رادیو مجازی اتاق ایران - 6 مرداد 1403

رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان

امروز ازنظر زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است

رهبر معظم انقلاب، در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، توصیه‌هایی به دولت چهاردهم داشتند که مهم‌ترین آن ازنظر زمانی، رسیدگی به معیشت مردم و اقدامات اقتصادی بود.

07 مرداد 1403
کد خبر : 70500
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز طی مراسمی حکم ریاست جمهوری مسعود پزشکیان را به‌عنوان نهمین رئیس‌جمهور و رئیس دولت چهاردهم تنفیذ کردند.

 در این مراسم رهبر معظم انقلاب توصیه‌های مهمی به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری و دولت چهاردهم داشتند و اولویت را ازنظر زمانی با مسائل اقتصادی عنوان کردند. اهم توصیه‌های رهبر انقلاب به این شرح است:

سیاست خارجی

- انگیزه مخالفت و دشمنی با برخی کشورها مثلاً با کشورهای اروپایی‌ام که آنها را در اولویت‌های روابط خارجی‌مان ذکر نکرده‌ام، نداریم؛ علتش این است که این کشورها این چندساله با ما خوب رفتار نکرده‌اند.

-در قضیه‌های تحریم و نفت و سایر قضایا یا در عنوانی جعلی مانند حقوق بشر بدرفتار کرده‌اند؛ اگر این رفتارها را نداشته باشند، آن‌ها هم جزو اولویت‌های ما خواهند بود.

- یکی از اولویت‌ها ارتباط مستحکم با کشورهایی است که در این سال‌ها به ما کمک کردند چه در سازمان ملل چه در غیرازآن و میدان عمل و همکاری‌های اقتصادی از ما حمایت کردند، ما باید قدرشناسی کنیم و ارتباطمان با این‌ها را مستحکم کنیم.

- در حوزه سیاست خارجی در مقابل امواج و حوادث جهانی و منطقه‌ای برخورد کشور، برخورد فعال و اثرگذار باشد نه منفعل.

- با مسائل علمی مهم در دنیا فعال برخورد کنید اثرگذار برخورد کنید.

- غفلت و تغافل ازآنچه در دنیا پیش می‌آید جایز نیست؛ هر اتفاقی در دنیا پیش می‌آید، ما موضعی در قبال آن داریم باید صریح، روشن و باقدرت و متانت ابراز کنیم.

- دولت سیزدهم دراین‌باره تلاش خوبی داشت خدا رحمت کند شهید خدمت مرحوم امیرعبداللهیان، دیپلمات و مذاکره‌کننده خیلی خوبی بود که این تلاش باید ادامه یابد.

- یکی از اولویت‌های ما، همسایگان ما هستند ازجمله امتیازات کشور، وجود همسایگان متعدد است که به حدود ۱۴ کشور می‌رسد و باید روی روابط با آنها کار کنیم.

- ارتباط با کشورهای آفریقا و آسیا که میدان دیپلماسی ما را گسترش می‌دهند، جزو اولویت‌ها ما هستند.

- توصیه دیگر من، قدرشناسی توان داخل کشور و تکیه‌بر آن است؛ مخاطب این مسئله، مسئولانی هستند که زمام اجراییات کشور را در اختیار می‌گیرند.

- «ما می‌توانیم» یک شعار همیشگی باقی بماند.

- این حرف به معنای عدم استفاده از امکانات خارجی نیست نه‌تنها از دوستانمان بلکه حتی گاهی دشمنان ما حرکتی می‌زنند که به سود ماست و از آن‌هم باید استفاده کنیم.

سیاست داخلی

- هیچ مسئله داخلی را متوقف و آویزان به یک مسئله خارجی نباید کرد.

- هر کاری که در سطح دنیا می‌توانید، عزت‌مندانه انجام دهید اما از توان و ابتکارات داخلی غفلت نشود.

- یکی دیگر از توصیه‌های دیگر من مربوط به فضای عمومی ناشی از احساسات زمان انتخابات است که مخاطب این توصیه، آحاد مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی‌اند.

