رادیو مجازی اتاق ایران - 10 مرداد 1403

صمد حسن‌زاده در دیدار با وزیر بازرگانی بنگلادش تأکید کرد

ایران و بنگلادش باید به سرعت توافقنامه‌های تجارت ترجیحی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف را اجرایی کنند

رئیس اتاق ایران معتقد است: ایران و بنگلادش برای افزایش مناسبات تجاری خود باید هرچه سریع‌تر توافقنامه‌های تجارت ترجیحی و اجتناب از اخذ مالیات مضاعف که حدود 20 سال از امضای آن‌ها می‌گذرد را اجرایی کنند.

12 مرداد 1403
کد خبر : 70539
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: تجار و بازرگانان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بنگلادش با هدف صادرات مجدد هستند.

صمد حسن‌زاده در نشست با احسن الاسلام تیتو، وزیر بازرگانی بنگلادش، ادامه داد: ما می‌خواهیم محصولاتی که حدود 80 درصد تکمیل هستند را به بنگلادش صادر کنیم تا با مشارکت طرف‌های بنگلادشی 20 درصد دیگر نیز تکمیل شده و از آنجا به کشورهای دیگر صادرات مجدد شود.

او تأکید کرد: البته به ثمر رسیدن چنین همکاری‌هایی مستلزم اجرای توافقنامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از تجار دو کشور و توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و بنگلادش است، که در 20 سال گذشته اجرایی نشده‌اند.

حسن‌زاده با اشاره به شروع به کار رئیس‌جمهور جدید ایران، ادامه داد: دو کشور باید با یک برنامه‌ریزی جدید روابط تجاری خود را بازتعریف کنند.

رئیس اتاق ایران با اشاره به جمعیت 170 میلیونی بنگلادش و بازار خوب این کشور برای ایران، گفت: ایران ظرفیت‌های زیادی در حوزه تولید مواد غذایی، صنایع نساجی، محصولات دانش‌بنیان، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، اطلاعات و فناوری و صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد.

حسن‌زاده با بیان اینکه سطح روابط تجاری دو کشور همگام با روابط سیاسی خوب آن‌ها پیش نرفته است، ادامه داد: با برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که 10 سال از آخرین برگزاری آن می‌گذرد و اعزام و پذیرش هیات های تجاری با محوریت اتاق‌های دو کشور می‌توان سطح روابط تجاری را افزایش داد.

باید سامانه پرداخت میان ایران و بنگلادش ایجاد شود

احسن الاسلام تیتو، وزیر بازرگانی بنگلادش نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت توسعه روابط ایران و بنگلادش، گفت: بنگلادش می‌تواند مسیری برای اتصال تجار ایرانی به خلیج بنگال و کشورهایی مثل نپال و کشورهای حوزه آ.سه. آن باشد.

او با اشاره به ظرفیت‌های بالای بنگلادش در تولید کنف، چرم و منسوجات، ادامه داد: ایران نیز ظرفیت‌های خوبی در تولید قیر، گاز آل پی جی، پلیس‌تر و مواد پتروشیمی، خشکبار، زعفران و فرش دارد و ما خواستار واردات این اقلام از ایران هستیم.

تیتو با بیان اینکه مشکلات پرداخت مالی میان دو کشور، مانع از توسعه روابط اقتصادی ایران و بنگلادش شده است، افزود: با پیگیری‌های انجام شده میان دولت‌های دو کشور بسیار امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شده و راه‌های جایگزینی برای آن تعریف شود.

او با تأکید بر تلاش برای اجرای سریع‌تر توافقنامه‌های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تجارت ترجیحی میان دو کشور، گفت: با اتصال بنادر ما به هم و تعریف سامانه پرداخت، میان دو کشور می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را داشته باشیم.

تیتو با استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران در بنگلادش، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تعاملات بخش‌های خصوصی دو کشور را تسهیل کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار تجار ایرانی قرار می‌دهیم.

در همین رابطه