شهادت زین‌العابدین، امام سجاد (ع) را تسلیت می‌گوییم

رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

اتاق خرم‌آباد در نشست شورای گفت‌وگوی استان لرستان

مهم‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی اجرای قانون است

محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد با تأکید بر اینکه اجرای قانون، مهم‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی است، نسبت به اقدام سلیقه‌ای به‌ویژه در حوزه مالیات انتقاد کرد و توجه به اصل قانون در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات را خواستار شد.

30 تیر 1403
کد خبر : 70412
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق خرم‌آباد با اشاره به مصوبات شورای گفت‌وگوی استان لرستان، گفت: در جلسه گذشته ۱۰ مصوبه را داشتیم که انجام تحقیقات میدانی در خصوص عوامل تورم یکی از این مصوبات بود و در حال انجام است، تعیین اعضای کارگروه تأمین مالی نیز یکی دیگر از مصوبات جلسه گذشته بود و از مردادماه فعالیت این کارگروه آغاز خواهد شد.

محمد خاکی در نود و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان لرستان، با اشاره به برنامه‌های این مجموعه در راستای تحقق شعار سال، تصریح کرد: اگرچه برنامه‌هایی را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردیم اما تاکنون دستگاهی در این زمینه پاسخی نداده است.

خاکی، بر ایجاد شعبه صرافی ملی در استان تأکید کرد و گفت: شعبه انتخاب شده بانک ملی به دلیل مالکیت اجرایی نشده و انتظار می‌رود این موضوع هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

رئیس اتاق خرم‌آباد، ایجاد تالار بورس منطقه‌ای را از دیگر مصوبات برشمرد و افزود: برای فراهم کردن بخشی از زیرساخت‌ها در اتاق خرم‌آباد اعلام آمادگی کردیم.

خاکی با بیان اینکه مشکلات مالیاتی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالین اقتصادی است، گفت: اگرچه یکی از راه‌های تأمین منابع مالی دولت از طریق دریافت مالیات بوده و ما نیز موافق این موضوع هستیم، اما برخی قوانین و مقررات مالیاتی همچون افزایش درآمدهای مالیاتی به‌خوبی مشخص نشده و باید در مجلس میزان افزایش مالیاتی به‌طور شفاف مشخص شود.

وی اجرای قانون را مهم‌ترین مطالبه فعالان اقتصادی خواند و افزود: کارشناسان مالیاتی گاهی به این قوانین اعتنا نکرده سلیقه‌ای عمل می‌کنند و انتظار می‌رود قانون فصل‌الخطاب شده و رسیدگی به پرونده در مسیر قانونی قرار گیرد.

رئیس اتاق خرم‌آباد با اشاره به اخذ مالیات از صندوق پژوهش و نوآوری استان، تصریح کرد: بر اساس قانون صندوق‌ها معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده هستند، باوجوداین در سال‌های گذشته این مالیات اخذ شده و متولیان مالیاتی این اشتباه را پذیرفته‌اند، ازاین‌رو تقاضا می‌شود شیوه حذف رأی از سوی این مجموعه ابلاغ شود.

خاکی، شیوه باز توزیع مالیات بر ارزش‌افزوده را دیگر دستور کار امروز جلسه عنوان و خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، وصولی هر استان و سهم شهرداری‌ها برای خود آن استان است.

وی ادامه داد: در لرستان به دلیل توسعه‌نیافتگی تاریخی، نه‌تنها مالیات بر ارزش‌افزوده پایینی دارد، بلکه در این حوزه خروجی نیز داشته و ارزش‌افزوده ما در استان‌های دیگر پرداخت می‌شود.

رئیس اتاق خرم‌آباد با بیان اینکه این شیوه توزیع عادلانه نیست، گفت: در تلاش هستیم از ظرفیت نمایندگان مجلس و سران قوا برای اصلاح شیوه بازتوزیع مالیات بر ارزش‌افزوده استفاده کنیم.

ابوطالب شفقت استاندار لرستان نیز در نشست شورای گفت‌وگوی استان، گفت: لرستان سرشار از استعدادهای ناشکفته است و سیستم قانون‌مندی و مجموعه‌های تنظیم‌گری منجر به تضعیف ما شده است.

وی خاطرنشان کرد: دریافت‌های مالیاتی باید سهم‌بندی شود و از هر بخش به‌صورت جداگانه و سهم تعیین شده این مالیات دریافت شود.

استاندار لرستان با تأکید بر جبران عقب‌افتادگی تاریخی این استان، تصریح کرد: تا مردادماه باید دستگاه‌های اجرایی میزان بودجه موردنیاز طرح‌های خود را در جداول سازمان برنامه‌وبودجه تکمیل کنند.

شفقت اظهار کرد: مجموعه رفتارهای اعمال شده همچون مالیات بر ارزش‌افزوده نشان می‌دهد که حتی قانون اساسی را رعایت نمی‌کنیم.

وی افزود: با توجه به شرایط استان و درآمد پایین آن، سهم مناسبی در دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده نداریم؛ ازاین‌رو این موضوع را در سطح کشور با کمک نمایندگان به‌ویژه برای بودجه سال ۱۴۰۴ پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه‌وبودجه موظف هستند طی ۵ روز آینده اطلاعات موردنیاز، برنامه‌های سال آینده و مطالبات کشوری و وزارتی خود را در اختیار نمایندگان مردم در مجلس قرار دهند.

استاندار لرستان اظهار کرد: جلسه کارشناسی در مورد بودجه و اعتبارات استان به تفکیک ردیف‌های مورد انتظار نیز با هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه با نمایندگان برگزار خواهد شد.

شفقت بر نقش مهم نمایندگان مردم در مجلس برای جذب اعتبارات بیش‌تر به استان تأکید کرد و گفت: قطعاً با کمک و همراهی نمایندگان مردم می‌توانیم سهم بیش‌تری از اعتبارات را برای بودجه سال آینده استان جذب کنیم.

وی روند دریافت مالیات و مالیات پژوهشی را دیگر عناوین مطرح شده در شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت برشمرد و تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد مالیات پژوهشی حذف شود.

استاندار افزود: تدوین برنامه‌ای برای ایجاد هماهنگی‌های لازم بین مجریان مالیاتی و مؤدیان مالیاتی نیز انجام خواهد شد ضمن اینکه لرستان جزو استان‌های با کمترین پرونده برای مؤدیان مالیاتی از طرف اداره کل امور مالیاتی است که جای تقدیر دارد.

در همین رابطه