ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را تسليت مي‌گوييم

رادیو مجازی اتاق ایران - 17 تیرماه 1403

صمد حسن‌زاده در اختتامیه هشتمین دوره جایزه مدیریت نوآوری و فناوری

اتاق ایران آماده مشارکت در توسعه پروژه‌های دانش‌بنیان و نوآورانه است

رئیس اتاق ایران با اعلام آمادگی اتاق ایران برای مشارکت در توسعه طرح‌های فناورانه، گفت: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در بخش پژوهش و فناوری، امکان ساخت کالاهای با کیفیت و رقابتی در کشور کاهش یافته است.

18 تیر 1403
کد خبر : 70332
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق ایران برای مشارکت در پروژه‌های فناورانه و نوآورانه با هدف ارتقای استفاده از فناوری‌های نو در صنایع کشور، آماده است. 

صمد حسن‌زاده در آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری که به میزبانی اتاق ایران برگزار شد، ادامه داد: اگرچه امکان ساخت کالاهایی در کشور وجود دارد که کیفیت بالا و قیمت رقابتی حتی در سطح جهان داشته باشند؛ اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و فناوری بعضا این مهم محقق نمی‌شود.

او تأکید کرد: باید کنفدراسیون‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان که با ظرفیت‌های کوچک کار می‌کنند، ایجاد شود تا این شرکت‌ها با هم‌افزایی بیشتر بتوانند توانمندی‌های خود را در صنایع معدنی و پتروشیمی و ... بروز دهند.

حسن‌زاده با بیان اینکه ارزش افزوده فراوری‌های محصولات پتروشیمی ایران بین 6 تا 8 برابر است، افزود: این در حالی است که میانگین ارزش افزوده فراوری‌های محصولات پتروشیمی در دنیا 12 برابر و در ژاپن به دلیل استفاده از فناوری‌های پیشرفته 22 برابر است.

او تأکید کرد: اگر از استعدادها و توانمندی‌های کشور به درستی استفاده شده و در مسیر توسعه بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده محصولات مختلف برنامه‌ریزی شود، کشور به ثروت قابل توجهی دست خواهد یافت.

8 ابرچالش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان

سید محسن میرصدری، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه این کمیسیون نقش مهمی در ایجاد صدای واحد در زیست‌بوم دانش‌بنیان دارد، ادامه داد: کمیسیون در فرایند پایش محیط کسب‌وکار به ابرچالش هایی در مسیر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان رسیده است.

او افزود: مهاجرت نیروهای نخبه، تأمین مالی گران‌قیمت برای شرکت‌های دانش‌بنیان، عدم امکان وثیقه گذاری دارایی‌های نامشهود، ارز چند نرخی، محدود بودن بیمه مسئولیت کاربرد تجهیزات دانش‌بنیان، رقابت خصولتی ها با شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی، عدم وجود زیرساخت‌های آزمایشگاهی و صدور گواهی‌نامه‌های انطباق بین‌الملل برای بسیاری از محصولات، از جمله این ابرچالش هاست.

میرصدری با بیان اینکه کمیسیون، برای رفع این ابرچالش ها راهکارهایی در چهار دسته قوانین و مقررات و سیاست‌گذاری، توانمندسازی، شبکه‌سازی و توسعه بازار و صادرات محصولات دانش‌بنیان ارائه کرده است، گفت: تلاش می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند حداکثر استفاده را از قانون جهش تولید دانش‌بنیان ببرند. اما نگرانی از این است که برای اجرای این قانون آیین‌نامه‌هایی تدوین شوند که اجرایی نیستند و یا اینکه اجرای بندهایی از این قانون استمرار نداشته باشد.

او ادامه داد: در تلاش برای به همرسانی شرکت‌های بزرگ و کوچک با هدف عبور از تولید و اقتصاد سنتی هستیم. یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌تواند ما را به محصولات رقابت‌پذیر برساند این است که بتوانیم شرکت‌های کوچک و بزرگ را به هم برسانیم تا نقش دانش در تولید پررنگ شود.

میرصدری با بیان اینکه اتاق ایران شبکه وسیعی از تشکل‌ها و بازرگانان و تجار در اختیار دارد که باید از آن در مواردی مثل تدوین سند دانش‌بنیان شدن اقتصاد استفاده کرد، افزود: کمیسیون همچنین با اتاق‌های مشترک در زمینه تولید فراسرزمینی جلسات متعددی داشته و به نتایج خوبی رسیده است. همچنین در تلاش هستیم شبکه‌ای از نخبگان خارج از کشور را شکل دهیم.

او گفت: در زمینه توسعه صادرات و افزایش فروش نیز یکی از راهکارها تجمیع تقاضا و تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات و رفع موانع صادرات از جمله رفع مشکل عدم وجود زیرساخت‌های آزمایشگاهی است.

میرصدری افزود: اتاق ایران اعلام آمادگی کرده تا هم نقشه راهی برای توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی ارائه کند و هم بستری برای صدور گواهی‌نامه‌های بین‌المللی جهانی و منطقه‌ای فراهم کند تا بتوان کالاهای تولیدی و رقابتی را به نقاط مختلف دنیا صادر کرد.

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با تبیین انواع حمایت‌ها و تسهیلات قابل ارائه، این صندوق را بازوی توانمندی برای توسعه و پیشرفت صنایع و برخورداری از نوآوری و فناوری در آن‌ها دانست. او گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی جایزه مدیریت، نوآوری و فناوری را به رسمیت شناخته و شرکت‌های منتخب را در اولویت دریافت حمایت‌ها قرار می‌دهد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری هم در حاشیه این مراسم با اشاره به توسعه تعامل میان دانش‌بنیان‌ها و صنایع بزرگ به عنوان یک دستاورد مهم زیست‌بوم فناوری و نوآوری، بیان کرد: جریان خوبی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ کشور شکل گرفته است و شاهد پیوند میان نوآوری و فناوری دانش‌بنیان‌ها با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بزرگ صنعت هستیم.

در پایان این مراسم نتایج ارزیابی شرکت‌های حاضر در هشتمین دوره اعلام و به شرکت‌های برتر جوایز اهدا شد. جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با هدف ارائه یک مدل بلوغ برای ارتقای قابلیت‌های فناوری و نوآوری در سازمان‌ها طراحی شده است تا بتوانند با شناخت چالش‌های خود در هر مرحله، گام‌هایی به سوی رقابت‌پذیری پایدار بردارند. طی هفت دوره برگزار شده قبلی، بالغ بر ۳۰۰ سازمان در کشور بر اساس این مدل، ارزیابی شده‌اند.

در همین رابطه