رادیو مجازی اتاق ایران - 10 مرداد 1403

اتاق ایران آنلاین گزارش می‌دهد

واکنش بازارها به ترور اسماعیل هنیه در تهران

گشایش امروز بازارها چند ساعت بعد از انتشار خبر ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، با واکنش‌های هیجانی روبرو بود. بورس تهران با افت شدید قیمت مواجه شد و بازار غیررسمی ارز، جهش قیمت‌ها را تجربه کرد.

10 مرداد 1403
کد خبر : 70526
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

 صبح امروز، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان او، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنها در تهران خبر داد. این خبر بلافاصله به سرخط خبری رسانه‌های جهان تبدیل شد.

از زمان شروع وحشی‌گری‌های اسرائیل در حمله به باریکه غزه، چندین بار تنش میان ایران و اسرائیل اوج گرفته که نقطه عطف آن حمله موشکی و پهپادی وعده صادق به خاک اسرائیل بود. در همه این تنش‌ها بازارها با واکنش هیجانی و سریع مواجه بودند. این بار ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس آن‌هم در شرایطی که به‌عنوان میهمان دیپلماتیک مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران، در تهران حضور داشت، به عاملی برای واکنش بازارها تبدیل شده و تغییرات قیمتی بزرگی رقم زده است.

در بورس تهران، رنگ غالب بازار قرمز است و نمادهای بسیاری به صف فروش رسیده‌اند. در لحظه تنظیم این گزارش، شاخص کل بورس بیش از 45 هزار واحد معادل 2.13 درصد افت کرد و به 2 میلیون و 75 هزار و 363 واحد رسید. نمادهای فولاد، فملی، شپنا، تاپیکو و وبملت، بیشترین تأثیر را بر کاهش شاخص کل بورس داشتند.

در بازار سرمایه، انتظار می‌رسد از اواخر جلسه معاملاتی امروز با گشایش معاملات صندوق‌های مبتنی بر طلا، رشد قیمت قابل‌توجهی در این صندوق‌ها تجربه شود؛ اما ازآنجایی‌که این واکنش بازار بسیار هیجانی است، پیروی معامله گران با این هیجان می‌تواند ریسک معاملاتی آنها را افزایش دهد.

در بازار ارز، از همان ابتدا روند صعودی قیمت آغاز شد و هم‌زمان قیمت تتر نیز که قبل از بازار فیزیکی وارد روند صعودی شده بود، بیش‌ازپیش افزایش یافت. هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی، در لحظه تنظیم این گزارش به 60 هزار و 600 تومان رسید که 1.76 درصد بالاتر از آخرین قیمت روز قبل است.

بازار طلا نیز به‌واسطه اثرپذیری مستقیم از بازار ارز، مترصد افزایش قیمت است و در زمان گشایش بازار، یقیناً قیمت انواع سکه و طلا با رشد قیمت مواجه خواهد شد.

در روز گذشته، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به 41 میلیون و 850 هزار تومان رسیده بود که با وضعیت فعلی رشد نرخ ارز، انتظار می‌رود در زمان گشایش بازار طلا، قیمت سکه حدود یک‌میلیون تومان افزایش پیدا کند و به مرز 43 میلیون تومان برسد.

در همین رابطه