- نباید به وسوسه‌های دوقطبی سازی اعتنا کرد و ترتیب اثر داد، این توصیه مؤکد بنده است.

- نباید احساساتی که در دوره انتخابات افراد را وادار به مجادله با یکدیگر می‌کرد، ادامه پیدا کند.

- نسبت به مسائل فرهنگی اجتماعی بسیار حساسم و شاید بیش از همه‌چیز اهمیت دارد لکن امروز ازنظر زمانی، اولویت با مسائل اقتصادی است.

- تحرک اقتصادی حساب شده پیگیر مورد نیاز است؛ در دولت قبل کارهای باارزشی انجام شده که باید ادامه یابد.

- هم اقتصاد کلان مانند ارزش پول ملی، تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب‌وکار توجه شود هم بهبود وضع معیشت مردم که کوتاه‌مدت باید کارهایی انجام شود.

- تعامل ارکان کشور؛ بدون این نمی‌شود کار مجلس باید به دولت کمک کند، دولت روی حساسیت‌های مجلس حساب کند، قوه قضاییه در هر نقطه مورد نیاز حضور فعال داشته باشد، نیروهای مسلح در هر جایی که دولت و مردم نیاز دارند نقش‌آفرینی کنند.

- جلسات سران قوا فرصت بسیار خوبی است من توصیه می‌کنم؛ به رؤسای جمهور قبلی و رؤسای قوا توصیه کرده بودم، این جلسات سران سه قوه را جدی بگیرند و تجربه ماست.

- شهید رئیسی رضوان‌الله تعالی علیه اهل کار جهادی بود و شب و روز نمی‌شناخت و دنبال آفرین و احسنت برای کارهایی که می‌کرد نبود؛ به معنای واقعی کلمه کار و تلاش می‌کرد؛ خیلی‌ها هم متوجه این اقدامات و فعالیت‌ها نمی‌شدند و کارهایی نبود که جلوی چشم مردم باشد.

- کار جهادی و حضور در میدان و کار مجاهدانه و اجتناب از «کنترل از راه دور»؛ اینکه بخواهد مدیری از راه دور کارها را کنترل کند، نمی‌شود، باید به دل کار برود.

- با روحیه جهادی می‌شود کوه‌های مشکل را از جا کند؛ کار جهادی یعنی خستگی‌ناپذیر، بی‌مزد و بی‌منت کار کردن و هدف را انجام وظیفه انسانی و خدایی قرار دادن.

- خیلی‌ها ظاهر قانونی را رعایت می‌کنند اما کار پیش نمی‌رود آقای رئیس‌جمهور محترم چند روز قبل درباره اینکه برخی از بخش‌های اداری ما آدمی نشسته، اما محصول کار او از صبح تا شب قابل‌توجه و به‌دردبخور نیست با من صحبت می‌کرد که حرف درستی است.

- دفاع مقدس ۸ ساله ما با کار جهادی پیش رفت؛ مقابله با توطئه‌های پیچیده دشمن در این ۳۰ سال با کار جهادی خنثی شد.

- در کنار فرصت‌های انسانی، ثروت‌های طبیعی و مادی هم هست که فراوان است؛ این ثروت‌های طبیعی بیش از آن مقداری است که تاکنون از آن بهره گرفته‌ایم؛ می‌توانیم کارهای بزرگی را به اتکای این منابع انسانی انجام دهیم اما شرطش داشتن همت بلند است و کارها را به جد دنبال کنیم و رئیس‌جمهور همکاران خوبی برای خود انتخاب کند.

- کشور ما کشور بزرگی است ملت ما ملت بزرگی است؛ در میان ملت ما کسانی که صاحب فکر و ابتکار و تجربه و آرای جدیدند، بی‌شمارند؛ این یک ثروت عظیم ملی است و باید استفاده کرد.

- رئیس‌جمهور و دولت محترم ان‌شاءالله با مردم برای مردم و در میان مردم از این ظرفیت عظیم مردمی استفاده کنند و برای رسیدن به اهداف خود بهره بگیرند.

در همین رابطه