رادیو مجازی اتاق ایران - 24 تیر 1403

تا سال 2025 میلادی

سهم منابع تجدیدپذیر در تأمین برق جهان 5 واحد درصد بیشتر می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی ‌کرده است که سهم منابع تجدید پذیر در تأمین برق جهانی از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت.

02 مرداد 1403
کد خبر : 70462
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

براساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای برق با سریع‌ترین نرخ خود در ۱۷ سال اخیر افزایش می‌یابد که این جهش ناشی از رشد اقتصادی قوی، موج گرمای شدید و افزایش جذب فناوری‌های مبتنی بر برق مانند خودروهای الکتریکی و پمپ‌های حرارتی است. هم‌زمان، انرژی‌های تجدید پذیر هم به صعود سریع خود ادامه می‌دهند و نرخ استفاده از صفحات خورشیدی در مسیر ثبت رکوردهای جدید قرارگرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین به‌روزرسانی خود، انتظار دارد تقاضای جهانی برق در سال جاری حدود ۴ درصد رشد کند که نسبت به ۲٫۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش قابل‌توجهی به شمار می‌رود. این بالاترین نرخ رشد سالانه از سال ۲۰۰۷ تاکنون به‌استثنای بازگشت‌های استثنایی که جهان پس از بحران مالی جهانی و همه‌گیری کرونا شاهد آن بود، به شمار می‌رود.

در این گزارش جدید آمده است که افزایش شدید مصرف و تقاضای جهانی برق احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ با رشد حدود ۴ درصدی دیگری ادامه خواهد داشت.

توسعه منابع تجدید پذیر

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد منابع تجدید پذیر برق در سال جاری و سال آینده به‌سرعت گسترش یابد و سهم آن‌ها از عرضه جهانی برق از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که میزان برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۵ برای اولین بار از مقدار زغال‌سنگ فراتر رود.

علاوه بر این، این گزارش انتظار دارد که صفحات خورشیدی به‌تنهایی تقریباً نیمی از رشد تقاضای جهانی برق را بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ برآورده کند، و درمجموع انرژی خورشیدی و بادی سه‌چهارم این رشد را برآورده خواهند کرد. علیرغم افزایش شدید انرژی‌های تجدید پذیر، تولید برق جهانی از زغال‌سنگ به دلیل رشد شدید تقاضا، به‌ویژه در چین و هند، احتمالاً امسال کاهش نخواهد یافت.

کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی، گفت که این دلگرم‌کننده است که شاهد ادامه افزایش سهم انرژی پاک در تولید ترکیبی برق باشیم، اما این امر باید با سرعت بسیار بیشتری برای دستیابی به اهداف بین‌المللی انرژی و اقلیمی اتفاق بیفتد.

افزایش تقاضا در هند و چین

برخی از اقتصادهای بزرگ جهان افزایش شدیدی را در مصرف برق ثبت کرده‌اند. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تقاضای برق در هند در سال جاری به دلیل فعالیت اقتصادی قوی و امواج گرمای قدرتمند، ۸ درصد افزایش یابد.

چین همچنین شاهد رشد قابل‌توجه تقاضای بیش از ۶ درصدی درنتیجه فعالیت قوی در صنایع خدماتی و بخش‌های مختلف صنعتی، ازجمله تولید فناوری‌های انرژی پاک خواهد بود.

احیای تقاضا در آمریکا

پس از کاهش در سال ۲۰۲۳ به دلیل شرایط اقلیمی معتدل، تقاضای برق در آمریکا احتمالاً در سال جاری ۳ درصد در بحبوحه رشد اقتصادی ثابت، افزایش تقاضا برای سرمایش و گسترش بخش مراکز داده افزایش خواهد یافت.

در مقابل، اتحادیه اروپا پس از دو سال متوالی انقباض در بحبوحه اثرات بحران انرژی، با پیش‌بینی رشد ۱٫۷ درصدی، شاهد بهبود معتدل‌تری در تقاضای برق خواهد بود.

در بسیاری از نقاط جهان، استفاده روزافزون از تهویه مطبوع به‌عنوان یک محرک مهم برای تقاضای برق باقی خواهد ماند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که در نیمه اول سال ۲۰۲۴ چندین منطقه با موج گرمای شدید مواجه شدند که تقاضا را افزایش و سیستم‌های برق را تحت‌فشار قرارداد. ساداموری گفت که رشد تقاضای برق جهانی در سال جاری و سال آینده یکی از سریع‌ترین رشدها در دو دهه گذشته خواهد بود و نقش رو به رشد برق در اقتصاد جهان و همچنین تأثیر امواج گرمای شدید را برجسته خواهد کرد.

موضوعات :
در همین رابطه