جعفری در ادامه ضمن تبریک روز اصناف تأکید کرد: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اصناف باید انصاف را سرلوحه کار خود قرار دهند که البته اصناف خراسان جنوبی واقعاً منصف هستند.

وی به انتخابات هفت نفر از اعضای پیشنهادی بخش خصوصی برای قرار گرفتن در ترکیب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اشاره کرد و گفت: نمایندگان بخش خصوصی ازاین‌پس باید تعهد و پاسخگویی لازم را به شورا داشته باشند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری در ادامه یادآور شد: کارگروه تنظیم بازار به وضعیت تأمین و قیمت سایر کالاها و خدمات در سطح استان ورود کرده و در همین راستا وضعیت بازار و قیمت کالاها و خدماتی غیر از کالاهای اساسی نیز رصد و نظارت خواهد شد.

جعفری با اشاره به برگزاری مهمانی کیلومتری غدیر در مرکز استان، تأکید کرد: همه دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی نیاز است که برای برپایی این مهمانی پای‌کار بیایند و اثرگذار باشند.

وی با تأکید بر اهمیت برگزاری انتخابات باشکوه در استان، ادامه داد: همه ما مکلف هستیم مردم را به حضور حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کنیم زیرا مشارکت حداکثری در اقتدار و منزلت ایران در عرصه‌های بین‌المللی تأثیرگذار است.

به گفته وی؛ انتخاب اصلح در انتخابات پیش‌رو مهم است و امیدواریم انتخاب و حضور ما منجر به ارتقای رفاه، امنیت و شاخص‌های مثبت برای کشور شود.

 سید مجتبی حسینی، معاون بازرگانی اداره کل جهاد کشاورزی استان در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته مکاتبات زیادی جهت در اختیار گرفتن سهیمه صادرات تخم‌مرغ در استان انجام شد که به نتیجه مطلوب نرسید.

وی با بیان اینکه در حوزه کالاهای اساسی کشور کمترین نوسان را در حوزه تخم‌مرغ داشته‌ایم، افزود: مجوزهای صادراتی که به استان داده می‌شود بسیار محدود است.

 محمدعلی محمدی، مدیرعامل اتحادیه ماکیان شرق نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم امنیت غذایی کامل در استان داشته باشیم وجه مرغ باید حداکثر 15 روزه و یا نقدی به مرغدار پرداخت شود تا مرغدار نیاز به دو سرمایه گردش نداشته باشد و قیمت مرغ زنده در استان پیشنهاد می‌شود بر اساس متوسط شاخص ستون حداکثری استان‌های هم‌جوار تعیین شود.

وی با اشاره به صادرات تخم‌مرغ و مرغ افزود: مباشرت صادرات را به نماینده استانی داده تا سهمیه صادراتی کافی برای اتحادیه‌ها و مرغداران زیرمجموعه استان تخصیص داده شود.

محمدی ادامه داد: در حال حاضر پایانه خرید تضمینی تخم‌مرغ از خارج استان، تخم‌مرغ خرید می‌نماید این در حالی است که تولید تخم‌مرغ استان مازاد بوده و باید در راستای حمایت از تولیدکنندگان و تنظیم بازار داخلی استان این خرید از داخل استان صورت و پیگیری شود.

رضا فروزانفر، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند در این جلسه اظهار کرد: در تصمیم‌گیری‌ها باید بخش خصوصی و مردم دیده شوند.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی بیش از ۳۰ همت فروش سالیانه از 4 بخش صنعت طیور است افزود: در حال حاضر 622 واحد مرغداری با 11 و نیم میلیون قطعه جوجه ریزی در استان وجود دارد و سعی در تبیین جایگاه صنعت طیور نموده‌اند.

فروزانفر گفت: رشد بیش‌ازاندازه صنعت طیور به دلیل یارانه‌های اختصاص داده شده در سال‌های گذشته بوده که حال باید هدفمندسازی شود و دستورالعمل‌های متناقض در حوزه صادرات به دلیل ترس از افزایش قیمت‌های داخلی اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی هر نفر سالیانه زیر 20 کیلو مرغ مصرف دارد عنوان نمود: در راستای تعدیل قیمت و رسیدن قیمت تمام مرغ در سبد مخارج خانوارهای استان سالانه حدود 100 هزار تومان با سایر استان‌ها تفاوت داشته که نسبت به سایر هزینه‌ها ناچیز و تأثیرگذار نیست و این در حالی است که برای مرغداران محلی برای تأمین منابع سرمایه مورد نیاز بهسازی فارم‌های آن‌ها به‌منظور ساختارسازی برای صادرات است.

فرورانفر اظهار کرد: در صورت ثبات دستورالعمل‌ها در حوزه صادرات دو کشور عراق و افغانستان برای جذب مازاد صنعت طیور کافی است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سردخانه‌های استان تکمیل است و سردخانه خالی در استان وجود ندارد افزود: دیدگاه‌ها باید نظارتی و دستوری به سمت اقتصادی تلطیف شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر غالب مرغداری‌های استان سنتی بوده و باید زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف ایجاد شود، گفت: قیمت دستوری و غیر کارشناسی در صنعت طیور باعث ضعیف شدن حلقه‌های مختلف تولید شده است و باید برای آن راهکارهای پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به اینکه باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که صنایع با بهسازی و تکمیل زنجیره ارزش به سمت توسعه بازارهای صادراتی حرکت کنند افزود: استدعا می‌شود تمامی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به توسعه پایدار کشور به‌عنوان هدف مشترک متعهد شوند

فروزانفر با تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که سازوکارهای اقتصادی بهینه شوند، بیان کرد: اگر تصمیم‌گیری و تخصیص منابع بر پایه علم محوری، توسعه محوری و عدالت محوری باشد تمامی مشکلات برطرف خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه