رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

در نشست شورای گفت‌وگوی استان یزد اعلام شد

خط دوم انتقال آب دریا به یزد در روزهای آینده فعال می‌شود

استاندار یزد با اشاره به چالش آب در این استان و تلاش‌های انجام شده برای حل این چالش، گفت: فاز نخست خط دوم انتقال آب دریا به استان یزد ظرف در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد و فشار تنش آبی را کاهش می‌دهد.

31 تیر 1403
کد خبر : 70432
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار یزد، نبود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، نبود تعاونی‌ها و چالش آب را بزرگ‌ترین مشکلات استان یزد در آغاز به کار دولت سیزدهم دانست و گفت: علی‌رغم اجرای پروژه انتقال آب به استان، کیفیت آب شرب مردم بسیار نامناسب بود و اکثر شهرستان‌ها با چالش آب مواجه بودند.

مهران فاطمی در نود و سومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد، افزود: اختصاص نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت چادرملو به اجرای ۲ خط پدافندی و اتصال آن به اصلی‌ترین مخزن آب شهر یزد از اولین تصمیمات دولت سیزدهم در راستای رفع مشکل آب مردم استان بود.

استاندار یزد اجرای خط پدافندی انتقال آب به یزد را از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در راستای حل چالش آب استان دانست و خاطرنشان کرد: از خط اول انتقال آب دریا به استان یزد، 30 کیلومتر خط با سرمایه‌گذاری 750 میلیارد تومان اجرا شد.

وی با اشاره به تصویب پروژه خط دوم انتقال آب خلیج‌فارس از محل معادن در سفر رئیس‌جمهور به استان گفت: عملیات اجرایی این پروژه به طول 730 کیلومتر و با اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آغاز و در حال حاضر آب‌شیرین‌کن دوم این مجموعه احداث و 30 کیلومتر خط اجرا شده است.

فاطمی از بهره‌برداری فاز اول خط دوم انتقال آب دریا به استان ظرف در روزهای آینده خبر داد و افزود: با اجرای این فاز تا سقف 20 میلیون مترمکعب آب به مخزن فدک و شبکه آب استان اضافه و مابقی تعهد 100 میلیون مترمکعبی آب ظرف سه سال انجام می‌شود.

کاهش تورم در استان یزد

استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه تورم امروز استان محصول عملکرد ۲۴ ماه گذشته است، یادآور شد: در پرتو برنامه‌ریزی‌های انجام شده تورم نقطه‌به‌نقطه استان از ۷۲ درصد به ۲۹ درصد، تورم سالیانه از ۵۶ درصد به ۴۳ درصد و تورم ماهیانه از ۶.۸ درصد به ۲.۸ رسیده است.

وی پرهیز از دعواهای سیاسی و جناحی را از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب خدمت شهید رئیسی دانست و گفت: بدون تردید انسجام، همدلی، هم‌زبانی، درک مشترک، سخت‌کوشی، پاک‌دستی و میدان دادن به جوانان و حفظ حرمت پیش‌کسوتان باعث پیشرفت و آبادی یزد خواهد شد.

تشریح عملکرد اتاق یزد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد با بیان اینکه در نیمه اول سال 1402 رتبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در کشور پانزدهم بود که در نیمه دوم این سال به رتبه ششم رسیدیم، گفت: شاخص‌هایی که برای رتبه‌بندی شوراهای گفت‌وگو در نظر گرفته می‌شود مواردی همچون برگزاری منظم جلسات، تحقق مصوبات شورای گفت‌وگو، برگزاری جلسات تخصصی و کارشناسی، تنظیم منظم صورت‌جلسات، بارگذاری مرتب اخبار شورا در سایت اطلاع‌رسانی، حضور افراد و مدیران دولتی و ...است که در این زمینه باید از مدیران استان خصوصاً استاندار بابت حمایت‌ها و حضور مستمر از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قدردانی کرد.

مجتبی دستمالچیان افزود: اتاق یزد در سال 1402 تعداد 532 گواهی مبدأ به ارزش 346 میلیون دلار صادر شده است. همچنین در سال گذشته کمیسیون‌های تخصصی اتاق یزد هم جلسات منظمی برای بررسی موضوعات مختلف برگزار کرده‌اند که کمیسیون کار و سرمایه 7 جلسه، کمیسیون بازرگانی و داخلی 6 جلسه، کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات 6 جلسه، کمیسیون معدن 6 جلسه کمیسیون، کمیسیون انرژی 6 جلسه، کمیسیون آپفن 6 جلسه، کمیسیون کشاورزی 4 جلسه کمیسیون گردشگری 4 جلسه و کمیسیون صنعت 5 جلسه نشست داشته‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد، تصریح کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال گذشته 13 نشست با حضور برخی از وزرا و معاونان وزیر برگزار کرده است. 23 جلسه کارشناسی نیز توسط اتاق بازرگانی در سال 1402 برگزار شد. همچنین اتاق بازرگانی در سال گذشته 76 دوره آموزشی در موضوعات مختلف همچون تربیت کارشناس صادرات، دوره‌های تخصصی مالی و مالیاتی، دوره‌های صنعت و کسب‌وکار، دوره‌های تخصصی تجارت داخلی و تجارت بین‌الملل و تربیت کارشناس تخصصی گمرک به مدت 445 ساعت و 40800 نفر ساعت برگزار کرده است. به‌طورکلی عملکرد کمیسیون آموزش اتاق یزد بسیار موفق بوده است.

دستمالچیان در تشریح اهم فعالیت‌های اتاق یزد در حوزه بین‌المللی گفت: در خصوص توسعه روابط بین‌الملل بخش خصوصی یزد، 5 رویداد بین‌المللی توسط اتاق بازرگانی برگزار شد و اقداماتی همچون میزبانی از سفیر مجارستان، میزبانی از هیئت تجاری 12 نفره سوریه، میزبانی از سفیر ایران در سنگاپور، میزبانی از هیئت تجاری 22 نفره از کویته پاکستان، میزبانی از شهردارانی از مجارستان و ارمنستان، میزبانی از هیئت تجاری فرهنگی 38 نفره چین در موضوع سرمایه‌گذاری و برگزاری نشست سفرای عضو اجلاس اکو و ACD در یزد انجام شده است. همچنین اتاق بازرگانی با اعزام هیئت به نمایشگاه دبی، اعزام هیئت تجاری به امارات و قطر، مشارکت در نمایشگاه گردشگری تهران و ژاپن و تهیه تقویم حضور استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی با اخذ پاویون در این نمایشگاه‌ها تلاش داشته تا ارتباطات بین‌المللی فعالان اقتصادی استان را توسعه دهد.

وی اظهار کرد: اتاق یزد در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز اقدامات گوناگونی همچون کلنگ‌زنی ساخت مدرسه مهارتی اتاق یزد، تهیه و توزیع 1800 بسته کمک معیشتی برای نیازمندان استان در ماه مبارک رمضان، کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، حمایت از برگزاری نمایشگاه گردشگری، حمایت از جشن کارگران، حمایت از ساخت فیلم، حمایت از نشست فعالین بوم گردی و برگزاری روز معلم را انجام داده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد بیان داشت: در حوزه صدور و تمدید کارت بازرگانی نیز شاهد رشد قابل‌توجهی بوده‌ایم به‌طوری‌که در پایان سال 1401 تعداد 1189 کارت بازرگانی صادر شده بود که این رقم در پایان سال 1402 به 1261 کارت رسید و تا به امروز نیز 1335 کارت بازرگانی در یزد صادر شده است.

وی با تأکید بر اینکه اتاق یزد علی‌رغم همه تلاش‌ها باید حرکتی سریع‌تر به سمت ارتقای عملکردی داشته باشد، گفت: مجموعه اتاق یزد پذیرای انتقادها و پیشنهادهای همه فعالان اقتصادی و آحاد جامعه است تا بتواند خدمت بیشتر و بهتری به استان داشته باشد.

موضوعات :
در همین رابطه