رادیو مجازی اتاق ایران - 3 مرداد 1403

ضحف تولید صنعتی در قاره سبز

تولید در فرانسه و آلمان همچنان راکد است

ضعف تولید در مرکز صنعتی اروپا در ماه جولای بیشتر شد و بدترین ترس رهبران اتحادیه اروپا که نگران مسیر اشتباه اقتصاد این بلوک هستند را تأیید کرد.

05 مرداد 1403
کد خبر : 70483
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شرکت S&P Global اعلام کرد که شاخص مدیران خرید، PMI، بخش تولید منطقه یورو که یک شاخص دقیق برای سنجش فعالیت در این بخش است، در ماه جاری سقوط کرده است، زیرا تولید در آلمان و فرانسه، دو قطب اصلی تولید در منطقه به سمت انقباض بیشتر رفته است.

شاخص PMI تولیدی منطقه یورو از ۴۵٫۸ به ۴۵٫۶ کاهش یافت که پایین‌ترین رقم طی ۷ ماه گذشته است و انتظارات برای افزایش اندک به ۴۶ را ناامید کرد. در آلمان این شاخص به ۴۲٫۶ رسید که پایین‌ترین رقم در سه ماه اخیر است، درحالی‌که در فرانسه برای دومین ماه متوالی به ۴۴٫۱ سقوط کرد. هر عددی زیر ۵۰ قلمرو انقباضی به شمار می‌رود.

شاخص PMI ترکیبی، که شامل خدمات می‌شود، باوجود کندی از ماه ژوئن، کمی بالای ۵۰ باقی ماند. به گفته اقتصاددانان در بانک تجاری هامبورگ به نظر می‌رسد این‌یک مشکل جدی است. اقتصاد آلمان دوباره به قلمرو انقباضی سقوط کرده و با کاهش شدید و چشمگیر تولید روبه‌رو شده است. امید به اینکه این بخش بتواند از یک فضای اقتصادی بهتر جهانی بهره‌مند شود، در حال از بین رفتن است.

صنعت اروپا و پیش از آن آلمان، با افزایش قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین آسیب دید. این بلوک وضعیت اضطراری فوری را بهتر از حد انتظار مدیریت کرد و جایگزین‌هایی برای گاز روسیه پیدا کرد. واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا یکی از این جایگزین‌ها بود. اما حتی با بازگشت مجموع اقتصاد منطقه یورو به محدوده رشد، امید به بهبود سریع صنعت اروپا از بین رفته است.

شاخص تولید صنعتی مرکز آمار اتحادیه اروپا برای منطقه یورو پایین‌تر از سطح سال ۲۰۲۱ باقی‌مانده است و روندی کاهشی دارد. سیاست‌گذاران اروپایی هم شروع به درک این موضوع کرده‌اند که چرخشی که انتظار داشتند محقق نمی‌شود.

اولی رن، رئیس بانک فنلاند روز جمعه در یک پست وبلاگی نوشت که توسعه اقتصادی منطقه یورو به‌طور فزاینده‌ای بر خدمات استوار است. از سوی دیگر وضعیت صنعت تیره‌وتار است و هیچ نشانی از افزایش وجود ندارد. او افزود که زمان آن فرارسیدهاست که بررسی کنیم که آیا ماهیت رکود فعلی در تولید آن‌طور که فرض می‌شود موقت و دوره‌ای است یا نه.

در همین رابطه