رادیو مجازی اتاق ایران - 9 مرداد 1403

با وجود افت غافلگیرکننده اقتصاد آلمان

رشد اقتصادی منطقه یورو از پیش‌بینی‌ها عبور کرد

اقتصاد منطقه یورو در سه‌ماهه دوم 2024 بیش‌ازحد انتظار رشد کرد؛ زیرا توسعه انعطاف‌پذیر در کشورهای کلیدی به این منطقه اجازه داد تا از تبعات انقباض غافلگیرکننده آلمان خودداری کند.

10 مرداد 1403
کد خبر : 70521
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماه منتهی به ژوئن ۰٫۳ درصد افزایش یافت و همان سرعتی را که در ابتدای سال داشت حفظ کرد. این رقم از میانگین پیش‌بینی ۰٫۲ درصدی اقتصاددانان فراتر رفت، زیرا فرانسه و اسپانیا فراتر از پیش‌بینی‌ها رفتند، رشد ایتالیا ادامه یافت و توانست افت ۰٫۱ درصدی آلمان را جبران کند.

یک گزارش جداگانه در اسپانیا نشان داد که تورم در این کشور بسیار بیشتر از حد انتظار کاهش‌یافته و به ۲٫۹ درصد در ماه جولای رسیده است که ناشی از کاهش قیمت انرژی و مواد غذایی بوده است.

نتایج رشد نابرابر در سراسر منطقه یورو نشان‌دهنده چالشی است که سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا با آن روبرو هستند، زیرا آن‌ها در ماه سپتامبر باید در مورد اینکه آیا اقتصاد منطقه یورو به‌اندازه کافی شکننده به نظر می‌رسد تا یک کاهش دیگر نرخ بهره را توجیه کند، تصمیم‌گیری کنند.

بانک مرکزی اروپا در اوایل این ماه هشدار داد که توسعه اقتصادی در سال ۲۰۲۴ متوقف می‌شود و اقتصاد این منطقه در برابر هرگونه ضعف جهانی یا تشدید تنش‌های تجاری آسیب‌پذیر است. این به آن معنی است که وضعیت کلی منطقه یورو ضعیف‌تر از آن چیزی است که مقامات در آخرین دور پیش‌بینی خود در ژوئن پیش‌بینی می‌کردند.

ایرلند که اقتصاد آن به دلیل نقشش به‌عنوان یک‌پایه مالیاتی اروپایی برای شرکت‌های چندملیتی، گاهی بر نتیجه کلی رشد اقتصادی منطقه یورو تأثیر می‌گذارد، قوی‌ترین رشد را در بین کشورهای دیگر منطقه ارزی در طول سه‌ماهه نشان داده است. تولید ناخالص داخلی در این کشور ۱٫۲ درصد افزایش‌یافته است.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نتیجه تورم کلی برای منطقه یورو در ماه جولای در سطح ۲٫۵ درصد ثابت بماند، که هنوز به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا است.

به گفته آژانس آمار فدرال، اقتصاد آلمان به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در تجهیزات و ساخت‌وساز کاهش‌یافته است و اقتصاددانان امید چندانی به بهبود آن در سه‌ماهه سوم ندارند. شاخص‌ مدیران خرید آلمان در ماه ژوئیه نشان داد که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا سه‌ماهه سوم را در شرایط ضعیف‌تری آغاز کرده است، زیرا ضعف در بخش تولید تداوم‌یافته است.

در فرانسه، تولید ناخالص داخلی در سه ماه منتهی به ژوئن ۰٫۳ درصد افزایش یافت، درحالی‌که اقتصاد اسپانیا ۰٫۸ درصد رشد کرد. هردوی این نتایج با نتایج سه‌ماهه اول مطابقت دارند و از میانگین پیش‌بینی اقتصاددانان در  بلومبرگ فراتر رفته است.

طبق گزارش مرکز آمار اسپانیا، این کشور هم مانند فرانسه از تجارت خالص سود برده است؛ اما برخلاف همسایه بزرگ‌تر خود، در طول سه‌ماهه گذشته شاهد تقاضای داخلی قوی بوده است. اقتصاد اسپانیا در سه‌ماهه اخیر به دلیل اشتغال قوی از همتایان خود در منطقه یورو پیشی گرفته است. بلاتکلیفی سیاسی در آنجا تاکنون بر اعتماد مصرف‌کننده تأثیری نداشته است.

در ایتالیا، نتیجه رشد با میانگین پیش‌بینی اقتصاددانان مطابقت داشت. تولید خدمات در طول سه‌ماهه حفظ شد، درحالی‌که رشد صنعت و تجارت متوقف شد. براساس برآوردهای بانک مرکزی ایتالیا اقتصاد این کشور در سال جاری ۰٫۹ درصد رشد خواهد کرد، اگرچه دولت همچنان امیدوار است که به نتیجه ۱ درصدی دست پیدا کند.

در همین رابطه