رادیو مجازی اتاق ایران - 10 مرداد 1403

در همایش تجاری ایران و برزیل مطرح شد

اقتصاد ایران و برزیل ظرفیت‌های بالایی برای توسعه تجارت دارند

رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و برزیل گفت: باید از ظرفیت‌های اقتصاد ایران در حوزه تولیدات پزشکی، انرژی‌، پتروشیمی، معدنی، صنایع غذایی و کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی بر ای توسعه همکاری با برزیل استفاده کرد.

10 مرداد 1403
کد خبر : 70531
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و برزیل با حضور رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران، معاون رئیس‌جمهور برزیل، معاون وزیر در بخش توسعه تجارت، علوم و فناوری، نوآوری و فرهنگ برزیل، سفیر برزیل در تهران، رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

صمد حسن‌زاده در همایش تجاری که با حضور ژرالدو آلکمین، معاون رئیس‌جمهور برزیل برگزار شد، ضمن اشاره به مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، گفت: ایران علاقمند به توسعه روابط اقتصادی خود با کشورهای دوست و همسایه است و دولت تلاش می‌کند فعالان اقتصادی بتوانند از مزایایی این ارتباط و روابط اقتصادی بهره‌مند شوند.

رئیس اتاق ایران افزود: اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌هایی دارد و امیدواریم تجار و فعالان اقتصادی برای بهره‌گرفتن از این ظرفیت‌ها برنامه و همکاری منسجمی داشته باشند.

او با اشاره به روابط تجاری ایران و برزیل تصریح کرد: نبود توافقنامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی میان ایران و برزیل، از مهم‌ترین مانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور بوده که امیدواریم در این دوره این مانع برطرف شود.

رئیس اتاق ایران با شاره به زمینه‌های متعدد همکاری اقتصادی، اظهار کرد: ایران در حوزه تولیدات پزشکی و دارویی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت، گاز و پتروشیمی، معدنی، صنایع خودرو، صنایع غذایی و کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی، زمینه‌های مناسبی برای همکاری‌های مشترک دارد و تقویت این همکاری‌ها نیاز به توسعه روابط دوجانبه دارد.

او تاکید کرد: اتاق ایران آمادگی لازم برای توسعه همکاری با کشورهای دنیا را دارد و امیدواریم در توسعه همکاری با برزیل گام‌های خوبی برداشته شود.

معدن زمینه مناسبی برای همکاری است

در ادامه محمدرضا بهرامن، نایب رئیس اتاق ایران از ظرفیت معدن در ایران گفت: در ایران پتانسیل بالایی در حوزه معدن وجود دارد، 7 درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران قرار دارد و امیدواریم فضای بهره‌برداری برای این معادن هم فراهم شود. در این حوزه ایران و برزیل می‌توانند همکاری خوبی داشته باشند.

او ادامه داد: کشور برزیل یک کشور معدنی است و ما آن کشور را الگوی همکاری‌ای برای خود می‌دانیم و می‌توانیم با برزیل همکاری اقتصادی داشته باشیم. برای همکاری بهتر از فعالان اقتصادی برزیل و فعالان حوزه معدن دعوت می‌توانیم تا به ایران بیایند و از نیاها و ظرفیت‌های همدیگر آشنا شویم و باهمدیگر در ادامه مسیر همکاری کرده و از تجربیات هم در حوزه آب، محیط زیست و کشاورزی و معدن استفاده کنیم.

با رفع موانع زمینه همکاری در حوزه انرژی هموار شود

در ادامه این نشست قدبیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران هم با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی در حوزه نفت، گاز، معدن و کشاورزی برزیل، گفت: چند سال قبل ایران و برزیل در حوزه نفت و گاز در زمینه اکتشاف و حفاری، قراردادهایی را امضا کرده بودند ولی به دلیل تحریم‌ها این همکاری متوقف شد که امیدواریم با رفع موانع بار دیگر زمینه همکاری در بخش انرژی فراهم شود.

او ادامه داد: ایران و برزیل در بریکس ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه همکاری‌های تجاری دارند. در حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی و موارد چون تولید آمونیاک و اوره، دانش فناوری‌های نوین زمینه همکاری بالایی وجود دارد.

قیافه تصریح کرد: افزایش اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری میان ایران و برزیل می‌تواند از طریق افزایش سطح اطلاعات تجار دو طرف از پتانسیل‌ها و زمینه‌های همکاری، سطح روابط اقتصادی را افزایش دهد.

وزارت خارجه از بخش خصوصی ایران حمایت می‌کند

 عیسی کاملی، مدیرکل امریکای وزارت خارجه هم از لزوم تقویت حمایت وزارت خارجه از بخش خصوصی ایران گفت. ایران و برزیل روابط اقتصادی باثباتی دارند که با عضویت ایران در بریکس، افق‌های جدیدی در همکاری اقتصادی هموار خواهد شد.

کاملی گفت: برزیل با وجود تحریم‌های مختلف، از ظرفیت‌های اقتصادی که مشمول تحریم نیست، در رابطه با ایران استفاده می‌کند. برای همین ایران و برزیل در حوزه تجارت صنایع غذایی، کشاورزی، بهداشتی و دارویی روابط خوبی دارند.

در این نشست ادوارد گرادیلونه، سفیر برزیل در ایران هم از آینده روشن رابطه تجاری ایران و برزیل گفت و اینکه با وزیر جهاد کشاورزی ایران، گفت‌وگوهایی برای گشودن بازارها به روی تجار دو کشور، داشتیم. ما می‌توانیم در زمینه تجارت میوه، پسته و خاویار همکاری‌های خوبی داشته باشیم. همچنین این تجربه را می‌توانیم در حوزه معدن و صنعت هم تکرار کنیم.

 تعرفه‌های گمرکی برزیل برای کالاهای ایرانی زیاد است

فخرالدین عامریان، رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل در این نشست از مشکلات تجار ایرانی در تجارت با برزیل گفت: نبود توافقنامه‌های تجارت آزاد و ترجیحی میان ایران و برزیل، تا امروز مهم‌ترین مانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور بوده است. یکی دیگر از موانع توسعه روابط اقتصادی دو کشور، مشکلات انتقال پول و روابط بانکی است که دولت‌های ایران و برزیل باید هرچه زودتر با تدابیر خود، این مشکل را از میان بردارند.

او ادامه داد: تعرفه‌های گمرکی در حوزه‌های مختلفی مانند فرش و سایر محصولات برای ایران خیلی زیاد است؛ امیدواریم این موضوع بررسی شود و مشکلات تجار ایرانی برطرف شود. در حال حاضر برزیل به ایران 6-7 میلیارد دلار واردات دارد و حجم صادرات ایران به برزیل حدود 100 میلیون دلار است که امیدواریم به یک میلیارد دلار برسد. همچنین درخواست ما توجه به ظرفیت‌های تجارت به شیوه تهاتر است.

عامریان با شاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران گفت: از برزیل گردشگران کمتری به ایران می‌آیند که امیدواریم حضور گردشگران با معرفی جاذبه‌های ایران فراهم شود.

لودمار گونسالوس دآگیارنتو، معاون وزیر در بخش توسعه تجارت، علوم و فناوری، نوآوری و فرهنگ برزیل از سابقه تاریخی دوستی ایران و برزیل گفت: امیدواریم از این ظرفیت‌های خوب دوستی، در حوزه تقویت روابط اقتصادی استفاده کنیم. البته ما ما علاقه‌مند هستیم تجارت با ایران را بیشتر کرده و صادرات را افزایش دهیم.

در این نشست، سفرای کشورهای آرژانتین، مکزیک، شیلی و پرتغال نیز حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه