دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا، برنامههای خود را برای اعمال تعرفههای تهاجمی بر واردات سه تریلیون دلاری از ایالاتمتحده، از جمله مالیات ۱۰ تا ۲۰ درصدی بر همه کالاهای خارجی و مالیات ۶۰ درصدی بر واردات از چین، تشریح کرده است.
ترامپ در سخنانی طی کمپین انتخاباتی خود در ماه سپتامبر تهدید کرد که بر روی هر خودرویی که از مکزیک وارد ایالاتمتحده میشود تعرفه ۱۰۰ درصدی اعمال خواهد کرد و افزود که به سازندگان مستقر در ایالاتمتحده با اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه پاداش خواهد داد.
او گفته است تولیدکننده تجهیزات کشاورزی جان دیر در صورتی که به برنامههای خود برای انتقال تولید به مکزیک ادامه دهد، ۲۰۰ درصد مالیات بر واردات آن به ایالاتمتحده اعمال خواهد کرد.
رئیسجمهور سابق آمریکا گفته است که این تعرفهها برای محافظت از مشاغل طبقه کارگر و سرکوب چیزی است که او آن را اقدامات ناعادلانه از سوی شرکای تجاری ایالاتمتحده میداند، به ویژه آنهایی مانند چین و اتحادیه اروپا که واشنگتن با آنها کسری تجاری دوجانبه زیادی دارد.
ترامپ در دوره اول ریاستجمهوری خود، دوره تنشهای تجاری بالا با پکن نظارت داشت که ناشی از تعرفههای گمرکی بر کالاهای ساخت چین بود.
با این حال، تعرفهها همچنان از حمایت احزاب سیاسی برخوردار هستند و نگرانی آنها این است که از بین رفتن موانع تجاری بینالمللی میتواند عواقب اقتصادی و اجتماعی داشته باشد. دولت جو بایدن، رئیسجمهور کنونی ایالاتمتحده بسیاری از تعرفههای مربوط به دوران ترامپ را بر جای گذاشته است.
بر اساس گزارش رسانهها، بودجه جمعآوری شده توسط آخرین طرح تعرفهای ترامپ که تریلیونها دلار تخمین زده میشود، میتواند به جبران هزینههای کاهش گسترده مالیات شرکتها کمک کند.
نظرسنجیها در آستانه انتخابات پنجم نوامبر بسیار فشرده باقی مانده است، در حالی که ترامپ و هریس در چندین ایالت کلیدی که میتوانند تأثیر زیادی بر نتیجه رأی بگذارند، عملاً برابر هستند.
تحلیلگران میگویند در صورتی که ترامپ برنده شود، چشمانداز بازار اقتصادی و مالی به شدت و توالی سیاستها و میزانی که ترامپ اقدامات تجاری تهاجمی را دنبال کند، بستگی دارد.
بسیاری از اقتصاددانان مخالف طرح تعرفه هستند و معتقدند که محتملترین نتیجه افزایش قیمت برای مصرفکنندگان خواهد بود و پیشبینی میشود که اگر با حمایت مالی دیگری همراه نباشند، آنها بر رشد ایالاتمتحده و رشد جهانی تأثیر منفی خواهند گذاشت.
تحلیلگران بی سی ای در یادداشتی بیان کردند که مسئله زمانبندی است. اگر فشار مالی همزمان با تعرفههای اصلی ارائه شود، ممکن است اثر خالص برای رشد مثبت باشد.