ایام سوگواری اباعبدالله الحسین را تسليت مي‌گوييم

رادیو مجازی اتاق ایران - 18 تیرماه 1403

برای سومین ماه متوالی

فروش خودرو در چین کاهشی شد

فروش خودرو در چین در ماه ژوئن برای سومین ماه متوالی نسبت به سال قبل ۶٫۹ درصد کاهش یافت زیرا مشوق‌های دولتی نتوانستند در روند بهبود اقتصادی،تقاضای مصرف‌کننده را تحریک کنند.

18 تیر 1403
کد خبر : 70347
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

آمارهای انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA) روز دوشنبه نشان دادند که فروش خودروهای سواری درمجموع به ۱٫۷۸ میلیون دستگاه رسیده است و این به آن معنی است که سرعت کاهش فروش از ۲٫۲ درصد کاهش ماه می و ۵٫۸ درصد کاهش ماه آوریل بازهم افزایش‌یافته است.

جنگ قیمت از سال ۲۰۲۳ به افزایش فروش خودروهای چینی در اوایل سال کمک کرد، اما باوجود یارانه‌های جدید دولت برای تجارت خودرو که در ماه آوریل اعلام شد، در ماه‌های اخیر اثرگذاری آن بر فروش خودرو کاهش یافت. در نیمه اول سال، فروش خودرو در چین با ۲٫۹ درصد افزایش به ۹٫۹۳ میلیون دستگاه رسید.

فروش خودروهای معروف به انرژی جدید (NEV) شامل خودروهای کاملاً برقی (EVs) و هیبریدی رکورد ۴۸٫۱ درصد از فروش خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده است.

شرکت BYD غول خودروهای برقی چینی و تازه‌واردانی مانند Nio،Zeekr  و Leapmotor  همه رکوردهای فروش ماهانه ثبت کرده‌اند.

بااین‌همه رشد کلی درفروش خودروهای برقی از ۲۷٫۴ درصد در ماه می به ۹٫۹ درصد کاهش‌یافته است، درحالی‌که فروش خودروهای هیبریدی نسبت به رشد ۶۱٫۱ درصدی ماه قبل ۶۷٫۲ درصد افزایش‌یافته است.

براساس داده‌های جداگانه این انجمن، صادرات خودرو در ژوئن در مقابل افزایش ۲۳ درصدی در ماه می، ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.

بااین‌حال، پس‌ازاینکه اتحادیه اروپا هفته گذشته تعرفه واردات موقت تا ۳۷٫۶ درصد بر خودروهای الکتریکی ساخت چین را تائید کرد، روند صادرات ممکن است ضعیف شود. به گفته کوی دونگشو، دبیر کل CPCA صادرات خودروهای انرژی جدید چین در حال حاضر با فشار موقت مواجه است.

صادرات خودروهای انرژی جدید در ماه ژوئن ۱۲٫۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش‌یافته، اما نسبت به ماه قبل ۱۵٫۲ درصد کاهش‌یافته است. صادرات خودروهای انرژی جدید ۲۱ درصد از کل صادرات خودرو را در ماه گذشته به خود اختصاص داده است که ۳ درصد کمتر از سطح سال گذشته به شمار می‌رود.

در بحبوحه سرکوب اتحادیه اروپا، صادرات خودروهای برقی ساخت چین توسط خودروساز آمریکایی تسلا در ماه مارس تا ژوئن به پایین‌ترین سطح از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ کاهش یافت؛ یعنی زمانی که عملیات کارخانه‌ تسلا در شانگهای در طول قرنطینه ناشی از همه‌گیری کرونا تا حد زیادی به حالت تعلیق درآمد. اروپا بزرگ‌ترین بازار صادراتی خودروهای الکتریکی تسلا است که در کارخانه شانگهای ساخته‌شده‌اند.

از سویی دیگر با تأکید بر ضعف در تقاضای مصرف‌کننده، شاخص هشدار موجودی خودرو که توسط انجمن فروشندگان خودرو چین تهیه‌شده است، با ۸٫۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۶۲٫۳ درصد در ماه ژوئن رسیده است.

موضوعات :
در همین رابطه